زاهدان – ایرنا – رئیس مجمع استانداران کشور با بیان اینکه مجمع استانداران ادوار استان اتاق فکر سیستان و بلوچستان است گفت: مجمع استانداران کشوربا بهره گیری از افراد توانمند، صاحبنظر و باتجربه منفک از دیدگاههای سیاسی و حزبی و غیره در تلاش برای کمک به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا علی اکبر رحمانی روز جمعه در نشست استانداران ادوار مختلف سیستان و بلوچستان با خبرنگاران در زاهدان، ساختار مجمع استانداران را شامل هیات رئیسه به عنوان اتاق فکر و ۶ کمیسیون مشابه کمیسیون های دولت و کمیته های استانی متشکل از استانداران از اول انقلاب تا کنون را در هر استان ذکر کرد و افزود: هم اینک حدود ۲۶۰ نفر عضو این مجمع هستند.
وی با اشار به بازدیدهای صورت گرفته در سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر گفت: خوشبختانه طرح های کلانی نظیر طرح عظیم گاز رسانی به شهرهای مختلف این استان، راه آهن و باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان در دست اقدام است که نوید آینده روشن برای توسعه این استان و کشور می دهد.
رئیس مجمع استانداران کشور تاکید کرد: با توجه به اهمیت موقعیت سیستان و بلوچستان سهم این استان از نظر مدیریت در جایگاه و نقش ملی باید افزایش یابد.
رحمانی افزایش اعتبارات هم از نظر استانی و ملی را یکی دیگر از ضروریات سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: با توجه به اهمیت این استان در پیشرفت اقتصادی کشور ضروری است اقدامات مختلف در بخش های زیربنایی، توسعه سواحل مکران و ریل راه آهن سرعت یابد تا نقش اقیانوسی دریای عمان گسترش پیدا کند.
وی تصریح کرد: مردم این استان در بخش های مختلف به وضع موجود بسنده نکنند بلکه به نسبت سایر استان های برخودار باید این جایگاه ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری رشد بیشتری پیدا کرده است گفت: باید تلاش کنیم مشکلات را برطرف و زمینه جبران گذشته فراهم شود.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان دیار نخل و آفتاب با برخورداری از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وشبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتازی برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی وجنوبی و شاخ آفریقا داراست.
علی بخش جهانبخش که سالهای متمادی به عنوان معاون عمرانی و از ۲۸ دی ۷۳ تا ۲۹ مهر ۷۶ استاندار سیستان و بلوچستان بود نیز در این نشست با بیان اینکه مردم این استان مرزداران شریف و غیور و وفادار به نظام هستند، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در هر برهه از زمان خدمات ارزنده ای به مردم محروم این منطقه از کشور ارائه کرده به طوری که علاوه بر توسعه عمرانی در بخش های مختلف نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه آینده سیستان و بلوچستان بسیار روشن است گفت: با توجه به اهمیت فراوان این استان از منظر موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی به عنوان بازوی نظام باید طرح های بزرگ فرا ملی در این استان اجرا شود.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تنها استان کشور است که دارای برنامه منطقه ای است گفت: خوشبختانه قطار پیشرفت این استان روی ریل قرار گرفته و ضروری است همگان کمک کنند تا سرعت حرکت این قطار افزایش یابد.
علی محمد آزاد استاندار ۱۶ شهریور ۸۷ تا ۲۴ مرداد ۹۱ سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: در دوره ای که استاندار این استان بودم اقدامات مختلفی نظیر گاز رسانی از عسلویه به استان، لوله کشی گاز به برخی مناطق زاهدان، ریل گذاری مسیر زاهدان- بم و طرح های آبرسانی در کنار سایر اقدامات عمرانی انجام شد.
وی با بیان اینکه در آن دوره طرح ایجاد امنیت توسط مردم بومی برای نخستین بار مطرح شد گفت: خوشبختانه با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته در شورای امنیت ملی از آن زمان به بعد برنامه های مختلفی نظیر طرح شهید شوشتری تهیه و در دستور کار قرار گرفت که منشا خدمات بسیاری برای نظام بود.
وی توسعه بندر چابهار برای افزایش ترانزیت کالا و حمل مسافر را از مهمترین برنامه های استان و کشور در راستای توسعه ذکر کرد.
سیداحمد نصری که از ۱۵ تیر ۶۲ تا ۱۶ آبان ۶۴ استاندار سیستان و بلوچستان بود نیز در این نشست با بیان اینکه در آن سالها متوسط دریافت اعتبارات استان حدود ۶ میلیارد تومان بوده است گفت: با توجه به پراکندگی استان و فاصله ساکنان هر نقطه استان با دیگر مکان ها هرگونه اقدامات که در استان انجام گیرد متحمل هزینه های زیادتر از میانگین کشوری است به همین علت هر چه پول در این استان هزینه شود زیاد خود را نشان نمی دهد.
غلامرضا مالکی شجاع رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیزدر این نشست گفت: خوشبختانه با عنایت نظام جمهوری اسلامی ایران شاخص های این استان از ابتدای انقلاب تاکنون رشد بسیار خوبی داشته به طوری که در زمینه آموزش و پرورش از ۲۹درصد اوایل انقلاب هم اینک به ۷۴ درصد و جمعیت تحت پوشش آب روستایی استان از ۱۵ درصد گذشته به ۶۶ درصد کنونی رسیده است.
وی با بیان اینکه این استان از نظر بودجه عمرانی درهمه دولت ها در ردیف چهارم قرار داشته است گفت: در بودجه ۹۶ هیچ ردیف اعتباری از این استان حذف نشده است.
وی با اشاره به بروز خشکسالی ۱۸ ساله در استان و خشک شدن تالاب بین المللی هامون گفت: با توجه به اهمیت این تالاب بین المللی در ۲ سال اخیر احیای این تالاب مورد توجه جدی قرار گرفته است به طوری که در این زمینه سند مشخص تهیه و به تصویب رسید تا بتوان از تمام ظرفیت ها در این مسیر کمک گرفت.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با توجه به اهمیت تالاب بین المللی هامون و تلاش مسئولان برای رفع مشکلات این حوزه گفت: با تلاش های صورت گرفته این تالاب به ثبت جهانی رسید.
علی اصغر کشاورز مقدم افزود: مسئولان کشوری و استانی برای رفع مشکل این تالاب علاوه بر تغییر موانع پیش روی درصددند طرح های مشترک کشاورزی فرا سرزمینی و طرح کمربند سبز برای مبارزه با ریزگردها را اجرایی کنند تا این تالاب به عنوان ثروت ارزشمند ۲ کشور ایران و افغانستان و جهان احیا شود.
اصغر ابراهیمی اصل عضو هیات رئیسه مجمع استانداران کشور نیز در این نشست با اشاره به قابلیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های نو و تجدید پذیر گفت: در این زمینه برنامه هایی در سطح ملی نظیر ساخت ۲ نیروگاه هزار مگاواتی در چابهار با تکنولوژی سیکل ترکیبی مدنظر است که هر نیروگاه علاوه بر تولید برق بتواند ۸۴ میلیون متر مکعب آب شیرین نیز تولید کند.
وی ادامه داد: در بندر چابهار نیز پیش بینی شده است که یک منطقه ای مانند عسلویه یا بندر امام ایجاد شود تا صنایع بالادستی پتروشیمی و صنایع میان دستی در آن سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه از نفت و گاز می توان بیش از ۲۰۰ نوع محصول تولید کرد گفت: اگر صنایع پایین دستی پتروشیمی در این استان فعال شوند می توان بخش قابل توجه ای از نیازهای کشورهای منطقه را تامین کرد.
وی با اشاره به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان گفت: با توجه به اینکه سرعت این بادها به دلیل موقعیت منطقه از میانگین جهانی نیز بالاتر است ظرفیت بالایی برای راه اندازی نیروگاه بادی دارد که در این راستا هم اینک ساخت یک نیروگاه در منطقه شروع شده که همچنان جا برای این کار با توجه به نیاز کشورهای همسایه به برق بسیار زیاد است.
وی با اشاره به آمادگی کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان برای خرید برق تا ۱۰ هزار مگاوات برق گفت: از آنجایی که جهت گیری سرمایه گذاری خارجی در بحث انرژی مثبت است باید ساز و کار جذب این سرمایه گذاری دراین استان تعریف و در سطح ملی نیز پیگیری شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد که قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از ۶ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه ای از سرازیر شدن نعمات خدادادی بر این سرزمین است که با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.
علاوه بر این، انرژی زمین گرمایی آتش فشان نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از ۱۲ متر در فصل مونسون و انرژی بیومس منطقه کشاورزی و گاوداری های زابل، بمپور و باهوکلات ظرفیت و توانمندی بالا و قدرتمندی برای ایران اسلامی محسوب می شود.
مطالعات نشان داده است که سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین پتانسیل استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره برداری گذشتگان از این انرژی لایزال در مناطق روستایی باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است.
سیستان و بلوچستان اگرچه نعمت هایی نظیر نفت، گاز و جنگل های انبوه ندارد، اما نعمت های خدادادی همچون باد، تابش خورشید و دریای آزاد به این استان هدیه شده و این نعمت ها استان را به مجموعه ای بی نظیر از انرژی های نو در ایران تبدیل کرده است.
با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های نو این استان می تواند بستر مناسبی در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کند به طوری که سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان به واردات برق از ایران سوددهی فراوان را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا سومین مجمع ادواری استانداران سیستان و بلوچستان با حضور ۱۰ نفر از استانداران دوره های مختلف این استان، رئیس مجمع استانداران ادوار کشور و جمعی از اعضای این مجمع از ۱۸ تا ۱۹ آذرماه در زاهدان برگزار شد.
غبارروبی گلزار شهدای زاهدان، بازدید از طرح های راه آهن، گاز و باند دوم فرودگاه زاهدان و مناطق حاشیه ای این شهر ، شرکت در نشست شورای اداری استان، شرکت در نشست مطبوعاتی و بازدید از هفتمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان از جمله برنامه های اعضای این مجمع به استان بود.
در نشست استانداران ادوار مختلف سیستان و بلوچستان با خبرنگاران محمدتقی عاقبت رفعت، سیداحمد نصری، محمود اشجع، علی بخش جهانبخش و علی محمد آزاد استانداران اسبق این استان و علی اکبر رحمانی و حسین طاهری رئیس و دبیر و سایر مسئولان مجمع استانداران ادوار کشور شرکت داشتند.
۷۳۱۶ ** ۶۰۸۱ خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

82339054-71233539 82339054-71233542