روز چهارم سفر دبیر شورای توسعه شرق و غرب کشور به جنوب سیستان و بلوچستان؛

دین پرست: وزارت کشور پیگیر تدوین سند توسعه ۱۱ شهرستان منطقه بلوچستان است/ چهره بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان بویژه جنوب استان، به سرعت در حال تغییر است

دبیر شورای توسعه پایدار شرق و غرب کشور: راهبرد و هدف گذاری دولت تدبیر و امید و سایر نهادهای فعال در امور توسعه ای و حمایتی، در کاهش میزان و اختلاف سطح توسعه یافتگی مناطق مختلف، اثربخش و موثر بوده و آثار مثبت آن کاملاً آشکار و محسوس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در چهارمین روز از سفر هیأت اقتصادی وزارت کشور به جنوب استان سیستان و بلوچستان، دبیر شورای توسعه شرق و غرب کشور در شورای اداری در منطقه محروم توتان شهرستان نیکشهر شرکت کرد. دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در این نشست، اقدامات گسترده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و توسعه زیر ساختها و بهبود سطح رفاه و معیشت ساکنین مناطق کمترتوسعه یافته را قابل توجه، کاملا محسوس و مشهود  توصیف و خاطر نشان کرد: چهره بسیاری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ، بویژه جنوب استان، به سرعت در حال تغییر بوده و مردم این مناطق از این اقدامات خشنود هستند.
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور با تأکید بر اینکه؛ جبران عقب افتادگی های تاریخی و رفع مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته کشور و ایجاد تعادل و توازن منطقه ای، با استمرار رویه های عادی و جاری در حوزه های مهمی چون؛ برنامه ریزی، بودجه ریزی و بروکراسی حاکم بر نظامات اداری کشور، امکان پذیر نیست، خاطر نشان کرد: راهبرد و هدف گذاری دولت تدبیر و امید و سایر نهادهای فعال در امور  توسعه ای و حمایتی، در کاهش میزان و اختلاف سطح توسعه یافتگی مناطق مختلف، اثربخش و موثر بوده و آثار مثبت آن کاملاً آشکار و محسوس است.
دین پرست با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مشکلات توسعه مناطق، فقدان سند آمایش سرزمین در استانهای کشور و نابسامانی محرز در حوزه های تصمیم گیری، برنامه ریزی و در نتیجه بودجه ریزی است، گفت: یکی از مهمترین راهکارها ، برای کاهش فاصله موجود بین مناطق کمتر توسعه یافته، با مناطق توسعه یافته، اجرای طرح ها و پروژه های پیشران اقتصادی ، مولد و اشتغال زا است.
معاون وزیر کشور مهمترین اولویت های مورد توجه در تنظیم سند توسعه جنوب استان سیستان و بلوچستان را ” تکمیل پروژه های نیمه تمام موضوع مصوبات سفر روسای جمهور به هر یک از شهرستانها”، ” احصاء دقیق وعده های اعضای دولت در سطح هر شهرستان در جریان سفر به منطقه و یا دیدارها و ملاقات ها” و “رفع موانع واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی بزرگ مقیاس” بر شمرد.
دین پرست دیگر اولویت ها در این عرصه را؛ الزام تمامی دستگاهها به تهیه و تدوین اسناد پایین دستی برای رفع مشکلات اصلی و نیازهای ضروری مردم مناطق کمتر توسعه یافته” و ” استقرار فوری ادارات ذیربط دولتی در تمامی شهرستانها” اعلام کرد.

برنامه های سفر هیأت اقتصادی وزارت کشور، در چهارمین روز سفر با بازدید از پروژه های در حال اجرای شهرستان فنوج در صبح روز جمعه، از جمله طرح احداث “ساختمان فرمانداری” ، ” مجتمع فرهنگی هنری”، ” راه ارتباطی محور فنوج- تنگه سرخه” و ” مرکز درمانی ٣٢ تختخوابی” دنبال شد.
دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت  کشور که  پنج شنبه شب پس از حضور و بازدید از  شهر کتیچ از توابع شهرستان فنوج ، در شورای اداری این شهرستان با حضور معتمدین منطقه شرکت کرد: با تاکید بر تدوین سند توسعه منطقه بلوچستان ایران که شامل ۱۱شهرستان میشود گفت: اجرای این سند، میتواند در حل بسیاری از مشکلات این منطقه از کشور کمک بسزایی کند.
دبیر شورای توسعه شرق و غرب کشور با اشاره به اینکه پس از تدوین سند توسعه منطقه سیستان گزارش جامعی شامل ۱۰۱طرح و پروژه پیشنهادی تدوین و با امضای وزارت کشور جهت تایید و صدور دستور به ریاست جمهوری ارائه شد و توسط دکتر روحانی رئیس محترم جمهور کشور، به ۱۸وزارتخانه  ابلاغ  شد، خاطر نشان کرد: بنا داریم برای منطقه بلوچستان نیز با توجه به وسعت منطقه، سند توسعه آن را تدوین و برای پیگیری سیر نهائی ابلاغ به وزارت کشور ارسال کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه طرح تدوین سند توسعه بلوچستان ایران بایستی توسط فرمانداران ۱۱منطقه بطور جدی دنبال شود، از فرماندار شهرستان فنوج خواست یک گزارش کامل از وضعیت این شهرستان و ظرفیت های آن و طرح های نیمه تمام دولتی و خصوصی تهیه و تدوین و ارائه نماید.
پیش از سخنرانی دین پرست، فرماندار شهرستان فنوج، گزارشی را ارائه کرد.
فرماندار فنوج با اشاره به اینکه؛ در حوزه استقرار ادارات ، ۲۰دستگاه اجرایی در این شهرستان هنوز هیچ دفتر و نمایندگی ندارند و استقرار پیدا نکرده اند گفت: فنوج در حوزه کشاورزی با وجود ۵۰۰۰ هکتار اختصاص یافته به محصولات باغی و زراعی و وجود ۲۵۶پارچه آبادی نیازمند طرح های آبیاری نوین است.
وی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به فیبر نوری هوایی و قطع مکرر آن نیازمند حدود ۱۰۰کیلومتر فیبر نوری زمینی است و با وجود ۲۵۶ پارچه آبادی نیاز به راه اندازی و ارتقا نسل سوم و چهارم اینترنت همراه است.
فرماندار فنوج خاطر نشان کرد:در حوزه صدا و سیما با توجه به تهدید مستمر نفوذ فرهنگ غربی و برای جلوگیری از آن، نیازمند تجهیز کلیه روستاها به شبکه های دیجیتال است که از ۲۵۶ روستا فقط ۶ روستا مجهز به این امکانات است.
فرماندار با اشاره به اینکه در حوزه معدن و سنگ های معدنی شهرستان فنوج بسیار غنی است، افزود: نبود کارخانه فرآوری و در نتیجه، خام فروشی این محصولات، بهره مندی از ارزش افزوده چندین برابری را از فعالین حوزه معدن سلب است.

گفتنی است با پایان  برنامه های معاون اقتصادی وزیر کشور در شهرستان فنوج، هیأت وزارت کشور، جهت بررسی مشکلات شهرستان نیکشهر، عازم بخش ” بنت” نیکشهر شد.
دبیر شورای توسعه شرق و غرب کشور پس از ورود به شهرستان نیکشهر، به مقام شامخ شهید سلمان برجسته، از مدافعین حرم ادای احترام کرد و ضمن بازدید از روستاهای جورانی و چیدگی، مشکلات مردم را در این منطقه مورد بررسی قرار داد.
هیأت وزارت کشور، پس از بازدید از مناطق روستائی یادشده، به منظور شرکت در شورای اداری شهرستان نیکشهر که با حضور معتمدین و علمای مناطق شهری و روستائی شهرستان،  برنامه ریزی شده بود، وارد روستای پیربنی از مرکز دهستان توتان واقع در منتهاالیه محدوده شهرستان نیکشهر شد.
گفتنی است در جریان سفر هیأت وزارت کشور به شهرستان نیکشهر، از پل ملوران واقع در محور نیکشهر به بنت،  نیز بازدید شد و پایان برنامه های سفر هیأت به نیکشهر با حضور دین پرست در منزل یکی از شهدای مدافع حرم و یکی از آزادگان دوران دفاع مقدس رقم خورد.