بسمه تعالی

صورتجلسه

دویست و پنجاه و هفتمین جلسه هیأت رئیسه مجمع استانداران و مشاورین توأم با ششمین جلسۀ عمومی مجمع در سال ۹۷ ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه ۲/۷/۱۳۹۷ در سالن اجتماعات مجمع برگزار گردید .

حاضرین آقایان : اسماعیل نجار ، حسین طاهری ، حمید حاجی عبدالوهاب ، سید صولت مرتضوی ، علی بخش جهانبخش ، سید محمد کریمی ، ناصر ارسطو ایرانی ، علی اصغر تصدیقی ، محمد حسن نجفی قدسی ، نصرت الله تاجیک ، محمود شریفیان ، کرم رضا پیریائی ، سید محمود حسینی پزوه و محمدرضا حسن پور .

غائبین از هیأت رئیسه و مشاورین : محمود عباس زاده مشکینی ، سید محمود میرلوحی ، غلامعباس زارع میرک آباد ، محمد حسن اصغرنیا ، علی اکبر رحمانی ، محمود صلاحی ، اصغر ابراهیمی اصل ، محمد حسن تولایی ، محمد حسین مقیمی ، محمد ناظمی اردکانی و حسین صادق عابدین .

دستور کار جلسه :

الف – پس از قرائت آیاتی از کلام الهی و تسلیت ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش و خیر مقدم به حاضرین و قرائت فاتحه برای شادی ارواح شهدای مظلوم حادثه تأسف بار تروریستی اهواز ، مواردی به شرح زیر به اطلاع رسید .

۱- پیگیری تصمیمات جلسۀ ۱۹/۶/۹۷ هیأت رئیسه :

۱/۱- سایت مجمع در تاریخ ۳۱/۶/۹۷ با ارائه رمز عبور در اختیار مسؤول دفتر مجمع قرار گرفت .

۲/۱- نامه ای به مسؤولین حرم مطهّر حضرت امام (ره) ارسال و درخواست شد که در مراسم مختلف سهمیه ای برای حضور تعدادی از اعضای مجمع و هیأت رئیسه تعیین و اعلام نمایند .

۳/۱- برای چندین بار با اعضای مجمع مکاتبه و در مورد پرداخت حق عضویت سالهای ۹۶ و ۹۷ تأکید گردید ولکن هنوز از سوی اکثریت اعضاء اقدامی صورت نگرفته است .

۲- در مراسم عزاداری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی حضور مردم بسیار وسیع و شورانگیز بوده و با سلامت و امنیت کامل ، مراسم انجام شد ولکن انتظامات مراسم و هدایت ترافیک نقاط پر تراکم علیرغم حضور مأمورین متعدد بسیار نارسا بود و عملاً اقدامی صورت نمی گرفت و لازمست این موارد منعکس شود .

۳- ۴ نفر افرادی که اقدام به ترور مردم بی دفاع در اهواز نمودند اهل خود اهواز بوده ، شامل ۳ برادر و یکی از منسوبین آنها است . عملیات در دو مرحله به فاصلۀ ۲۰ دقیقه از هم انجام شده است و گفته می شود دو نفر از تروریستها دستگیر شده و زنده هستند . بهرحال با توجه به اینکه این امر در یک مراسم رژه نظامی انجام شده خیلی به ضرر اقتدار نظام شده است (آقای تاجیک) . اماراتی ها از تروریستها حمایت کرده اند . در حال حاضر بحران سازی در نظام یک تصمیم جدی است و نظام باید در این رابطه توجه جدی داشته باشد .

۴- آقای نجار توضیح دادند که گنبد مطهّر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در کرمان ساخته شده و تمام مصالح و تجهیزات جانبی آن نیز آمادۀ حمل به کربلای معلّی می باشد.

۵- آقای ارسطو : سؤال این است که بالاخره انتهای قیمت ارز(دلار) کجا است ؟ و چه کسی باید به مردم یک اعتمادی بدهد؟ در مورد عدم بکارگیری بازنشستگان ، طرح شدن موضوع در جامعه طوری است که دیدگاه بسیار منفی را در مورد بازنشستگان به وجود آورده است .

۶- آقای مرتضوی : دامنۀ صبر مردم بحمدالله بسیار بالا است و به ویژه در رابطه با بحث اقتصادی علیرغم مشکلات حادی که در تعداد کثیری از خانواده ها وجود دارد ولی آنها صبورانه مشکل را تحمل می کنند . مسئلۀ بازنشستگان و عدم به کارگیری آنها بنحوی مطرح شده که موجب بهم ریختگی بیش از پیش افکار عمومی شده است و نباید با مسائل مردم و نظام به این شکل برخورد بشود و نیز موجبات وهن قانون در کشور فراهم گردد .

۷- آقای عبدالوهاب : چیزی که باید مورد توجه باشد اینست که مدیران ارشد می باید پس از بازنشستگی ، به عنوان مشاور در همان رشته شغلی منصوب شوند تا از تجارب آنان بهره برداری لازم به عمل آید و این نیاز به قانون دارد .

راه اندازی کسب و کارهای مورد نیاز در روستاها و مناطق محروم با همکاری مجمع استانداران مورد نظر کمیته امداد است و می توان جلسه ای تشکیل و بحثهای کارشناسی را به عمل آورد .

– دو استان البرز و سمنان به عنوان الگو در نظر گرفته شده اند که کانون خیّرین در آنها تشکیل شود و با استفاده از امکانات افراد خیّر و متدیّن در جهت حمایت ، کار آفرینی و فراهم آوردن بسترهای خدماتی برای مردم نیازمند اقدام شود .

– امکانات الکترونیکی رصد کردن ارز و نقدینگی و کالا و سرمایه در کشور وجود دارد و می باید مسؤولین اراده به خرج دهند تا اجرائی گردد .

۸- آقای کریمی : مجمع تشکلی است از گنجینه اجرائی کشور که متأسفانه خروجی نداشته و ندارد و ملاحظه کاریها مانع کار است . هیأت رئیسه می باید با همکاری سایر دوستان نظرات کارشناسی منسجمی را طی نامه های منقح به مسؤولین و مراکز ذیربط منعکس کند .

– مسئلۀ اهواز یکی از مسائلی است که می باید مجمع روی آن در اسرع وقت کار کند و نتیجه را به مراکز و مقامات ذیربط منعکس نماید .

– مردم نظام را و رهبری نظام را دوست دارند اما مسؤولین چگونه مسائل کشور را می خواهند حل کنند ؟ ارز ۱۶ هزار تومانی چه معنی دارد ؟ و چه کسی باید پاسخگو باشد ؟! .

– مشکل نقدینگی به عنوان یک غول در کشور مطرح شده و مسؤولین اینطور نشان می دهند که نمی شود کاری کرد،  ولی حتماً راه حلّی دارد و می باید همت کرد و مجمع در این رابطه می باید اثرگذار باشد . روابط عمومی و سایت مجمع باید خیلی فعالتر باشد ، مجمع لازمست سخنگو داشته باشد و با رسانه ها و مراکز خبری مرتبط بوده و مطالب و نظرات را منعکس نماید . باید از جلسات ، عکس ، مطلب ، نقد ، راهکار و نظایر آن تهیه و منعکس شود .

۹- آقای تاجیک : مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرده که ۳ استان شمالی کشور بیشترین فساد مالی و رشوه را دارند و استانهای مرکزی ، اردبیل و همدان کمترین مقدار را در این رابطه داشته اند .

– ترامپ گسل های قومیتی ایران را فعال می کند و شما ملاحظه می کنید که روزانه در چندین شهر و نقطۀ کشور تجمعات و اعتراضات و اعتصابات وجود دارد و مسؤولین کار مؤثری یه عمل نمی آورند و نهایتاً مردم این مشکلات را تحمل می کنند . یک ائتلاف آمریکائی ، عبری ، عربی نظام اسلامی را نشانه رفته است و اگر با آن برخورد اثر گذار صورت نگیرد کشور آبستن حوادث تأسف باری خواهد بود .

۱۰- آقای جهانبخش : ساختار مدیریتی کشور به وسیلۀ دو بمب ساعتی در معرض تخریب است : جوان گرائی افراطی و مسئلۀ کنار گذاشتن جمعی مدیران بازنشسته . کشور برای مجرّبین ۴۰ سال زحمت کشیده و سرمایه گذاری                   کرده است و حال به این سادگی آنها کنار گذاشته می شوند در حالیکه هنوز جایگزینی دو وزیر مستعفی حل                     نشده است . در خارج از کشور این مجرّبین در اختیار مردم و کشور قرار دارند و ما مثل بسیاری از موارد ، در این رابطه نیز از تجربیات دیگران استفاده نمی کنیم . در اوائل انقلاب تمام کارها دولتی شد و الان چند سال است بحث خصوصی سازی مطرح است ولکن این بدنۀ کم تحرّک تشکیلات دولتی اجازۀ این کار را نمی دهد . باید از تجارب دیگران حداکثر  استفاده به عمل آید . این جلسه در ساعت ۱۷:۰۰ پایان یافت .