نگاه هزینه‌ای

نگاه هزینه‌ای به طرح‌های حوزه ترافیک خطاست

نگاه هزینه‌ای به طرح‌های حوزه ترافیک خطاست - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار مرکزی روز چهارشنبه در نشست شورای راهبری تصادفات استان گفت: اجرای طرح‌های مختلف ترافیکی تضمین کننده جان مردم است و نگاه هزینه‌ای به هوشمندسازی ترافیک و اقدامات فرهنگی در این راستا خطا است.

به گزارش پایاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سید «علی آقازاده»  افزود: کاهش آمار قربانیان حوادث ترافیکی دغدغه مهم مسئولان است و  فرمانداران و شهرداران استان باید تمامی تلاش خود را برای همکاری با طرح‌های ترافیکی حوزه  پلیس و راهداری به کار گیرند تا تصادفات به حداقل ممکن برسد.

وی بیان کرد: هوشمندسازی ترافیک راهبردی مهم و اولویت‌دار در استان مرکزی است چرا که نقش موثری در کاهش جرایم رانندگی، بهبود انضباط اجتماعی و کنترل حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: استان‌مرکزی در مسیر شاهراه شمال به جنوب کشور واقع شده و  سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تردد در جاده‌های آن صورت می‌گیرد و نیاز است که طرح‌های ترافیکی در این خطه با حساسیت ویژه تهیه و اجرا شود تا تصادف‌ها کاهش یابند.

آقازاده اظهار داشت: اقدامات ترافیکی پلیس در یک سال و نیم اخیر روند کاهشی را در حوادث رانندگی درون و برون شهری در استان مرکزی در پی داشته که باید دامنه این اقدامات با نگاه کارشناسی گسترده‌تر شود.

معاون عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: طرح جامع کاهش حوادث ترافیکی استان به دستگاه‌های مختلف اجرایی ابلاغ شده و امید می‌رود که با تعهد و حساسیت بالا اثرات اجرایی آن نمود یابد.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: نشست کمیته ایمنی و سوانح استان مرکزی با قرارگاه شهرستانی ادغام شده که این امر مزایای زیادی داشته است.

وی بیان کرد: ۳۰ درصد از تلفات حوادث رانندگی استان مرکزی مربوط به شوتی‌ها (حمل کنندگان کالای قاچاق با خودروهای سبک) است که باید در این راستا تدابیر ویژه اندیشیده شود.

فرمانده انتظامی استان مرکزی هم در این نشست گفت: ارایه خدمات نوین و هوشمندسازی از مهمترین برنامه‌های اولویت‌دار پلیس این استان است.

سردار «حسن مفخمی شهرستانی» افزود: تحول سیستمی امسال در استان مرکزی آغاز شده و امیدمی‌رود که در سایه همکاری بخش‌های مختلف روز به روز ثمرات آن بیشتر هویدا شود.

وی بیان کرد: ارتقای فرهنگ ترافیک، عاملی برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از این حوادث است که در این راستا نیز هرچه کار شود کافی نیست.

فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: کشته‌شدگان حوادث رانندگی استان در نیمه نخست امسال با کاهش سه درصدی همراه بوده است.

سردار مفخمی شهرستانی اظهار داشت: سهم پیش بینی شده کاهش تصادف‌ها برای استان مرکزی۱۲ درصد است و تحقق این برنامه نیازمند درایت و جدیت از سوی همه بخش‌های متولی و مرتبط دارد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این نشست گفت: تعدادی از دوربین‌های کنترل سرعت و دستگاه‌های توزین در حال حرکت جاده‌های این استان معیوب است که نیازمند عیب‌یابی هستند و ۴۵ دوربین جدید نیز به زودی در سطح جاده‌های استان راه‌اندازی می‌شوند.

سرهنگ «امید پورشمس» افزود: با وجود کاهش ۱۶ درصدی تردد در جاده‌های استان در نمیه اول امسال ، کشته‌های ناشی از حوادث جاده‌ای چهار درصد کاهش داشته که این مهم اقدامات کارشناسی بیشتر را در طرح‌های ترافیکی یادآور می‌شود.

وی بیان کرد: حوادث ترافیکی در جاده‌های شازند با ۲۴ کشته و با افزایش ۱۱۴ درصدی تلفات امسال تامل برانگیز بوده و پس از آن جاده‌های اراک، دلیجان و خمین بیشترین تلفات تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند و محورهای ارتباطی سایر شهرستان‌ها در شاخص مذکور با کاهش فوتی مواجه بوده‌اند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: بیشترین آمار کشته شدگان حوادث ناشی از فوت برون شهری استان در بزرگراه‌ها و مسیرهای فرعی و روستایی صورت گرفته و بیشترین علت وقوع حوادث نیز با ۵۲ درصد مربوط به واژگونی خودروها بوده است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۳۰ تقاطع پرحادثه شناسنامه‌دار و ۱۱ نقطه پرحادثه اعلامی سال جای در این استان اصلاح شده است.

«علی زندی‌فر» افزود: ۱۲ پیمانکار راهداری در نقاط مختلف استان مشغول به فعالیت هستند که این آمار رضایت بخش نیست اما وضعیت استان مرکزی در خصوص روکش آسفالت به نسبت کشور مطلوب‌تر است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۴۸ نفر امسال در حوادث رانندگی درون شهری جان خود را از دست داده‌اند که ۲۱ نفر آنان در اراک، ۱۲ نفر در ساوه، چهار نفر در دلیجان، سه نفر در کمیجان، سه نفر در محلات، ۲ نفر در خمین، سه نفر در شازند و یک نفر در زرندیه بر اثر تصادف فوت شده‌اند.

سرهنگ سید «علی حسینی» افزود: ۷۶ درصد از کشته‌های ترافیکی استان در این مدت معادل ۳۲ نفر مربوط به عابران پیاده بوده و پس از آن بیشترین تلفات با ۱۹ درصد (۱۱ نفر) در جریان تصادف با موتورسیکلت رخ داده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع : وزارت کشور