همه دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و درمان کرونا به کمک علوم پزشکی بیایند/ تخصیص بودجه برمبنای شاخص‌ها و در راستای حرکت متوازن برای رفع مشکلات باشد

استاندار فارس عنوان کرد: اعمال تعطیلات برای قطع زنجیره کرونا طی چند روز آینده به‌صورت رسمی ابلاغ خواهد شد و همه دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند به دانشگاه علوم‌پزشکی در راستای پیشگیری و درمان از کرونا کمک کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور ، دکتر عنایت‌الله رحیمی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان فارس ، اظهار کرد: درصورتی‌که علوم ‍پزشکی به دستگاه ، ساختمان، مکان، خودرو یا نیرو نیازمند باشد همه دستگاه‌ها باید بدون اغماض امکانات خود را در اختیار این نهاد قرار دهند.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین از دانشگاه علوم‌پزشکی درخواست کرد که پیگیری مجدانه‌ای را در خصوص تامین دارو و سرم به خرج دهد تا به‌سرعت در اختیار داروخانه‌ ها و بیمارستان‌ ها قرار گیرد ؛ هرچند تاکنون با هماهنگی اعضای شورای تامین استان فارس و دادستانی اقدامات مناسبی درخصوص آزادسازی محموله‌های دارویی از گمرکات صورت گرفته است.

دکتر رحیمی همچنین با تاکید بر اینکه مردم نباید برای دسترسی به واکسن در صفوف فشرده و طولانی منتظر بمانند ، اظهار داشت: توزیع مراکز و نوبت‌ دهی باید به ‌گونه‌ای باشد که افراد مدت زمان زیادی را در صف‌ های تزریق واکسن معطل نشوند ؛ افزون بر این دستگاه‌های اجرایی و مردم باید برای رعایت پروتکل ‌های بهداشتی نهایت تلاش خود را به کار بگیرند.

استاندار فارس با اشاره به اینکه کادر بهداشت و درمان در استان فارس متحمل فشار بسیاری شده‌اند ، گفت: با وجود این در تمام نقاط کشور و به تبع استان فارس به دلیل عدم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شاهد جان باختن هم استانی هایمان هستیم لذا رعایت این شیوه‌ها باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد : لازم است دانشگاه‌ های علوم‌پزشکی از تمام ظرفیت‌های خود همچنین بیمارستان‌ های خصوصی برای رسیدگی به بیماران بهره گیرند و در صورت نیاز به استفاده از تخت های بیشتر در شورای تامین این الزام به بیمارستان‌های خصوصی ابلاغ خواهد شد که تمام امکانات خود را برای بستری بیماران کرونایی در اختیار دانشگاه علوم ‌پزشکی قرار دهند.

نماینده عالی دولت در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه بر مبنای شاخص‌ها و به‌گونه ‌ای باشد که بتواند حرکتی متوازن را برای رفع مشکلات هدف قرار دهد.

دکتر رحیمی با اشاره به طرح های آبرسانی در سطح استان فارس گفت: آبرسانی باید به‌صورت ویژه پیگیری شود و نقدینگی لازم در اختیار آبفای استان و آبفای شیراز ، به ویژه برای مناطق روستایی و عشایری قرار گیرد.

استاندار فارس در ارتباط با تامین تسهیلات ‍پروژه ‌های ماده ۵۶ اظهار کرد: مدیران عامل بانک‌هایی که پروژه‌های عمرانی در حوزه وظایف آن‌ها تعریف شده زمینه را برای پیشرفت هرچه سریع‌تر طرح‌ها فراهم کنند.

او بیان داشت: انتظار ما از دستگاه‌های متولی صدور جواز تاسیس این است که این موارد را تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری پیگیری کنند و اجازه ندهند عده‌ای قانون را دور بزنند.

وی در ادامه این جلسه عنوان کرد: شهرداری‌ها ، امور اراضی ، منابع طبیعی ، جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ ها لازم است درباره ساخت ‌و ساز‌های داخل محدوده و خارج از محدوده بر روی اراضی زراعی و فاقد کاربری نظارت داشته باشند.

دکتر رحیمی با تاکید بر اینکه ضروری است این موضوع به‌صورت جدی در شهرستان سپیدان پیگیری شود گفت: جای سوال است که چرا با وجود تاکیدات موکد هیچ یک از دستگاه‌ های نامبرد در این باره اقدامی نکرده‌اند؛ برای مثال پس از منطقه گویم در حاشیه جاده که فاقد کاربری است ، ساخت ‌و ‌ساز‌های بدون مجوز آغاز شده و ادامه دارد ، اما به خوبی پیگیری نشده و ما این موضوع را به عنوان قصور محسوب می‌کنیم و دستگاه‌های متخلف باید بدون اغماض به تخلفات و بازرسی معرفی شوند.

استاندار فارس در بخش دیگری از این جلسه درباره پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۸ نیز گفت: این مبلغ حدود ۱۲میلیارد تومان است که به‌زودی پرداخت خواهد شد؛ علاوه بر این پاداش پایان خدمت بازنشستگان و مرخصی آن‌ها در سال ۱۳۹۹ در قالب ۵۱ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده که با تامین نقدینگی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری عنوان کرد: رسیدگی به مشکلات مردم همچون گذشته باید در دستور کار باشد و مدیران به‌جد این موضوع را پیگیری کنند.

استاندار فارس با اشاره به قطعی برق و مشکلات ناشی از آن بخصوص در مناطق جنوبی استان اظهار داشت: با توجه به شدت هوای گرم در استان فارس مردم دچار مشکل اساسی هستند و ضروری است به این مساله رسیدگی شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین خواستار تلاش ویژه برای تامین آب شرب به‌ ویژه در روستاها و نیز اتمام پروژه‌های نیمه ‌تمام در این زمینه شد.

منبع:وزارت کشور