فاصله‌گذاری اجتماعی شرط برگزاری آیین‌های محرم

فاصله‌گذاری اجتماعی شرط برگزاری آیین‌های محرم در استان مرکزی است

فاصله‌گذاری اجتماعی شرط برگزاری آیین‌های محرم در استان مرکزی است - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار مرکزی در نشست قرارگاه پدافند زیستی استان گفت: برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلای عزاداران حسینی امسال متفاوت از گذشته برگزار می‌شود و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شرط اجرای این آیین‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور: سید علی آقازاده  افزود: برخی هیات‌های مذهبی با توجه به وضعیت بیماری اعلام کرده‌اند مراسم عزاداری ندارند که از اقدام این روسای هیات‌ها تشکر می‌شود. 

وی اظهار داشت: لازم است باقی هیات‌ها نیز به خاطر حفظ سلامت عزاداران این رویه را در پیش بگیرند تا موجب انتشار بیماری نشوند.

استاندار مرکزی در ادامه گفت: بسیج و سپاه با پایگاه‌های مساجد ارتباط مطلوبی دارند بنابراین شایسته است از ظرفیت بسیج برای همکاری در اجرای مصوبات پدافند زیستی در مدیریت کرونا  استفاده شود

آقازاده افزود: در رعایت دستوالعمل های بهداشتی هیچ برخوردی با هیات‌های مذهبی صورت نمی‌گیرد و تنها ارشادی، ایجابی و مشورتی مورد نظر و دقت باید باشد.

استاندار مرکزی گفت: لازم است این مهم به بسیج سپرده شود تا با برگزاری نشست‌ها با همکاری مرکز بهداشت و فرمانداری‌ها بتوان مراسم خوبی در استان برگزار کرد.

آقازاده در ادامه افزود: از شهروندانی که در سایر استان‌ها ساکن هستند اما در دهه محرم برای عزاداری به استان مرکزی سفر می‌کنند درخواست می‌شود امسال به دلیل موج دوم کرونا از سفر خود صرف‌نظر کنند.

وی اظهار داشت: ستاد ملی کرونا برای سفر در دهه اول محرم و محدودیت اعمال نکرده است اما مردم با مدیریت سفر از حضور در روستا و شهرهای استان به خاطر انتقال بیماری خودداری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: براساس آمار دریافتی شماری از  شهروندان استان از ماسک استفاده نمی‌کنند و در مناطق روستایی وضعیت بدتر است و ۵۰ درصد مردم از ماسک استفاده نمیکنند که قابل توجه بخشداران و فرمانداران است.

«بهروز اکرمی» فزود: اکنون فصل برداشت محصولات کشاوری است و تردد کشاورزان به شهر بیشتر شده و لازم است جهاد کشاورزی، بخشداری و فرمانداری‌ها همکاری کنند.

وی اظهار داشت: در سطح ملی و استانی نانوای‌ها کمترین میزان استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را دارند و در استان مرکزی بیشترین تخلف در رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی از صنف نانوا گزارش شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: ۲ هزار و ۱۹۰ بازرسی در هفته اخیر از سوی تیم های مختلف استان انجام شده که از این تعداد ۲۸۷ مورد اخطار کتبی و ۱۹ واحد متخلف صنفی مهر و موم شده‌اند.

اکرمی افزود: لازم است سازوکاری برای جلوگیری از تردد افراد مبتلا به کووید ۱۹ که تست آنان مثبت است  اندیشیده شود تا با تردد در بین مردم موجب ابتلا افراد فراهم نشوند.

وی اظهار داشت: مراسم عزاداری محرم طبق مصوبه ستاد ملی فقط در محیط روباز برگزار خواهد شد و مسجد، حسینه، مدرسه و مصلی نمی‌تواند میزبان عزاداران به خاطر احتمال انتقال بیماری باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: حرکت دسته‌های عزاداری از یک مکان به مکان دیگر ممنوع است و هیات‌های عزاداری نباید توزیع نذورات و طبخ غذا داشته باشند.

اکرمی افزود: عزاداران باید در طول مراسم که نباید بیشتر از ۲ ساعت ادامه داشته باشد ماسک بزنند و مسئولیت این نکات برعهده روسای هیات‌ها مذهبی است.

وی اظهار داشت: استفاده از هرگونه ابزارآلات سوگ از جمله سنج، طبل و کوبش در عزاداری‌ها ممنوع است و زنجیر نیز باید به صورت شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت:آموزش و پرورش و ورزش و جوانان باید فضاهای روباز خود را در اختیار هیات‌های مذهبی قرار دهند.

اکرمی افزود: رعایت نکردن هرکدام از دستورالعمل‌های بهداشتی جرم مشهود است و نسبت به توقف عزاداری اقدام می‌شود. وی اظهار داشت: لازم است اطلاع رسانی در خصوص محرم از سوی ادارات استان با نصب بنر و با همکاری مرکز بهداشت عملیاتی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: برگزاری نماز جمعه برابر با مصوبه ستاد ملی کرونا در شهرهای قرمز ممنوع است بنابراین در استان نیز این مهم برعهده شواری سیاست گذاری ائمه جمعه است.

اکرمی افزود: برخی از شهرهای استان کمتر از ۶۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند که باید فرمانداران بکوشند تا ظرف هفته آینده این مهم به مرز ۶۰ درصد برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: فرمانداران شهرستان‌ها قبل از برگزاری آزمون کنکور از محل برگزاری به همراه کارشناسان بهداشتی بازدید داشته باشند تا این آزمون عملی در شرایط کامل بهداشتی برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیشترین میزان مبتلایان بستری در بیمارستان های استان سابقه حضور در مراسم از جمله دورهمی‌های شبانه و خانوادگی، عروسی در خانه ، تالار باغ و یا  عزاداری در سایر استان‌ها را داشته‌اند.

دکتر محمد جمالیان افزود: ادارات استان نکات بهداشتی در خصوص کووید ۱۹ را به خوبی رعایت می کنند به ویژه در اراک ۸۰ درصد کارمندان ادارات از ماسک استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: شهرستان‌های دلیجان و شازند در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به سایر شهرستان‌ها ضعیف‌تر عمل کرده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی سومین استان پیر کشور است و مردم این خطه با استان‌های قرمز تعامل و ارتباط دارند و مدیران نیز به شهرهای قرمز در تردد هستند بنابراین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است.

دکتر جمالیان افزود: برگزرای مراسم عزاداری در محرم و صفر بزرگترین دغدغه دانشگاه علوم پزشکی استان است که در صورت رعایت نکردن هیات‌های مذهبی مشکلات کادر درمان که به شدت خسته است، مضاعف خواهد شد.

وی اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیات‌های عزاداری بزرگترین خواسته دانشگاه علوم پزشکی در زمان شیوع کووید ۱۹ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هفت شهر استان مرکزی در وضعیت قرمز قرار دارند و مطابق پروتکل‌های بهداشتی باید محدودیت اعمال شود و فقط مشاغل دسته یک حق فعالیت دارند اما همه مشاغل به کا روزانه خود ادامه می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: لازم است اقناع سازی مردم در این ایام عملیاتی شود و این مهم می‌تواند در فضای مجازی به نحو مطلوب و اثر گذار صورت گیرد.

محسن خیرمند افزود: باید از ظرفیت رسانه‌ای برای شرکت مردم در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) امسال بیشترین بهره گرفته شود. وی اظهار داشت: سازو کار این مهم در دست مسئولان فرهنگی استان است تا تدابیر و برنامه ریزی را قبل از محرم انجام دهند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: تیم‌های نظارت بهداشت استان گزارش داده‌اند میزان استفاده از ماسک در دلیجان ۴۵ درصد و رعایت پروتکل های بهداشتی ۷۵ درصد است. 

 دکتر جواد نظری افزود: همچنین مردم شهرستان کمیجان در زدن ماسک ۵۵ درصد، رعایت پروتکل ۸۰درصد، مردم تفرش هم در رعایت ماسک و هم رعایت پروتکل  ۷۵ درصد، مردم  اراک در زدن ماسک ۸۲ درصد در رعایت پروتکل های بهداشتی  ۸۶ درصد، مردم خنداب در زدن ماسک ۵۰ درصد و پروتکل های بهداشتی ۸۶ درصد رعایت می‌کنند.

وی اظهار داشت: مردم شهرستان محلات هم در زدن ماسک و هم پروتکل‌های بهداشتی  ۴۵ درصد، مردم فراهان با کمترین میزان زدن ماسک در استان با۴۰ درصد و رعایت پروتکل ۷۰ درصد، مردم شازند در زدن ماسک ۴۲ درصد و رعایت پروتکل بهداشتی ۴۴ درصد و مردم آشتیان نیز هم در زدن ماسک و هم پروتکل های بهداشتی ۸۰ درصد رعایت می‌کنند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: دانشگاه در تلاش است تا دو پویش شست و شوی دست و زدن ماسک را در استان عملیاتی کند بنابراین از همگان برای انجام این پویش کمک می‌طلبد.

 کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است. نخستین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی پس از قم در اول اسفندماه سال ۹۸ مشاهده شد.

منبع : وزارت کشور