کارگروه استانداران منطقه ی دو کشور با حضور استانداران اصفهان، بوشهر، چهارمحال بختیاری، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان به میزبانی استاندار اصفهان برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛  کارگروه استانداران منطقه  دو کشور با حضور استانداران اصفهان، بوشهر، چهارمحال بختیاری، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان پیرامون تدوین سند برنامه ی نیروی انسانی، نقش و جایگاه استان ها در تنظیم بودجه ی کشور ، تدوین برنامه ی ششم و همچنین نقش استان ها در تدوین برنامه های توسعه ی ملی و منطقه ای، به میزبانی استاندار اصفهان برگزار شد و ضمن بحث و تبادل نظر، تصمیماتی اتخاذ گردید که جهت پیگیری به وزارت کشور ارسال خواهد شد.
استاندار اصفهان در این کارگروه به تدوین سند برنامه نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: تدوین سند نیروی انسانی یک فرایند آکادمیک دارد و سیاست های حاکم بر این سند بایستی سمت و سوی کیفیت گرایی به جای کمیت گرایی داشته باشد.
زرگرپور با تاکید بر اینکه این سیاست ها باید در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید باشد، اعلام نمود: تا دو هفته ی آینده سیاست های حاکم بر این سند توسط کارشناسان تهیه و تدوین گردد تا مورد عمل قرار گیرد.
وی در خصوص نقش استان ها در بودجه ی کشور، اظهارداشت: در حال حاضر تعادلی بین بودجه ی ملی و استانی وجود ندارد و لازم است در توزیع اعتبارات ملی و استانی تجدید نظر گردد.
استاندار اصفهان نقش استان ها را در تدوین برنامه های توسعه ی ملی و منطقه ای بهتر از گذشته خواند و افزود: گر چه وضعیت هنوز به ایده آل مورد نظر نرسیده است.
زرگرپور در ادامه به مزیت ها و مشکلات استان اصفهان اشاره کرد و گفت: شرایط اصفهان با دارا بودن صد هزار کیلومتر مربع وسعت، ۵ میلیون نفر جمعیت و ۳۰ درصد خاک کویری هم فرصت و هم تهدیدی را برای این استان ایجاد کرده است.

رسول زرگرپور اصفهان را صنعتی ترین استان کشور خواند و گفت: صنایع برای استان اصفهان هم نعمت است و هم نقمت.

استاندار اصفهان افزود: علیرغم اینکه کشاورزی در استان اصفهان در سایه ی صنعت قرار گرفته است ولی این استان جایگاه خوبی را در تولید محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی و پروتئینی در کشور دارد.

وی در ادامه به ظرفیت های استان در بخش های دانشگاهی و گردشگری اشاره کرد و افزود: اصفهان با دارا بودن ۲۰ هزار اثر گردشگری ، ۱۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۵ اثر ثبت شده ی بین المللی ظرفیت بالایی را در این بخش دارد.

رسول زرگرپور با اشاره به رشد سه برابری ورود گردشگران به استان نسبت به سال ۹۲، اظهارداشت: از سال گذشته تا کنون گردشگران از ۸۶ کشور دنیا به اصفهان سفر نموده اندکه بیشتر آن ها از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان هستند.

زرگرپور با اشاره به اینکه اکثر مقامات سیاسی که به تهران سفر می کنند، مقصد دوم آنها اصفهان می باشد، اظهارداشت: اصفهان ظرف دو سال گذشته میزبان ۹۴ هیات سیاسی بلند پایه و عالیرتبه از کشورهای مختلف جهان بوده است.

وی با اشاره به مشکلات استان در بخش های محیط زیست ، آب ، تورم و بیکاری و آسیب های اجتماعی گفت: مسائل سیاسی در استان قابل توجه است و متاسفانه این امر باعث شده است در طول دو دهه ی گذشته سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی در استان رخ ندهد و بسیاری از زیربناها و امکانات گذشته نیز مستهلک شوند.

استاندار اصفهان به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان از ۳۰ روز به ۱۱۴ روز افزایش یافته و وضعیت هوا رو به بهبود است.

رسول زرگرپور به اجرای طرح ۹ ماده ای احیای حوضه ی آبریز زاینده رود اشاره کرد و افزود: خوشبختانه کارها بر یک نظم و نظام قرار گرفته و چارچوب مشخصی پیدا کرده است.

وی تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدی را از جمله اقدامات مدیریت استان برای حل مشکلات اقتصادی برشمرد و اظهارداشت: ظرف چندماه گذشته مشکلات چندین واحد تولیدی مرتفع شده است.

زرگرپور در پایان به ابر پروژه های استان اشاره کرد و افزود: ورزشگاه نقش جهان؛ مترو و مصلی بزرگ امام خمینی اصفهان روی ریل تکمیل قرار گرفته است و کلنگ موزه ی بزرگ اصفهان و نمایشگاه بین المللی نیز به زمین زده شده است.

شایان ذکر است در این نشست علاوه بر دکتر رسول زرگرپور سایر استانداران شرکت کننده در کارگروه منطقه دوکشور دیدگاهها و نظرات خود را در خصوص تدوین سند برنامه نیروی انسانی و نقش و جایگاه استانها در تنظیم بودجه ی کشور و برنامه ششم و همچنین نقش استانها در تدوین برنامه های توسعه ملی و منطقه ای بیان نمودند و ضمن تصویب اصفهان به عنوان دبیرخانه دائمی کارگروه استانداران منطقه دو کشور مقرر گردید جلسات این کارگروه به صورت فصلی با موضوعات از قبل مشخص شده در استانها به صورت چرخشی برگزار گردد.