مجتمع کشت و صنعت مکران

مجتمع کشت و صنعت مکران پیشران توسعه منطقه است

مجتمع کشت و صنعت مکران پیشران توسعه منطقه است - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار گفت: مجتمع کشت و صنعت مکران پیشران توسعه منطقه و یکی از طرح های بزرگ مقیاس در کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ احمدعلی موهبتی در مراسم کلنگ زنی مرکز تکثیر (تولید بچه میگو یا پست لارو) که با حضور سردار رستم قاسمی مشاور عالی و اقتصادی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از مسوولان در مجتمع کشت و صنعت گوردیم کنارکبرگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:
 طرح تکثیر لارو میگو در زمینی به مساحت هفت هکتار با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شده که نقش مهمی در اشتغال مجتمع کشت و صنعت مکران دارد.
وی گفت: مرکز تکثیر بچه میگو بخشی از طرح پرورش میگو است که در سطح ۷ هکتار اجرا می شود و طرح پرورش میگو نیز در سطح ۷۰۰ هکتار اجرا خواهد شد که هم اکنون عملیات اجرای ابنیه فنی و خاکی آن در حال اجراست.
موهبتی اضافه کرد: مجتمع کشت و صنعت مکران در پنج بخش طراحی شده که اولین بخش آن تولید آب شیرین از دریاست وکارخانه نمک‌زدایی از آب دریا در ۲ فاز ۵۰ هزار متر مکعبی احداث خواهد شد.
 ‌وی ادامه داد: بخش دوم باغ تولید میوه‌های گرمسیری است که ۸۰ درصد این باغ به تولید محصول موز و بقیه به تولید میوه از قبیل انبه، چیکو، پاپایا و گیاه صنعتی مورینگا اختصاص خواهد یافت که با ۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین تغذیه خواهد شد.
 استاندار گفت: بخش سوم طرح تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح ۱۰۰هکتار است که در این واحد، گلخانه تحقیقاتی و پژوهشی نیز احداث خواهد شد و  بخش چهارم، مجتمع پرورش میگو در سطح ۷۰۰ هکتار و بخش پنجم این طرح بزرگ شامل پرورش ماهی در قفس در دریاست که در ۲سایت سه هزار تنی و چهار هزار تنی پیش بینی شده و توسط شرکت های نروژی در حال اجراست .
 موهبتی افزود: مجتمع کشت و صنعت مکران به عنوان طرح پیشران توسعه سواحل مکران و یک طرح بزرگ مقیاس در کشور است.
وی اضافه کرد: چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی برای طرح‌های شیلاتی و کشاورزی دارند و می‌توانند به افزایش تولید و رونق اشتغال کمک کنند.
نماینده عالی دولت در استان خاطر نشان کرد: چابهار و کنارک به سبب آب و هوا و خاک حاصلخیز برای کشت‌های گلخانه‌ای بسیار مناسب است و می‌تواند در مدت کوتاهی سوددهی لازم را برای سرمایه گذار به ارمغان آورد و برای مردم منطقه نیز مؤثر باشد.
گفتنی است با تکمیل و بهره برداری از بخشهای مختلف این طرح در منطقه ساحلی گوردیم کنارک اشتغال ۱۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم و ۴ هزار نفر به طور مستقیم فراهم خواهد شد.

منبع : وزارت کشور