در همایش منتخبین شوراهای اسلامی کلان شهرها

وزیر کشور: وارث مجموعه‌ای از شهر و روستاها به صورت غیر متوازن و غیر متعادل هستیم

دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: ما وارث مجموعه‌ای از شهر و روستاها به صورت غیر متوازن و غیر متعادل هستیم که ناشی از برنامه‌ریزی، بودجه ریزی و نظام اداری غلطی است که در ظرف ۵۰ تا۶۰ سال گذشته بر ما تحمیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر عبدالرضا رحمانی ‌فضلی امروز در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلان‌شهرها با بیان اینکه هر چند بعد از انقلاب ما اصلاحات زیادی را در نظام قانونگذاری و نحوه توزیع منابع انجام دادیم و در ایجاد زیرساخت‌ها واقعاً موفقیت‌های خوبی داشته ایم گفت:  مثلا الآن در ارائه خدماتی برق، آب‌، راه و جاده، آموزش و پرورش و بهداشت یک عدالت نسبی خوب در کشور حاکم است اما در حوزه درآمد، تولید، اشتغال و توزیع جمعیت نتوانسته‌ایم عقب افتادگی سابق را جبران کنیم.
وی در ادامه افزود: پیامد این عقب ماندگی همین ساختار موجود شهرها و روستاهای ماست. کلان‌شهرهایی با جمعیت بسیار بالا داریم. ما تهران با  تراکم بالاترین جمعیت و ثروت و در کنار آن تراکم بالای ناهنجاری و بزهکاری را داریم. این بخاطر عدم رعایت توازن و تعادل است. تهران در بحث حاشیه نشینی و ناهنجاری ها در کشور اول است.
وزیر کشور با اشاره به اینکه ما باید این مشکل را ریشه‌ای حل کنیم و نگاه تعادل بخشی و عدالت بخشی داشته باشیم تصریح کرد:  در غیر این صورت اگر بخواهیم نگاه یکپارچه به کل کشور نداشته باشیم کارها درست نمی‌شود. هر چقدر منابع در تهران هزینه کنیم که  البته باید بخاطر حضور جمعیت هزینه کنیم، در روستا و شهرها  با کمبود امکانات و شغل مواجه می شویم و روند مهاجرت همینگونه ادامه می‌یابد و به روزی می رسیم که ۱۰-۱۵ شهر بزرگ و ایرانی خالی از سکنه بویژه در مناطقی که دارای اهمیت ‍ژئوپولتیکی و امنیتی برای ما هستند خواهیم داشت.
رحمانی فضلی همچنین با بیان اینکه نگاه حاکم بر شوراها نگاه جامع و عدالت محورانه و ساختارگراینه باشد تا همه ظروف مرتبط با هم را ببینیم گفت: ما نظام برنامه ریزی کلان، متمرکز و بخشی داریم. در این نگاه بحث عدالت منطقه‌ای را نمی‌بینید. با این نظام برنامه‌ریزی امکانات بیشتری در شهرهایی که تراکم جمعیت وجود دارد تخصیص داده می شود و این نابرابری‌ها را افزایش می دهد. در این شرایط مهاجرت ها به سوی شهرهای بزرگ انجام می شود. البته  حل این مشکل در دولت در حال بحث است و در برنامه ششم توسعه هم دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: نظام بودجه ریزی هم مبتنی بر جمعیت و فعالیت است یعنی جایی که جمعیت و فعالیت بیشتری داریم منابع بیشتری اختصاص داده می‌شود در نتیجه دوباره جمعیت بیشتری به آنجا سوق می یابد . در سالهای بعد از انقلاب  با تخصیص هایی که به بودجه دادیم مثل توجه به مناطق محروم یا یک درصد از درآمد نفت یا کمیته امداد بخشی از مشکلات نظام بودجه ریزی را حل کرده‌ایم ولی کامل نیست.
رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه نظام اداری ما کاملا متمرکز است اظهار کرد:  ۴ سال در دولتی که معتقد به تمرکززدایی است برای رسیدن به این هدف با مقاومت در بدنه مواجه می شویم البته مقاومت نه به معنای سیاسی بلکه به این معنا که پیوستگی ها به گونه ایست که گسستن آن در ذهن مجریان و برنامه‌ریزان ما سخت می‌آید. با همه تلاشی که کردیم و حمایت رییس‌جمهور توانسته‌ایم صد مورد از اختیارات ملی را به منطقه‌ای و استانی  تبدیل کنیم ولی ۹۰۰ مورد مانده که هنوز نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. در دولت وقتی قانون خدمات را می نوشتیم فقط ۱ساعت بحث شد که دولت را مکلف کنیم که بخشی از اختیارات خود را به نهادهای عمومی غیردولتی واگذار کند. البته این مقاومت به معنای لجبازی نیست .
وزیر کشور همچنین یادآور شد: شوراها از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند. رویکرد ما در تهیه لوایح مربوط به مدیریت شهری این بود که با دید وسیع بتوانیم به شوراها اختیار بیشتری بدهیم . اعضای شوراها هم شایسته است که یک نگاه جامع و کلان داشته باشند. حتما باید به روستاها و شهرهای کوچک توجه کنیم که منابع عادلانه توزیع شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما شهر را زنده، پویا و متعامل می دانیم که براساس همین پویایی مسائل شهر تغییر می کند افزود: اگر چنین نگاهی نداشته باشیم همیشه باید دنبال تغییرات بدویم و منفعل باشیم در حالی که ما باید پیشتاز نحوه اداره شهرها باشیم. ما باید ده سال اینده را با پیشرفت تکنولوژی بروز ببینیم.
رحمانی فضلی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات مقابله با آسیب‌‌های اجتماعی گفت: این موضوع در کنار اقتصاد مقاومتی در اولویت‌های کشور قرار گرفته است زیرا اگر آسیب‌های اجتماعی را درمان نکنیم، هر چقدر در شهر سرمایه‌گذاری کنیم یک شهر ناامن خواهیم داشت. برداشت درست مقام معظم رهبری این موضوع را در اولویت کشور قرار داد. ایشان همچنین اشاره کردند که در حل این مشکل بیست سال عقب هستیم. از یک سو نگاه ما باید به گذشته، از سوی دیگر یک نگاه ما به شرایط فعلی و همچنین از سوی دیگر نگاه ما باید به نیازهای آینده باشد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: جایگاه شوراها و شهرداری را باید خوب بدانیم. روند چهار دوره گذشته شوراها نشان رشد و تکامل است اما با آسیب‌ها‌ی بسیار زیاد که فقط به ساختار شوراها برنمی گردد و به ارتباط شورا با سایر نهادهم هم برمی گردد . اگر درک درستی از موضوعات و از جایگاه شورا داشته باشیم می توانیم گام های استوارتری برداریم.
وزیر کشور در ادامه این همایش با اشاره به اختیارات شوراها خطاب به منتخبین شوراها گفت: شوراها با ابزار نظارت می توانند شهردار را کنترل کنند. بقیه دستگاه ها در حوزه شهری بخواهند کاری کنند باید به اطلاع شوراها برسانند. قدرت شوراها و شهرداری ها را با خواندن  قانون مطلع شوید و در شورای عالی استان‌ها پیشنهاد لایحه بدهید و ما هم به شما کمک کرده و استقبال می کنیم.
وی در مورد مسایل مالی شهرداری ها هم اظهار کرد: ما بیش از ۷۰۰ – ۸۰۰ شهرداری داریم که هزینه های آنها از درآمد آنها بیشتر است. منابع درشهرهای کوچک کم و در شهرهای بزرگ مناسب است اما همین منابع متاسفانه با اولویت بندی درست مصرف نشده، حسابرسی درست انجام نمی‌شود و بهره وری منابع کم است و محیط زیست شهری خود را فدای مسائل مالی می کنیم. شهرداری‌ها باید دنبال منابع مالی جدید بوده و مشاوران مالی خوبی داشته باشند . بهره وری، اثربخشی  و کارآیی این منابع را افزایش دهید. بزرگترین مشکل مالی کشور ما این است که در کلان، اطلاعات دقیقی  از منابع و هزینه‌های خود نداریم. این مساله در شهرداری ها خیلی زیاد است. کل منابع نقدی و غیرنقدی و صورت‌های مالی مشخص شود. این حسن نیست که به یک شهردار اختیار کامل دهیم و او هم اصلا پاسخگو نباشد. بستن دست و پای شهردار هم درست نیست. اما باید از فساد و رانت جلوگیری کرد.
رحمانی فضلی همچنین درباره نیروی انسانی شهرداری ها گفت: واقعا در شهرداری ها نیروی انسانی زیادی داریم که باید برون سپاری در شهرداری ها انجام شود البته منظوراین  نیست نیروها  را از شهرداری بیرون کرد ولی از این به بعد در جذب نیرو احتیاط کنید. آزاد سازی نیروها باید با تدبیر باشد.
وی با تاکید بر اینکه مساله آموزش هم در شوراها و شهرداری مهم است تصریح کرد:  تنوع فعالیت در شهرداری زیاد است که باید آموزش‌های لازم ارائه شود؛ مثل آموزش آتش نشانی، آموزش فرهنگ شهرنشینی  و رعایت قوانین و مقررات یا نحوه تفکیک و جمع آوری زباله. مساله بعدی این است که ارتباط منسجم و مستمر در شهرداری ها با مردم وجود ندارد این ارتباط باید برقرار شود. شوراها با رسانه‌ها و منبرها ارتباط برقرار کنند.
وی یادآور شد: در بحث پژوهش عقب هستیم و باید پژوهش کاربردی و عملیاتی در شهرداری تقویت شود. تهران می تواند متولی خیلی از این امور باشد و مقر پژوهش باشد و به استان ها خدمات پژوهشی بدهد. ارتباط با دانشگاه ‌ها هم باید تقویت شود. همچنین در مورد اصلاح قوانین، وزارت کشور با شما هماهنگ است. در دولت یازدهم کمیسیون کلان شهرها برای حل مشکلات شهری ایجاد شد. لوایح قانونی  که فکر می کنید لازم است به ما پیشنهاد بدهید.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی جزء اولویت های کشور است گفت: اقتصاد مقاومتی یک مساله‌ اقتصادی و بعلاوه امنیتی است وبه اشتغال و تولید مرتبط است. برقرای عدالت در کشور یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است که شهرداری ها در این زمینه خیلی می توانند کمک کنند. از سویی کشور ما به امید، نشاط ، هماهنگی  و همکاری مردم نیازمند است. هرچقدر امید و نشاط اجتماعی کم شود، انفعال بیشتر می‌شود. ما به هر روشی که بلدیم در چارچوب قانون و عرف باید امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم .ما بخشی از این حکومت هستیم و می خواهیم از کشور صیانت کرده و توان نظام را افزایش دهیم. شهرداری برای ناامید کردن دشمن باید نشاط و امید مردم را افزایش دهند. شهرداری ها  در حوزه اعتیاد و حاشیه نشینی کمک قابل قبول کرده اند ولی کمک آنها کافی نیست. حل مشکل اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و شهرداری ها نقش مهمی در کاهش این آسیب ها دارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید هویت فرهنگی اسلامی ایرانی ما در شهرها حفظ شود گفت: شوراها برای  ۴ سال باید کارنامه قابل قبولی در حوزه مدیریت شهری بدهند. پرونده مدیریت شهری تاکنون،  حتما قابل قبول نیست و باید کمک کنیم تا این مشکلات حل شود.
وزیر کشور خطاب به منتخبین شوراهای اسلامی گفت: وزارت کشور در خدمت شماست و به شما کمک  می‌کند و از شما کمک می خواهد.هرچه با مردم ارتباط داشته، عقلانیت به خرج دهید، براساس موازین علمی اقدام کنید، قدرتمند می‌‌شوید. ما به مردم تعهد خدمت داده‌ایم و خاضعانه باید به مردم خدمت کنیم.
رحمانی‌فضلی در پایان افزود: حضور مردم در انتخابات برای ما عزت، کرامت، قدرت و توفیق در عرصه جهانی است. فارغ از اینکه چه کسی رای آورده و چه کسی رای نیاورده، مهم برای ما این بوده که ما یکبار دیگر توانستیم در شرایط موجود منطقه، قدرت نمایی بزرگی داشته باشیم. در مقطع برگزاری انتخابات، آمریکائی ها در عربستان جلسه گذاشتند و هزینه‌های زیادی انجام دادند، کشوری که نشانه ای از دموکراسی ندارد صلح‌طلب نامیده شد و ایران که انتخابات متعدد و باشکوهی در ۳۸ سال گذشته برگزار کرده است، حامی تروریست معرفی شد. به هرحال ملت‌ها به خوبی این مسایل را تشخیص می دهند.  ما هم باید  قدردان و شکرگزار مردم باشیم که این شکرگزاری به معنای خدمت به مردم است.
انتهای پیام