استاندارفارس در جلسه شورای عالی تعاون استان:

ظرفیت های فراوان استان فارس می تواند بخش تعاون را شکوفا کند

استاندار فارس گفت: این استان دارای ظرفیت های فراوانی در زمینه های مختلف است و اگر با برنامه ریزی مدون مردم را به سمت این حوزه هدایت کنیم، بخش تعاون با تکیه بر این توانمندی ها می تواند به شکوفایی برسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عنایت الله رحیمی در جلسه شورای عالی تعاون استان که با حضور معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل بانک تعاون برگزار شد، اظهارداشت: این استان دارای ۱۲۲ هزارکیلومتر مربع وسعت، پنج میلیون نفر جمعیت، ۱۱۵ شهر و ۳۶ شهرستان است که بزرگ ترین تقسیمات سیاسی سطح کشور محسوب می شود.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با بیان این که این استان پتانسیل های فراوانی در حوزه های صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدماتی دارد، افزود: فارس رتبه اول و دوم در تولیدات کشاورزی و رتبه برتر در معدن سنگ های تزئینی و خاک نسوز را در اختیار دارد.
وی با اشاره به این که استان فارس دارای سابقه طولانی در تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند است، ادامه داد: در زمینه گردشگری استان فارس مهد فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران است که تعدادی زیادی آثار ثبت جهانی مانند تخت جمشید و پاسارگاد و حدود سه هزار اثر ثبت ملی را در خود جای داده است.
استاندار فارس اظهارداشت: ۸۰ درصد از رشته های هنری موجود در کشور در این استان فعال است و حدود ۲۰۰ هزار نفر هنرمند نیز در این حوزه فعال هستند که تعداد زیادی از آن ها در قالب تعاونی به فعالیت مشغول هستند.
دکتر رحیمی با بیان این که در استان فارس با توجه به آموزه های دینی و فرهنگ تاریخی، فعالیت های تعاونی از گذشته دارای سابقه طولانی بوده و به شکل های مختلفی بروز و ظهور داشته است، افزود: در زمینه تاسیس تعاونی های جدید تولید، توریع و مصرف نیز استان فارس پیشرو بوده و تعداد قابل توجهی تعاونی در این استان شکل گرفته اند که باید تقویت شده و ارتقا پیدا کنند.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با اشاره به این که توجه به بخش تعاون مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و موجب گسترش عدالت اجتماعی به عنوان مطلوب مورد نظر جامعه و حاکمیت و کاهش نابرابری است، گفت: تعاونی موجب جمع آوری سرمایه های خرد و بهره گیری از آن ها در زمینه های مختلف می شود.
وی با تاکید بر این که هر اقدام مناسب ممکن است دارای نقاط ضعف و کاستی باشد، ادامه داد: باید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بیشتری برای گسترش تعاونی در جامعه صورت گیرد و ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی مورد تاکید قرار گیرد.
استاندار فارس با بیان این که شناسایی بازارهایی که منافع تعاونی ها را افزایش دهد در داخل و خارج از کشور باید مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: مدیریت تعاونی ها نیز باید علمی و به روز باشد و شفافیت عملکرد تعاونی در همه ابعاد باید مورد تاکید قرار گیرد تا پایداری در فعالیت ها ایجاد شود.
رحیمی بر اهمیت اجرای سند راهبردی توسعه بخش تعاونی تاکید کرد و گفت: اجرای این سند اهدافی همچون افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور، اقدام موثر دولت برای گسترش تعاونی های در بخش اشتغال مولد، گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض و فقر را به دنبال خواهد داشت.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با تاکید بر تقویت تعاونی های دانش بنیان و مدیریت سرمایه برای هدایت به سمت تولید و تقویت رقابت پذیری تعاونی ها، افزود: این اهداف با اهتمام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل تحقق است و در استان فارس نیز بر محور سند راهبردی توسعه بخش تعاون تلاش هایی برای حرکت شتابان و پایه گذاری برای فعالیت آیندگان صورت گرفته است.
وی اعمال تخفیف بیمه کارفرمایان بخش تعاونی، تسریع در فرایند دریافت تسهیلات تعاونی ها، افزایش سهم تعاونی ها به ویژه در بخش دانش بنیان و افزایش اختیارات صندوق ضمانت تعاون فارس را از جمله راهکارهای مهم تقویت تعاونی در استان فارس برشمرد.
استاندار فارس با بیان این که بانک تعاون در این استان باید میزان اعتبارات را افزایش دهد، اظهارداشت: فعالان تعاونی های گردشگری نیازمند دریافت سرمایه ثابت برای فعالیت های گسترده تر هستند که باید مورد حمایت بانک تعاون قرار گیرند.
رحیمی خواستار افزایش درصد تسهیلات ثابت از ۴۰ به ۷۰ درصد شد و گفت: ارزیابی مجدد وثایق رهنی تعاونی ها نزد بانک تعاون می تواند در زمینه دریافت تسهیلات آنان راهگشا باشد.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با تاکید بر مشارکت بانک تعاون در تامین مالی طرح های شرکت توسعه و عمران فارس، گفت: تلاش می کنیم با تقویت شرکت های عمران و توسعه شهرستان ها سود فعالیت های عمرانی و اقتصادی نصیب همه مردم شود و این شرکت ها می توانند جایگزین مناسبی برای برخی شرکت های خصولتی باشند که فعالیت های مبهم است.
وی همچنین خواستار مشارکت بانک تعاون در تکمیل طرح های قابل افتتاح تا پایان دولت به منظور بهره برداری سریع تر از طرح ها و بهره مندی مردم شد و افزود: افتتاح شعب بانک تعاون در شهرستان های فاقد بانک تعاون و توجه ویژه به تعاونی های بخش کشاورزی و حمایت از زنجیره های تولید از دیگر اقداماتی است که بانک تعاون باید در استان فارس مورد توجه قرار دهد.
استاندار فارس با اشاره به برخی حاشیه سازی ها در سطح استان و تلاش برای کند کردن روند فعالیت های دولت در سطح استان، تاکید کرد: بدون توجه به حاشیه سازی ها در مدت زمان باقی مانده از دولت تلاش می کنیم خدمت رسانی به مردم را در دستورکار قرار دهیم و از فرصت مفیدی پیش رو بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

منبع: وزارت کشور