مطالبه اصلی استان

مطالبه اصلی استان، فعالیت هر چه بیشتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی

مطالبه اصلی استان، فعالیت هر چه بیشتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار، فعالیت هر چه بیشتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی را مطالبه اصلی استان عنوان نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی های اصولی و پیش بردن برنامه ها با قدرت و قوت در این مجموعه، می تواند به بهره برداری هر چه بیشتر استان از ظرفیت مرز بینجامد.

وی ، مرز را از محورهای توسعه استان و کشور عنوان کرد و تصریح نمود: از این فرصت می توان در بحث سرمایه گذاری، مراودات و تعاملات ، صادرات و واردات کالا با کشور همسایه و دیگر کشورها استفاده کرد.

به گفته وی؛ تحقق این برنامه ها، فعالیت بیشتر نمایندگی وزارت خارجه در استان و هماهنگی وزارت خارجه با کشور افغانستان را می طلبد.

استاندار با اشاره به ظرفیت های خراسان جنوبی، تأکید کرد: تمایل ما برای ایجاد مراودات بین المللی به استان های فراه و هرات و نیز کشور افغانستان خلاصه نمی شود بلکه انتظار داریم نمایندگی وزارت خارجه ، شرایط لازم برای ایجاد ارتباطات استان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و … با دیگر کشورهای دنیا را فراهم نماید.

ملانوری با تأکید بر این که افغانستان به جهت همجواری در اولویت ارتباطات بین المللی استان است، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته که به جهت شیوع کرونا، اغلب مرزها فعالیتی نداشتند، صادرات کشور از مرز ماهیرود به لحاظ وزن ۳۲ درصد و از نظر ارزش ۶۸ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: شرایط مطلوب مرز ماهیرود، این مطالبه را تقویت کرده که دیگر مرز های استان به ویژه مرز یزدان نیز فعال شوند.

به گفته وی؛ این موضوع مورد درخواست تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی است و حتی دولت افغانستان هم به این موضوع رغبت دارد.

استاندار با تأکید بر اعلام آمادگی استان برای گشایش مرز یزدان و فراهم بودن زیرساخت های لازم در این منطقه، اظهار داشت: دولت افغانستان تمایل دارد منافعش در بحث بازگشایی یزدان تأمین گردد.

ملانوری به مذاکراتش با والی فراه اشاره کرد و گفت: طبق گفتگوهای صورت گرفته مقرر شد کمیسیون همکاری های مشترک دو منطقه در سطح استاندار دو استان و مدیران دولتی و بخش خصوصی شکل بگیرد و طی این جلسات، خواسته ها و مطالبات دو کشور مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی متذکر شد: مقدمات کار برای تشکیل این کمیسیون در حال انجام است و هدف ما از راه اندازی این کمیسیون، بررسی شرایط و ارائه پیشنهاداتی به منظور ترغیب کشور افغانستان به همکاری و همراهی در گشایش مرزهای استان می باشد.

به گفته وی؛ دستگاه های ذیربط می بایست پیشنهادات خود را برای طرح و بررسی به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال کنند تا بعد از جمع بندی به جهت پیگیری در اختیار مسئول نمایندگی وزارت خارجه در استان قرار گیرد.

استاندار، ایجاد کنسولگری های ایران در فراه و افغانستان در خراسان جنوبی را از مطالبات استان برشمرد و گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، این موضوع را باید به طور جدی دنبال نماید. ملانوری ادامه داد: اگر این کنسولگری ها در دو استان فعال شوند، بخش عمده ای از مشکلات موجود، مرتفع می گردد.

شایان ذکر است: در این جلسه بر استفاده از مرز در زمینه های آموزش عالی، گردشگری سلامت، کشاورزی، خدمات و … تأکید شد.

منبع : وزارت کشور