دانشگاه مغز متفکر و نهاد تفکر

دانشگاه مغز متفکر و نهاد تفکر خلاق و شکوفایی گوهر انسانیت است

دانشگاه مغز متفکر و نهاد تفکر خلاق و شکوفایی گوهر انسانیت است- وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار اصفهان اظهار داشت: دانشگاه نهاد دانش،ارزش ،مرکز تولید علم و توسعه و مغز متفکر جامعه و نهاد تفکر خلاق و شکوفایی گوهر انسانیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عباس رضایی استاندار اصفهان در بیست ونهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور که در محل دانشگاه اصفهان برگزار شداظهار داشت: دانشگاه نهاد هوشمندی است که پیشگام در تحول،تغییر و توسعه است، از این رو رسالت بس خطیر را بر عهده دارید و مسئولیتی بسیار سنگین را بدوش می کشید.
دکتر رضایی افزود: مدیریت دانش وپژوهش، انسجام بخشی در سیاست گذاریها،برنامه ریزی ها و نظارت راهبردی و روز آمدسازی نقشه علمی کشور در سطح منطقه و جهان امری ضروری و لازم است.
مدیر ارشد استان تصریح کرد: اهتمام به اصل پژوهش در کنار آموزش و پژوهش و ارتقاء سلامت جسمی و روحی و معنوی و ارتقاء روحیه نشاط،خود باوری و… از رسالت خطیر دانشگاه نسل چهارم است.
وی اظهار داشت:تحکیم و تعمیق پیوند دو سویه دانشگاه و جامعه وتنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و توجه به نیازهای تولید و اشتغال و ایجاد فرآیند تبدیل ایده به محصول و دانش به ثروت از رسالت بسیار خطیر دانشگاه در این مطقع حساس تاریخ کشور است.
استاندار اصفهان گفت: مقام معظم رهبری در دیدار دانشگاهیان با ایشان فرمودند:نهاد دانشگاه باید درگیر به مسایل کشور و جامعه خودش باشد و یک ضرورت و تحول دائمی و به روز بودن در عرصه علم و فرهنگ در محیط دانشگاه لازم است.
دکتر رضایی بیان کرد: نهاد دانشگاه رسالت توسعه یافتگی در عرصه دانش، ارزش، مدیریت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ را بر عهده دارد و نهاد دانشگاه و مسائل پرورش شغلی،خودباوری و تفکر خلاق، تولید فرهنگ را برای جامعه و سرمایه اجتماعی به دوش دارد.
وی افزود:امروز آینده پژوهی و تعامل دانشگاه و جامعه و جوامع بین المللی امری ضروری است و بنیان گزار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نیز فرمودند تمام مسایل به دست دانشگاه است، همه مقدرات مملکت در دست آنهاست و متفکره یک ملت هستند.
استاندار اصفهان به بیانیه گام دوم انقلاب که دانش،وسیله عزت و قدرت یک کشور است این راه را با احساس مسئوولیت بیشتر و همچنین یک جهاد در پیش گیرید،وجود جوانان محقق مشغول به آفرینش علمی،فرهنگی،صنعتی،هنری و… منابع عظیم زیر زمینی، موقعیت استثنایی جغرافیایی و بازار بزرگ ملی و اقتصادی کشور از ظرفیت ها مهم کشور است که نباید از آنها غافل ماند درون زایی اقتصاد کشور،مولد شدن و دانش بنیان شدن،مردمی کردن اقتصاد و تصدی گری نکردن دولت، جهادی هوشمندانه می طلبد نیز اشاره کرد.
رضایی گفت: اگر خروجی دانشگاه در جامعه ناکارآمد باشدمعلول نداشتن سیستم جامع نگر در عرصه یادگیری و تولید سرمایه اجتماعی است،زیرا آموزش و تحصیلات به تنهایی کارآمد نیست چرا که داشتن مدرک تحصیلی ضرورتاً مساوی با داشتن روحیه تصمیم گیر گروهی،روحیه مشورت طلب و انتقاد پذیری نیست.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاه باید از تماشاگری به بازیگری درعرصه جامعه گام بردارد ودر دانشگاه نسل چهارم باید شهروند و آموزش عالی مورد نظر باشد. خروجی دانشگاه باید در دو مورد اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی،انباشتی از بینش،دانش و مهارت های مؤثر و مشخصی با نیازهای زیست جمعی را به کف آورد و بتواند مهیای به اشتراک گذاری داشته ها و توانمندیهای خود برای تقویت پویایی و نشاط در فضای کنشگری اجتماع باشد باید سه ضلع آموزش آکادمیک،پژوهش علمی و عالمانه وحیات فرهنگی خلاقانه در یک سیستم در هم تنیده در آید.