کشت ۶ میلیون اصله نهال

کشت ۶ میلیون اصله نهال در سطح ۴۰۰۰ هکتار عرصه در استان

کشت ۶ میلیون اصله نهال در سطح ۴۰۰۰ هکتار عرصه در استان - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

احمد حسین زادگان، گفت: کشت زراعت چوب در سطح ۴۰۰۰ هکتار با کشت ۶ میلیون نهال در قالب برنامه دوسالانه آغاز گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری، احمد حسین زادگان با اعلام این خبر افزود: با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل، در جهت حفظ محیط زیست و جنگلهای هیرکانی استان و جلوگیری از نابودی جنگل ها و احیا آنها،  ضرورت تامین چوب برای صنایع سلولوزی و تقویت عرصه های طبیعی، زراعت چوب در استان بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
استاندار با اشاره به فعالیت کارخانه های چوب و کاغذ، نکاچوب، صنایع سلولوزی و بویژه افتتاح بزرگ‌ترین واحد تولید ام دی اف (فیبر فشرده) مازندران با حجم سرمایه گذاری ارزی ۳۵ میلیون یورو و ۴۰۰ میلیارد تومان و تولید سالانه ۳۰۰ هزار متر مکعب ام دی اف که ۷۵ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می کند، افزود: زراعت چوب و طرح میراث ماندگار همراه با هم باید بصورت طرحی سراسری و فراگیر برای تامین و تحقق اهداف یاد شده در مازندران به اجرا درآید.
حسین زادگان با بیان این که برش شهرستانها براساس خوداظهاری فرمانداری ها و ارزیابی ظرفیت آنها از طریق ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در این طرح لحاظ شده است، تصریح کرد: کمیته اجرایی به دبیری جهادکشاورزی بعنوان نماینده ارشد وزارت جهاد و عضویت ادارات کل منابع طبیعی به ریاست معاونت هماهنگی امور اقتصادی تشکیل و در دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری موضوع، رصد می گردد.
وی ادامه داد: کمیته دانشگاه به دبیری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تشکیل و با هماهنگی با کلیه دانشگاههای استان نسبت خوداظهاری ۱۳۸ هکتار و انعقاد یادداشت تفاهم اقدام نموده است.
استاندار گفت: سازمان بسیج سازندگی نسبت به معرفی ۱۰۰۰ هکتار از اراضی در اختیار بصورت خوداظهاری اقدام نموده است.
او با بیان این که آب منطقه ای استان نیز در خصوص عرصه های در اختیار ، بستر متروکه رودخانه ها، حوزه های سد، کانالهای آب و … بصورت خوداظهاری اقدام نموده است، افزود: شرکت شهرکهای صنعتی نیز با معرفی عرصه ۲۰۰ هکتاری نسبت به واگذاری آن به شرکت های مشتاق در شرف انعقاد یادداشت تفاهم می باشد.
حسین زادگان با اشاره به این که گروه صنعتی آرین سعید با اجاره ۱۰۰ هکتار از ادارات کل منابع طبیعی ساری و نوشهر اقدام به ایجاد نهالستان با تعداد یک میلیون نهال نموده است، اظهار داشت: امور اراضی استان نیز نسبت به پیگیری اجرای طرح زراعت چوب در ۲۵% از اراضی واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام می نماید.
وی تصریح کرد: در طول مسیر جاده های بین شهری در قالب طرح میراث ماندگار توسط اداره کل راه و شهرسازی و همچنین معابر شهری و روستایی توسط شهرداران و دهیاران محترم نسبت به اجرای طرح زراعت چوب اقدام می گردد.

منبع : وزارت کشور