استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تهیه طرح علمی و تحقیقاتی و ارائه راهکارهای عملی و ملموس با هدف مقابله با آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سید موسی خادمی در پنجمین نشست بررسی آسیب های اجتماعی که با حضور مدیران دستگاه های اجرائی و روسای برخی دانشگاه ها و سازمان های حمایتی برگزار شد از مسئولان اجرائی، فرهنگی و حمایتی استان خواست، طرح علمی وتاثیر گذار در این خصوص تهیه کنند و متناسب با داده های به دست آمده، آسیب ها را دسته بندی کرده و راهکار ارائه دهند.
خادمی اظهار داشت: در همین خصوص کارگروهی برای رصد و شناسائی آسیب های اجتماعی و اولویت بندی آنها تشکیل و دو یا سه آسیب به عنوان نمونه معرفی و راهکاریی برای مقابله عملی و کاهش آنها ارائه شود.
استاندار، مطالعه عمیق علمی آسیب های احتماعی را خواستار شد و گفت: دانشگاه های استان سعی کنند، پایان نامه های دانشگاهی و مقالات علمی را برای بررسی و ریشه یابی آسیب ها هدایت کنند.
خادمی، نسخه شفا بخش مقابله با آسیب های اجتماعی را اقدامات علمی و عملی برشمرد و گفت: باید به صورت الگو آسیب هایی مانند طلاق، خودکشی، اعتیاد، و … در کار گروه های تخصصی و با حضور نخبگان دانشگاهی وعلمی آسیب شناسی شوند و علاوه بر راهکارهای ملموس و عینی درمانی برای مقابله و پیشگیری پیشنهاد شود.
استاندار با بیان اینکه، اعتبارات خوبی در امسال و سال آینده برای مقابله با آسیب های اجتماعی اختصاص یافته است، گفت: این اعتبارات در طرح ها و پروژه های موثر هزینه خواهند شد نه هر طرحی که غیرعلمی باشد.
خادمی بر جمع آوری و جلوگیری از نصب هر گونه تصاویر افراد خودکشی کرده و برپایی مراسمات پرزرق و برق و قهرمان سازی هایی از این دست، تاکید کرد و افزود: شهرداری ها و مسئولان ذیربط اجتماعی براین گونه رفتارهای تبلیغی نظارت و با آن برخورد کنند.
استاندار، شناسائی افراد در معرض خطر آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی را یکی از راهکارهای مناسب پیشگیری عنوان کرد و افزود: رفتارهای تبلیغی اینگونه افراد آسیب دیده باید شناسایی شوند و تحت مراقبت های ویژه روانشناسی و مشاوره های تخصصی قرار گیرند و دستگاه های متولی از جمله بهزیستی در این خصوص پیش قدم باشند.
خادمی، از رسانه ها خواست با برجسته سازی و تبلیغات ناخواسته قبح خودکشی را نشکنند و با درج خبرهای آسیب اجتماعی قهرمان سازی و الگوسازی نکنند.
استاندار، فرهنگ سازی و روشنگری خانواده ها از جمله خانواده های در معرض آسیب را یکی از راه های مقابله خواند و از مسئولان فرهنگی و حمایتی خواست با توزیع بروشور، کتاب، سی دی، برپائی کارگاه های آموزشی و میزگرد های تخصصی در صدا و سیما بیش از پیش برای مقابله با آسیب های اجتماعی اهتمام ورزند.
خادمی به مسئولان تاکید کرد: در نشست های بعدی حتما با دست پر برای ارائه راهکارهای عملی و موثر و قابل عرضه حضور پیدا کنند و از کلی گوئی و تکرار مباحث گذشته بپرهیزند.
استاندار گفت: نشست بررسی آسیب های اجتماعی چنان مهم است که رهبر معظم انقلاب هر شش ماه یک بار این نشست را با حضور مسئولان عالی رتبه نظام برگزار می کنند و رئیس جمهوری را به عنوان رئیس این شورا انتخاب کردند و این موضوع اهمیت و اولویت این مسئله را به خوبی بیان می کند.
خادمی افزود: بی توجهی به این نشست از سوی هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست و باید همه مسئولان و مدیران عضو شورا خود شخصا حضور پیدا کنند و به هیچ عنوان نماینده به این نشست نفرستند.
استاندار از برخی افراد که با بحث های غیر کارشناسی و براساس برداشت های شخصی خود به تجزیه و تحلیل نادرست آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی، اعتیاد و فقر می پردازند، انتقاد کرد و اظهار داشت: عوامل ریشه ای زمینه ساز این آسیب ها باید با دقت و به صورت علمی بررسی و راهکارهایی متناسب و دسته بندی شده برای مقابله با آنها ارائه شود.