بسمه تعالی

عناوین مطالب مطرح شده در بحثهای مربوط به آب در جلسات عمومی مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران
۱- آب مایه حیات است .
۲- تحولات و احتمالاً بحرانهای آیندۀ کشور در رابطه با آب خواهد بود . بحران آب می تواند امنیت ملّی را تهدید کند .
۳- سامان دهی ذخیره ، استحصال ، انتقال ، توزیع ، استفاده بهینه و جلوگیری از ضایعات آب آنچنانکه شایسته است مورد توجه واقع نشده است .
۴- در برنامۀ پنجم به علت افزایش درآمدهای نفتی موضوع آب به حاشیه رانده شد و اساساً اسمی از آن برده نشدو در برنامه ششم نیز صرفاً اشاره ای در رابطه با سواحل مکران شده است .
۵- در جهت کنترل و بهره برداری از آبهائی که از کشور خارج می شوند و در جهت استفاده از آبهای مشترک مرزی علیرغم مطرح شدن ان در بند ۴۰ سرفصل اقتصادی برنامۀ چهارم توسعه ، اقدام اثرگذاری صورت نگرفته است .
۶- در خصوص ایجاد ساز و کار مناسب برای بهره وری عوامل تولید ، منجمله آب و خودکفائی در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی ، در بندهای ۳۷ و ۳۸ سرفصل اقتصادی برنامه چهارم تأکید شده ولکن از نتیجه اقدامات اثرگذار ، اطلاعی در دست نیست .
۷- تا ۵۰ سال پیش ، ذخیره و انتقال آب به منظور جلوگیری از تبخیر آن در فضای سر بسته صورت می گرفت در حالیکه تبخیر آب در پشت سدها خیلی زیاد است .
۸- فناوری احداث قنات و انتقال آب به شکل زیرزمینی در ایران سابقۀ ۳۰۰۰ ساله دارد و همچنان به عنوان برترین روش ، اعتبار خود را حفظ کرده و ثبت بین المللی شده است .
۹- استفاده از الگوهای بومی با اصل ۴۸ قانون اساسی و با سیاستهای اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد .
۱۰- خشکیدن هورها ، تالابها و آبگیرهای داخلی در اثر احداث سدها و استفادۀ بی رویه از آب ، خسارات جبران ناپذیری را در تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ، بروز اختلافات محلی ، تغییر سکونت گاهها ، شیوع بیکاری ، پائین رفتن آبهای زیرزمینی ، خشک شدن جنگلها ، آلودگی هوا و هجوم ریزگردها ایجاد کرده است . درگیریهای خزنده در مورد آب در کشور به صورت پراکنده شروع شده و در حال فراگیر شدن است .
۱۱- ۴۳۰ هزار حلقه چاه بدون مجوز در کشور حفر شده و اثرات سوء انها در بیابان زائی ، نشست زمین و شور شدن آبهای تحت الارضی قابل جبران نیست . بالاترین رشد کویرزائی در دنیا از آنِ ایران است .
۱۲- استفاده از دستگاههای TBM پر سرعت ساخت ژاپن می تواند در حفر کانالها و تونل های زیرزمینی بسیار مؤثر باشد .
۱۳- موضوع جمع آوری و تصفیه فاضلابها و پسماندها و استفادۀ مکرر از آب انها مورد توجه واقع نشده است .
۱۴- استفاده از فناوری ACC موجب کاهش قابل ملاحظه تبخیر آب می شود .
۱۵- استفاده از نیروگاههای گازی که همزمان ، آب شیرین نیز تولید می کنند یکی از گزینه های پیشنهادی است .
۱۶- انجام کار ژنیتیکی روی بذرهای محصولات استراتژیک کشاورزی برای مقاوم ساختن آنها در مقابل شوری و کم آبی گزینۀ پیشنهادی دیگری است .
۱۷- از سه منبع ارزشمند دریائی در کشور (خلیج فارس ، دریای عمان و دریای خزر) کمترین استفاده به عمل می آید .
۱۸- شبکه های ۳ و ۴ پائین دست سدها اکثراً اجرا نشده و در نتیجه از آب سدها استفادۀ بهینه به عمل نمی آید .
۱۹- کشاورزی در کشور در حال پیری است و می باید تحولی اساسی با محوریّت آب در جهت جوان سازی آن صورت گیرد .
۲۰- فعالیتهای گلخانه ای بی رویّه توازن آب در طبیعت را بهم می زند و تغییر رژیم بارندگی در نقاط مختلف ، موجب خشکسالی ، بارشهای سیل آسا و تخریب محیط زیست می گردد .
۲۱- در چشم انداز ۲۰ ساله و در برنامۀ چهارم به نحو مناسبی به موضوع آب توجه شده و حال در عمل و اقدام هم متناسب با آن باید اقدام شود . فردا خیلی دیر است .
۲۲- از نظر فرهنگی لازمست فرهنگ مصرف درست آب به مردم آموزش داده شود .
یادآوری : مجمع استانداران با دارا بودن ظرفیت بالای علمی ، تجربی و تحقیقی در زمینه های مختلف و با داشتن توان استفاده از توانمندیهای علمی و تجربی متخصّصین ، صاحب نظران و کارشناسان می تواند همیار اثرگذار وزارتخانه ها ، سازمانها و نهادها در رابطه با موضوعات مورد نظر باشد .

برای دانلود فایل پاور پوینت هریک از قسمت ها برروی عکس آن کلیک نمایید .

sadsazi                                 mwa