استاد محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در راس هیاتی بلند رتبه به منظور احترام به مشترکات فرهنگی و تاریخی کشورهای ایران و افغانستان وارد کرمان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان وهیئت همراهش به دعوت رئیس دانشگاه باهنر استان کرمان و به منظور احترام به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور وارد کرمان شد و پس از ورود در فرودگاه بین المللی کرمان مورد استقبال جمعی از مسئولین استان قرار گرفت.
در استقبال از این مقام مسئول، نصرالله گرامی مشاور عالی استاندار کرمان، محمدعلی طاهر رئیس دانشگاه باهنر، حمید شمس الدینی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، علی اکبر اعتمادی سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و جمعی از نمایندگان افاغنه ساکن در استان کرمان حضور داشتند.
سفر معاون اجرایی دولت افغانستان به استان کرمان سه روزه خواهد بود و از اهم برنامه های وی در این سفر می توان به دیدار با استاندار کرمان، دیدار با روسای دانشگاه های استان، افتتاح دفتر کنسولی دانشجویان غیر ایرانی، دیدار با دانشجویان افغانستانی ساکن کرمان، بازدید از نمایشگاه جشنواره مشترک ایران و افغانستان و همایش سفره مشترک دانشجویان ایران و افغانستان اشاره کرد.
بنا براین گزارش دولت ایران سالانه ۵۰۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغان اعطا می‌کند و طبق گزارش‌ها هم اکنون بیش از ۵ میلیون مهاجر افغان درکشورهای ایران و پاکستان زندگی می‌کنند.
محمد محقق معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان در دیدار خود با حجت الاسلام حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در آذرماه سال ۹۳ ، ضمن تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به ملت افغانستان از دوران جهاد و مقاومت تا دوران اخیر و کمک به استقرار مردم‌سالاری در این کشور، تاکید کرده بود که احساس ملت افغانستان نسبت به ایران بالاتر از همسایگی بوده و این کشور را برادری بزرگ برای خود می‌داند.
محقق با تشکر از دولت تدبیر و امید بابت فراهم شدن فرصت تحصیل و آموزش مهاجران افغان در مدارس ایران، خواستار تسهیلات بیشتر در این زمینه شد.