کانون مدرسان و مربیان نخبه فرهنگی نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی است

عبدالرضا کردی راه‌اندازی باشگاه نخبگان را دست‌آورد بزرگی برای جلب مشارکت شهروندان دانست و گفت: کانون‌های نخبگی ابزاری است تا سازمان فرهنگی هنری کار فرهنگ را به دست مردم بسپارد و این مهم نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی است.

 

عبدالرضا کردی در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر این نکته که کانون مدرسان و مربیان نخبه فرهنگی یک نهاد کاملا مردمی است و هر فرد با توجه به توانایی‌های خود می‌تواند عضو آن باشد و در کانون فعالیت داشته باشد، درباره اهداف و فعالیت‌های این کانون در مدت سه ماه فعالیت‌ گفت: باشگاه نخبگان فرهنگی هنری شهر تهران با هدف تاثیرگذاری، فعال‌سازی و جلب مشارکت‌های مردمی در رشد و توسعه فرهنگی هنری شهر تهران با دو رویکرد نخبه‌شناسی و نخبه‌پروری و تاکید بر آموزش هماهنگ برای مشارکت نخبگان در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی هنری بر اساس ظرفیت منطقه‌ها تاسیس شده است.

وی درباره تفاوت کلمه باشگاه و کانون بیان کرد: یک باشگاه نخبگان فرهنگی هنری شهر تهران وجود دارد که رییس آن همزمان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و کانون‌ها زیر مجموعه این باشگاه در حوزه‌های تخصصی تشکیل شده که یکی از آن‌ها کانون مدرسان و مربیان نخبه فرهنگی هنری است.

کردی در خصوص نخبه فرهنگی گفت: هدف ما از نخبه فرهنگی در حوزه مربیان و مدرسان کسی است که برای مثال در اجلاس سالانه سازمان در تجلیل از مربیان، موفق به دریافت یک مقام در تولید اثر، تولیدات آموزشی شده باشد و یا در تاثیرگذاری بر مردم توانسته است به عنوان یک سرمایه انسانی تغییر پایداری را در حوزه تخصصی خود با تاکید بر استعداد‌های نخبگان و توسعه فرهنگی به وجود بیاورد.

وی در ادامه افزود: مطمئنا تاثیرگذاری این افراد در فرهنگ و هنر بیشتر از افراد معمولی است. زیرا هم در اندیشه و هم در ایده و عمل نخبه هستند.

رییس مرکز آموزش در خصوص نوع عضوگیری افراد برای کانون مدرسان و مربیان نخبه فرهنگی گفت: حتما باید نام فردی به عنوان عضو کانون ثبت شود که تجربه تدریس و مربی‌گری را داشته باشد. اگر کسی به این حوزه علاقه‌مند باشد هم می‌تواند عضو شود.

وی درباره عضویت افراد علاقه‌مند در کانون بیان کرد: ما اول سطح آن را از نظر علمی و مدیریتی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهیم و بعد از آن با نظام استاد شاگردی، یک استاد با سابقه را راهنمای او قرار می‌دهیم و از طریق کارگاه‌های آموزشی او را به سمت یک مربی نخبه هدایت می‌کنیم.

عبدالرضا کردی درباره هزینه‌های قابل پرداخت برای اعضای علاقه‌مند گفت: چون این باشگاه یک نهاد کاملا غیر دولتی است حداقل هزینه‌ها را دریافت می‌کنیم. به همین دلیل اول در خصوص هزینه با آن‌ها توافق می‌شود. اگر لازم باشد از آن‌ها حمایت می‌کنیم تا این دوره را سپری کنند. زیرا هدف اصلی باشگاه نخبگان فرهنگی هنری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان، جذب و به کارگیری و پشتیبانی از آن‌ها در راستای ارتقای فرهنگ و هنر شهر تهران، تولید محصولات فرهنگی هنری و احراز جایگاه بر‌تر فرهنگی و هنری است.

کردی در خصوص اینکه کانون نسبت به داوطلبانی که دوره‌های آموزشی را سپری کرده‌اند متعهد است یا نه گفت: صد در صد بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی برای آن‌ها تعهد کاری وجود دارد زیرا ما در این حوزه به نیرو نیاز داریم، خیلی بیشتر از ظرفیت مربیان موجود به مربی و مدرس نیاز داریم. یعنی امکان جذب این افراد خیلی زیاد است مشروط بر اینکه خودشان بتوانند احراز آن شرایط را به دست آورند.

رییس مرکز آموزش درباره تعداد اعضای کانون گفت: سه ماه از آغاز فعالیت کانون می‌گذرد و در این سه ماه به ۲۲ منطقه شهر تهران فراخوان داده‌ایم و این مناطق بعضی از نیروهای خودشان را به باتوجه به سوابقی که در این حوزه داشته‌اند به عنوان نخبه به کانون معرفی کرده‌اند. یک کارگروه پایش و ارزشیابی را در کانون تشکیل داده‌ایم و افرادی که معرفی می‌شوند را مجددا برسی می‌کنیم. تا به الان در بخش مدرسان و مربیان فرهنگی هنری نزدیک به ۲۰۰ نفر مدرس و مربی نخبه را با همکاری مناطق به دست آورده‌ایم که بعضی از این افراد در سطح ملی، بعضی دیگر در سطح شهر و یا در سطح منطقه‌ای نخبه هستند که از هرکدام از این افراد با توجه به ظرفیت می‌توان استفاده کرد.

وی در ادامه بیان کرد: از نظر من و به عنوان کسی که رییس مرکز آموزش است یعنی در ‌‌نهایت خودم باید تصمیم‌گیری کنم اعتقاد دارم خیلی از مربیان ما این آمادگی را دارند که می‌توانند به عنوان نخبه وارد شوند ولی ما در حال حاضر از هزار و سیصد و شش مربی تنها ۲۰۰ نفر را جذب کرده‌ایم و این نشان می‌دهد بقیه افراد هنوز حائز شرایط نخبگی نیستند.

کردی در خصوص حوزه فعالیت مربیان گفت: تمام مراکز فرهنگی هنری شهر تهران تمام خانه‌های فرهنگ، فرهنگسرا‌ها، مجتمع‌های فرهنگی است. در خارج از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ما تنها امکان معرفی‌نامه و پیشنهاد را داریم. ما از مربی و نخبگان کانون در هرجایی که باشد حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص نوع عضویت و فعالیت به صورت ثابت در کانون بیان کرد: کانون‌ها نهادشان مردمی و داوطلبانه است. یک ویژگی کانون‌ها انعطاف‌پذیری است بنابراین اصلا قائم به فرد نیستند و قائم به فرایند هستند به همین خاطر هرکسی بهتر و خلاق‌تر در این فرایند عمل کند قطعا موفق‌تر است و می‌تواند به کار خود ادامه دهد. بنابراین حضور در این کانون و مسئولیت داشتن در آن هیچ محدودیت و قانونی ندارد و تنها وابسته به توانایی افراد آن است.

عبدالرضا کردی رییس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان گفت: تاسیس باشگاه نخبگان فرهنگی هنری در شهر تهران یکی از دست‌آور‌های بزرگ سال ۹۴ سازمان فرهنگی هنری است که به نوعی زمینه حضور گسترده مردم و به خصوص نخبگان مردمی را در فعالیت‌های فرهنگی هنری سازمان تحقق داده و به شعار و رهنمود رییس سازمان در زمینه اینکه کار فرهنگ را باید به دست مردم سپرد رسیده است. همین موضوع ابزار آن است تا سازمان کار فرهنگ را به دست مردم بسپارد و مردم بتوانند با نگاه نرم افزاری و سخت افزاری خودشان با رویکردی متناسب بر فاکتور و عملکردی که دارند زیر نظر یک کمیسیون نظارت و سامان دهی، فعالیت کنند. در حقیقت این کانون نیازمند حمایت و برنامه ریزی است که امیدوارم هرچه سریع‌تر تحقق پذیرد.