در دیدار استاندار گیلان و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مورد بحث قرار گرفت؛

پیگیری لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی و همکاری در اجرای خط ریلی رشت کاسپین

در دیدار استاندار گیلان و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، پیگیری لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی و همکاری در اجرای خط ریلی رشت – کاسپین مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ ارسلان زارع در دیدار با مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، در ارتباط با پیگیری لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی و نیز همکاری در اجرای راه آهن رشت کاسپین بحث و تبادل نظر کرد.
گفت وگو درباره طرح های عمرانی و اقتصادی در منطقه آزاد انزلی و بررسی موانع پیش روی شتاب در تکمیل آنها از دیگر محورهای مذاکره در این دیدار بود.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال- جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

منبع: وزارت کشور