بسمه تعالی

صورتجلسه

دویست و پنجاه و نهمین جلسه هیأت رئیسه و مشاورین مجمع استانداران توأم با هفتمین جلسه عمومی مجمع ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه ۳۰/۷/۹۷ در سالن اجتماعات مجمع برگزار گردید .

حاضرین آقایان : اسماعیل نجار ، حسین طاهری ، حمید حاجی عبدالوهاب ، سید محمود میرلوحی ، حسین شاه اویسی ، حاتم ناروئی ، علی بخش جهانبخش ، ابراهیم رضائی بابادی ، محمود شریفیان ، ناصر ارسطوی ایرانی ، اسماعیل دوستی ، سید محمد حسن موسوی ، سید صولت مرتضوی ، محمد علی کی نژاد ، علی اصغر تصدیقی ، سید محمدرضا رضازاده ، نصرت الله تاجیک ، امیر آریا زند قائم مقام معاونت برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران و آقایان کریمی و بابایی از کارشناسان مربوطه و همکاران روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران .

غائبین از هیأت رئیسه و مشاورین آقایان : کرم رضا پیریائی ، محمود عباس زاده مشکینی ، محمد حسن اصغرنیا ، علی اکبر رحمانی ، سید محمود حسینی پزوه ، اصغر ابراهیمی اصل ، محمد حسن تولائی ، محمد حسین مقیمی ، محمود صلاحی ، محمد ناظمی اردکانی ، غلامعباس زارع میرک آباد و حسین صادق عابدین .

۱- جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الهی شروع شد و پس از خیر مقدم به حاضرین ، در بخش اول دستور کار جلسه چند خبر به شرح زیر به اطلاع رسید :

۱/۱- آقای اسماعیل نجار : بحث مهم مطرح شده در روزهای اخیر موضوع مستعفی شدن بازنشسته ها و جایگزین کردن آنها به خصوص استانداران و معاونین وزرا می باشد که از جهات مختلف مشکلات و پی آمدهایی دارد .

– آقای جهانگیری مطالبی را در شبکه های مجازی مطرح کردند ، از جمله : ((من اختیار ندارم منشی خودم را هم جابجا کنم)) که این مطلب خیلی در شبکه های مجازی و در افکار عمومی مورد انتقاد قرار گرفت . و موضوع در حال بررسی است که جای بحث در این جلسه را ندارد .

– در ارتباط با زائرین اربعین ، شب گذشته طوفان شدیدی در منطقه مهران استان ایلام داشتیم که زائرین کربلا با مشکل روبرو شدند و مدارس نیز تعطیل شد . و ما تمام استانهای همجوار (خوزستان ، لرستان ، همدان و کرمانشاه) را بسیج کردیم که زوار را در این استانها اسکان بدهند .

– در مازندران و گیلان هم خسارات سیل تقریباً سنگین بود (حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان) و حدود صد پل در مسیرهای اصلی و روستائی تخریب شده است .

۲/۱- آقای حمید حاجی عبدالوهاب : در ارتباط با پیش فروش خودروهای خارجی و دفاتری که تشکیل شده و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول مردم را گرفته اند و قراردادهای چند پهلوئی نوشته اند و با قیمت روز خودرو را ارائه می کنند که بر خلاف مفاد قرارداد بسته شده می باشد که قطعاً همانند موضوع ارز و سکه اعتراضات زیادی خواهد شد .

– ثبت نام های مربوط به ویزای عراق که در دفاتر مختلف با قیمتهای متفاوت صورت می گیرد فضای منفی قابل توجهی بوجود آورده است .

– در استان سمنان علیرغم شرایط اقتصادی موجود توانستیم مجمع خیرین کارآفرین با حداقل ۱۲۰ نفر را راه اندای کنیم که صرفاً به مسائل و مشکلات مربوط به دهک های پایین جامعه رسیدگی می کنند .

۲- سومین برنامه توسعه پنج ساله شهر تهران (ارائه شده به وسیلۀ آقای میرلوحی)

۱/۲- آقای حسین طاهری (دبیر مجمع): در بخش دوم ، اولین دستور جلسه توضیحاتی در رابطه با سومین برنامه توسعۀ شهر تهران است که بوسیلۀ شورای اسلامی شهر تهران تدوین و نسخه ای از آن توسط آقای میرلوحی عضو هیأت رئیسه مجمع و عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه گذشته هیأت رئیسه ارائه و قرار شد در جلسۀ امروز نماینده و کارشناسی از سوی شورا حضور یافته و توضیحاتی را بدهند و سپس از نظرات اعضاء حاضر استفاده شود . لذا ابتدا اگر ضرورت دارد آقای میرلوحی توضیحات بیشتری را ارائه نمایند .

۲/۲- آقای سید محمود میرلوحی : برنامه سوم توسعه شهر تهران اخیراً توسط شهرداری تهران تدوین شده و به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شده است و من احساس کردم که اگر در جلسه عمومی مجمع مورد بحث قرار گیرد و نظر اعضاء مجمع اخذ شود مفید و اثرگذار خواهد بود . کل برنامه در پایگاه اطلاعاتی مجمع نیز جهت مطالعه و ارائه نظرات منعکس شده است .

امروز آقای امیر آریا زند قائم مقام معاونت برنامه ریزی و شوراها که این برنامه را جمع بندی و ارائه کرده اند حضور دارند (بهمراه کارشناسان مربوطه آقایان کریمی و بابایی) و توضیحات لازم را ارائه می دهند .

ساختار برنامه دوم که توسط چهارمین شورای اسلامی شهر تهران برای سالهای ۹۲ تا پایان ۹۶ تصویب و به شهرداری ابلاغ شده بود ، دارای شش قسمت بود و بخشهای مختلفی را تعریف کرده بودند . در دوره جدید پیگیری شد که چه بخشهائی از آن برنامه انجام و محقق شده است (بعضی ها می گویند ۳۰% و بعضی دیگر نظرشان این است که  ۷۰% تحقق یافته است . در هر حال چالشها و بحثهای زیادی در مورد آن وجود دارد) .

شهرداری تهران در مقطعی که تغییر و تحول در شورا و مدیریت شهر انجام شد دو وضعیت متفاوت را مطرح می کند (در مورد بدهی شهرداری و پروژه های نیمه تمام و نیروی انسانی) .

مدیران جدید شهرداری گزارش می دهند که شهرداری تهران ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد ولی مدیران قبلی می گویند که ۱۶ هزار میلیارد تومان می باشد که مطالبات پیمانکاران است و همین مقدار هم از دولت طلبکار هستیم و در نتیجه مشکلی وجود ندارد . طبیعتاً وقتی ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی داریم و ۳۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ، گفته می شود که چه کار می خواهیم بکنیم ؟ و در این دوره چهار ساله چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ (با توجه به تغییراتی که در حوزه اقتصاد ، منابع و نیروی انسانی و … صورت گرفته و خواهد گرفت) . آیا می توان آنقدر درآمد ایجاد کرد که هم بدهی ها را پوشش دهد و هم پروژه های نیمه تمام را به پایان برساند؟ و هم برنامه های جدید را به اجرا بگذارد ؟

حمل مسافر باید از ۵/۲ میلیون به ۷ میلیون برسد که نیاز به واگن دارد .

بافت فرسوده باید اجرا شود و منابع آن نامعلوم است .

۴۰ میلیارد دلار منابع ارزی لازم دارد که خطوط نیمه تمام مترو ( خطوط ۶ و ۷) تکمیل و واگن نیز خریداری شود و اتوبوسها هم از ۶۵۰۰ اتوبوس به ۱۰ هزار اتوبوس افزایش یابد .

۴ میلیون اتومبیلی که در تهران همینطور می چرخند و مشکلات محیط زیست و … به وجود می آورند چه برنامه ای دارند؟

۹۰ روز هوای تهران آلودگی بالای ۱۰۰% دارد ، چه باید کرد ؟

بهرحال برنامه سوم باید برنامۀ متفاوتی باشد . ما ۷ اولویت را در آن مشخص نموده و به شهرداری تهران ابلاغ نمودیم و حال توضیحات نمایندۀ شهرداری در همین رابطه خواهد بود و اعضای حاضر ضرورت دارد برنامه را که در شبکه قابل دسترسی است مطالعه نمایند و در یک جلسۀ دیگر نظرات را داشته باشیم .

۳/۲- آقای دکتر آریا زند : با تشکر از آقای میرلوحی و جمع حاضر . شهرداری تهران تاکنون دو برنامه توسعه را پشت سر گذاشته و اکنون سومین برنامه ۵ ساله را تدوین کرده است . با توجه به تجربه ۷۰ ساله نظام برنامه ریزی ، در نگرش مدیران کشور تغییری اساسی ایجاد شده است . در تدوین برنامه تلاش کرده ایم به گونه ای عمل کنیم که این برنامه اجرایی باشد و نه این که صرفاً ایده هایی برای آینده طرح شود که تحقق آنها امکان پذیر نباشد . زیست پذیری ، شفافیت ، کاهش نابرابری ها ، توسعه عدالت ، بهبود حکم روایی خوب شهری از اهداف مهم این برنامه است . این برنامه شامل حکم روایی شهری ، سرمایۀ سازمانی ، هوشمند سازی ، اقتصاد شهری ، فنی و عمرانی ، فضای کالبدی ، حمل و نقل و ترافیک ، محیط زیست و انرژی ، فرهنگی و اجتماعی ، ایمنی و مدیریت بحران و مدیریت راهبردی می باشد .

اوایل مهرماه سال گذشته فرآیند تهیه و تدوین برنامه سوم کلید خورد . ما با الزامات قانونی برنامه ریزی مواجه بودیم.  در اسناد بالادستی در بحث ماده ۱۵ قانون نوسازی و عمران شهری مصوب ۱۳۴۷ ، بحث بند ۲ ماده ۷۱ قانون تشکیلات ، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ ، بحث بند ۳۲ الحاقیه سال ۸۲ به ماده ۷۱ قانون تشکیلات ، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ، بحث ماده ۲۵ ائین نامه مالی شهرداریها و در نهایت مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۸/۱۲/۹۶ که سیاستها ، راهبردها و اولویتهای اساسی و الزامات و مسائل کلیدی فرا روی برنامه تدوینی برنامه سوم را مشخص می کرد .

ما بر اساس آسیب شناسی که از گزارش ارزیابی عملکرد برنامه ۵ ساله دوم در شهرداری تهران در دبیرخانه پایش برنامه ها تهیه شده بود و در قالب گزارش تغییر و تحول در زمان آقای دکتر نجفی طی گزارش ۱۰۰ روزه تهیه کرده بودیم از ارزیابی وضعیت موجود شهرداری تهران تا حدود زیادی نقطه عزیمت ما برای برنامه سوم توسعه شهر تهران شروع شد .

بخش زیادی از سرمایه شهر تهران در پروژه های نیمه تمام معطل شده که یکی از اولویت های برنامه سوم توسعه شهر تهران ، تعیین تکلیف و اتمام این پروژه ها است . یکی از اولویت های تدوین برنامه سوم ، مسئله شناسی شهر تهران بود که این موضوع در قالب ۱۷ کارگروه تخصصی با حضور چهره های دانشگاهی و گروه های ذی نفعان در سال گذشته انجام شده است . علاوه بر مسئله یابی ، توجه ویژه ای به فرصت های شهر تهران نیز صورت گرفته و بر اساس این فرصت ها راهبردهای اصلی تعیین و سپس اهداف برنامه مشخص شده است .

بعد از تعیین راهبردها و اهداف که با توجّه به مسئله ها و فرصت ها تدوین شدند ، راه حل های نهایی به عنوان سیاستها  و نیز پروژه های اجرایی به عنوان برنامه عملیاتی در برنامه سوم شهر تهران تنظیم شد . تهران به لحاظ اقلیمی در سال های آینده خشک تر خواهد بود ، به لحاظ اجتماعی با مشارکت بیشتر زنان روبرو می شود ، به لحاظ سبک زندگی متنوع تر است و از نظر پیش بینی های اقتصادی نیز با پیچیدگی های بیشتری مواجه خواهد بود . این ها موضوعاتی است که با قاطعیت در خصوص آینده تهران می توان از آنها نام برد . بر اساس این پیش بینی ها و البته با لحاظ کردن شرایطی مثل روابط بین الملل ، چرخش سیاسی متحدان و میزان جذب سرمایه گذاری که نسبت به آنها عدم قطعیت وجود دارد ، یک آینده نگری از شهر تهران صورت گرفته که برنامه سوم توسعه نیز بر اساس این پیش بینی ها تدوین شده است .

علاوه بر بدنه شهرداری که نقش مهمی در تدوین برنامه داشتند ، از نظرات گروه های خِبره و نخبه در قالب مصاحبه های کیفی و نظرات گروه های مردمی در قالب نظرسنجی بهره برده شده است .

مردم آلودگی هوا ، ترافیک و نبود انسجام اجتماعی را با ضریب بالایی به عنوان مسائل اصلی شهر مطرح کرده اند که در برنامه سوم نیز این اولویت ها لحاظ شده است . از نظر نخبگان هم مسائلی مثل اقتصاد ناکارآمد ، حکمروایی ناکارآمد شهری و عدم توجه به شهر هوشمند مطرح شده که این مسائل هم مورد توجه بوده است .

۴/۲- آقای سید صولت مرتضوی : ترافیک ، محیط زیست ، آسیب های اجتماعی و معماری ایرانی اسلامی در شهر از جمله موضوعات و اولویت هایی است که در برنامه ریزی توسعه شهری باید به آنها توجه کرد . اگر اولویت های برنامه ریزی مشخص شود ، تحقق اولویته ها در پایان برنامه قابل سنجش بوده و می توان برای برنامه ریزی آینده به پیشرفت ها در این موارد توجه کرد . به مدیریت هماهنگ یا یکپارچه شهری در برنامه ریزی شهری باید توجه کرد .

بحث انتقال پایتخت خواب و خیال است ولی باید از تهران تمرکز زدائی شود . اختیارات شوراهای شهر باید افزایش یابد در اینصورت شوراها خواهند توانست شهرها را اداره کنند . دولت می تواند بخش زیادی از اختیارات خود در شهرها را به شوراها تفویض کند . البته نظارت کافی هم باید بر شوراها وجود داشته باشد که تشکیل دیوان محاسبات شهری می تواند در این راستا مفید باشد .

۵/۲- آقای ناصر ارسطو ایرانی : پروسه برنامه ریزی پروسه بسیار پر زحمت و تلاش گری می باشد . فرایندی که توضیح داده شد فرایند برنامه ریزی استراتژیک می باشد . پروسه ای که تهیه شده پروسه کلاسیک برنامه استراتژیک نمی باشد . تعیین کردن مسائل و مشکلات خیلی راحت می باشد ولی جمع کردن انها در جهت آن اهداف در واقعیت خیلی سخت است . انچه در برنامه ریزی مهم است این است که همه اینها نهایتاً منتهی شود به یک سری برنامه های کمّی با حفظ کیفیت .

۶/۲- آقای علی بخش جهانبخش : برنامه ، برنامه خیلی خوبی بود . سرانه فضاهای خدماتی در شهرداری تهران خیلی ناهماهنگ است . و این را می طلبد که فشار قویتری روی برنامه گذاشته شود تا فضای خدماتی در سطح شهر تهران از عدالت اجتماعی خوبی برخوردار باشد .

مسئله جمعیت و توسعۀ آن خیلی مهم است . طرح خاصی برای آن در برنامه ملاحظه نمی شود .

عمر و وقت مردم خیلی در شهرها تلف می شود . خدمات شهری ضعیف می باشد . در این برنامه باید جایگاهی برای ارزش وقت مردم منظور گردد .

تکریم شهروندان باید حفظ و رعایت شود . در شهر تهران جمعیت فرهیخته و با سواد زیادی وجود دارد . شهرداری تهران از این جمعیت نه فقط به عنوان شهروند باید استفاده کند بلکه اینها را در برنامه هایشان مشارکت بدهد و از خلاقیت و نوآوری انها استفاده کند .

۷/۲- آقای اسماعیل دوستی : تأکید بر حوزه نفوذ تهران ، جمعیت و اقتصاد شهری .

حال دیگر شما با جمعیت ۸ میلیون نفری تهران سر و کار ندارید بلکه جمعیت ۱۸ میلیون نفری این شهر باید مدّ نظر باشد که در برنامه دیده نشده است . بار سنگینی که روزانه به تهران اضافه می شود درکجا باید دیده شود ؟ و هزینه های گزافی که به تهران وارد می شود و از جایی پرداخت نمی شود چه تکالیفی دارد ؟. دولت باید در اطراف تهران خدمات ایجاد کند و مردم از امکانات محلّی و منطقه ای برخوردار شوند که نیازی نباشد در سطح این کلان شهر به رفت و آمد بپردازند .

شما زمانی که اقتصاد و درآمد شهرداری را درست نکنید به این اهداف نخواهید رسید . سهم تهران از مالیات چقدر است ؟ از حدود ۱۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت ، حدود ۵۱ درصد آن در تهران وصول می شود اما سهمی برای شهرداری و مدیریت شهری از این مالیات وجود ندارد .

اقتصاد شهری باید اصلاح شود و دولت هم سهم خودش را از حضور در شهر پرداخت کند . نمی شود که شهرداری به ادارات و دستگاههای دولتی و خصوصی خدمات بدهد اما درآمد آن برای دولت باشد .

باید در شهرداری در جهت کسب درآمدهای مستمر ، نه مقطعی ، کار شود . تا کی درآمد شهرداری باید در بخش زمین و مسکن باشد ؟ کل درآمد شما در برنامه ۵ ساله سوم در چه سقفی تعیین شده است ؟ در چه شرایطی تحقق پیدا می کند ؟

۸/۲- آقای حسین شاه اویسی : بحث نیروی انسانی کجای برنامه است ؟ و مردم چه کاره هستند ؟ اولین ویژگیها ، نیازها و عامل حرکت هر جامعه و هر سطح اجتماعی همبستگی نیروهای مردمی است . اگر نیروهای شهرداری و مردم همبستگی نداشته باشند قطعاً به نتیجه نخواهید رسید . برنامه ای که ارائه شد آیا با امکانات موجود و امکاناتی که بوجود می آوریم تطابق دارد ؟ چند ساله به نتیجه خواهد رسید ؟

شما در بدنۀ شهرداری با هم هماهنگ نیستید ، به چه صورت می خواهید به نتیجه برسید ؟ و برنامه را پیاده کنید ؟ باید واقع بینانه پیش بروید . ضمن اینکه خیلی زحمت کشیده شده که جای تقدیر وتشکر دارد .

۹/۲- آقای حسین طاهری : من هم چند نکته ای را اشاره می کنم . اولاً تشکر می کنم بابت زحماتی که کشیده شده است و ارائه ای که دادید . دوم اینکه در تهران تنها شهرداری نیست ، سازمانها و نهادهای متعدد و مختلفی وجود دارند که اینها اثرگذار هستند و هر کدام کاری و خدمتی را به جامعه ارائه می دهند . هماهنگ شدن و همسو شدن اینها در برنامه چگونه پیش بینی شده است؟.

الان شهرداری ۲۲ منطقه دارد ، ثبت احوال چند منطقه دارد ؟ پلیس چند منطقه دارد ؟ آموزش و پرورش چند منطقه دارد ؟ و … . اینها به لحاظ قانونی چه مغایرتهایی با خودشان و برنامه دارند ؟ مدتهاست که گفته می شود در نقاط مختلف شهر تهران و در سطح مناطق ، زمانی که انتخابات می خواهد اتفاق بیفتد هیأت های اجرایی متعددی تشکیل می شوند که رسمیّت قانونی ندارند و هر وقت گفته شده که این مغایرت را چه باید کرد گفته می شده که این یک روال است . این روال تا کی می خواهد ادامه پیدا کند ؟ و در برنامه چه پیش بینی هایی برای آن شده است ؟

نکته دیگر این است که در این کلان شهر به این بزرگی تقسیم بندی خدماتی که به مردم باید ارائه شود به چه صورتی است ؟ این مردم مثلاً از تهران نو یا تهرانپارس باید بیایند به شهرک قدس ، یا از خزانه بیایند به تجریش و امثال اینها .  در گذشته در زمان مرحوم آقای کازرونی کاری در این رابطه صورت گرفته بود که نمی دانم آنرا مطالعه کرده اید یا نه ؟ ایشان کارگروهی تشکیل داده بود و تهران را به ۵ منطقه تقسیم کرده بودند (شمال ، جنوب ، غرب ، شرق و مرکز) . مرکز را برای مسائل فرهنگی ، توریستی و موارد این چنینی اختصاص داده بودند و در چهار منطقه دیگر خدمات را به صورت خودکفا برای مردم دیده بودند . این امر چرا مغفول مانده است ؟ این شهر به این بزرگی را باید به همین صورت رها کرد ؟

نکته دیگر این است که در همان مطالعه هم همانطور که دوستان اشاره کردند تنها محدوده شهر تهران مورد توجه  قرار گرفته بود . اینهایی که در خارج از محدودۀ شهر تهران هستند و اثرگذار هستند روی شهر و اصلاً خدمات شهر را آنها انجام می دهند و همه روز می آیند و برمی گردند و همیشه هم گسترش و توسعه پیدا می کنند جایگاهش در برنامه کجا است ؟. اثر متقابل کلان شهری مثل کرج و شهرهای دیگر استان که خوابگاه تهران هستند و مرتباً این رفت و آمدها را انجام می دهند و ترافیک جاده ها صورت می گیرد چگونه دیده شده است ؟. شما یک روز صبح تا شب بزرگراههای تهران و آزادراه تهران به کرج و برعکس را مطالعه کنید و ببینید چه مقدار بار ترافیک دارد و وقت مردم در آنجاها  تلف می شود ؟ و چقدر این فضا را آلوده می کنند ؟ و چه مشکلات مردمی و اجتماعی بوجود می آورند ؟ من در برنامه جایگاهی برای اینها ملاحظه نکردم . تعامل بین این نقاط و چاره جویی برای مسائل آنها هم باید دیده شود .

۱۰/۲- آقای اسماعیل نجار : تشکر از زحمات کشیده شده . تهران چگونه باید کنترل شود ؟ و جلوی مهاجرت گرفته شود ؟ انتقال پایتخت از تهران چه جایگاهی دارد ؟ تهران روی گسلها است و مسائل و حوادث غیر مترقّبه چگونه دیده شده است ؟ در جنوب غرب تهران مسئله فرو نشست زمین یک تهدید جدی است . البته این میزان در گذشته ۴/۱ میلیمتر بود که در حال حاضر به ۸/. میلیمتر کاهش یافته است . بر اساس پیش بینی کارشناسان ، تهران در انتظار یک زلزله با قدرت حدود ۷ تا ۲/۷ ریشتری است که خطر بزرگی برای تهران محسوب می شود . سیل هم یک خطر بالقوه است که در زمان های مختلف به فعل می رسد و خسارت هایی را به بار می آورد . و نیز فوران کوه آتشفشان دماوند که احتمال آن نیز وجود دارد . شهرداری ۷۰ – ۸۰ خدمت را باید به تهران ارائه دهد . گستردگی بحران هایی که تهران را تهدید می کند زیاد است و مطابق با این گستردگی باید در برنامه مدیریت شهری به موضوع بحران و مدیریت بحران پرداخته شود و نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد .

۱۱/۲- آقای سید محمود میرلوحی : با تشکر از ارائه این برنامه و اظهار نظرات بسیار دقیق و کارشناسانه ای که ارائه شد ، این جلسه طرح موضوع شد و شایسته است عزیزان از سایت شهرداری و پایگاه اطلاعاتی مجمع استانداران برنامه را ملاحظه و مطالعه کنند و جلسه بعدی را مجدّداً داشته باشیم . حمل و نقل عمومی اولویت این برنامه است . مترو می باید توسعه یابد و خطوط ۶ و ۷ تکمیل شود . پارکینگهای حاشیه ای باید به حد کافی احداث شود و موارد متعدّد دیگر . من خواهشم این است که یک جلسه فوق العاده دیگر برای این موارد برگزار گردد . این جلسه در ساعت ۱۶:۰۰ به پایان رسید و مقرر شد در آینده ای نزدیک جلسه دیگری با موضوع ارائه پیشنهادات در خصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران در مجمع استانداران برگزار شود . آقای سید محمود میرلوحی