روند کاهش جمعیت در شرایط فعلی آسیب زا است

روند کاهش جمعیت در شرایط فعلی آسیب زا است/راهبرد ما برای معکوس کردن مهاجرت بر سه گانه سرمایه گذاری، اشتعال زایی و توسعه تمرکز دارد/برای کاهش آسیب های اجتماعی بایست آستانه تحمل و تاب آوری اجتماعی را بالا ببریم

روند کاهش جمعیت در شرایط فعلی آسیب زا است/راهبرد ما برای معکوس کردن مهاجرت بر سه گانه سرمایه گذاری، اشتعال زایی و توسعه تمرکز دارد/برای کاهش آسیب های اجتماعی بایست آستانه تحمل و تاب آوری اجتماعی را بالا ببریم - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست شورای راهبردی جمعیت استان با اشاره‌ به روند کاهشی رشد جمعیت در استان گفت: این روند کاهش جمعیت در استان آسیب زاست چراکه ما برای توسعه نیازمند نیروی جوان و فعال در جامعه هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، قاسم سلیمانی‌دشتکی روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه در نشست شورای راهبردی جمعیت استان با اشاره‌ به روند کاهشی رشد جمعیت در استان گفت: این روند کاهش جمعیت در استان آسیب زاست چراکه ما برای توسعه نیازمند نیروی جوان و فعال در جامعه هستیم.

وی دلایل کاهش جمعیت استان را متعدد شمرد و گفت: در این میان یکی از پدیده های قابل تامل مهاجرت مردم استان به مرکز و دیگر شهرهای کشور است که بایست علل و عوامل آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب اگر شغل و درآمد و معیشت افراد تامین شود علاوه بر اینکه روند مهاجرت معکوس می شود وضعیت فرزند پروری در استان نیز افزایش می یابد و این می تواند عاملی بر متعادل کردن روند جمعیت در استان باشد.

سلیمانی دشتکی در ادامه به دو مقوله فقر و غنا در بالا و پایین بردن پارامترهای جمعیتی اشاره کرد و گفت: معمولا در خانواده های مرفه تمایل کمتری برای بچه داری است، این در حالی است که در خانواده های ضعیف تمایل برای فرزند پروری زیاد است اما در این طیف عامل بازدارنده چون بالا بودن هزینه ها نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر این مهم که راهبرد ما برای معکوس کردن مهاجرت بر سه گانه سرمایه گذاری، اشتعال زایی و توسعه تمرکز دارد، اظهار داشت: در این راستا ظرف سه سال گذشته با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری شده و قریب ۱۶ هزار اشتغال ایجاد شده است.

استاندار ایلام در ادامه از برنامه های استان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی گفت و تصریح نمود: در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیز اعتبارات بسیار خوبی گذاشته ایم و در این حوزه تعداد سمن ها را ۱۰۰ درصد افزایش داده ایم.

وی ادامه داد: این گروه های مردم نهاد در بطن مردم شکل گرفته اند و ظرف دو سه سال اخیر بیش از ۷۵۰ برنامه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی انجام داده اند.

نماینده عالی دولت در استان یکی از پدیده های شوم در حوزه آسیب های اجتماعی بحث خودکشی عنوان کرد و گفت: البته اینکه برخی تمام علت این پدیده را عامل اقتصادی بیان می کنند درست نیست چراکه این موضوع علل و عوامل دیگری نیز دارد.

وی ادامه داد: از عوامل دیگر وجود برخی تعصبات در مناطق زاگرس نشین است که باعث پائین آوردن تاب اوری اجتماعی می شود که می بایست بر روی این موضوع نیز کار کرد.

وی افزود: در تعصبات قومی و قبیله‌ای آستانه درگیری پائین است و این خود منجر به پائین آمدن تاب آوری اجتماعی می شود.
 
استاندار ایلام در پایان با تاکید بر این مهم که برای کاهش آسیب های اجتماعی می بایست آستانه تحمل و تاب آوری اجتماعی را بالا ببریم، گفت: در این زمینه علاوه بر تقویت زیرساخت های اقتصادی، اشتغالزایی و افزایش سطح درآمد و مثبت کردن تراز مالی خانوارها می بایست بر مقوله های فرهنگی نیز تاکید داشت.

منبع : وزارت کشور