خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش های جامعی با هدف بیان ظرفیت ها و توانمندی های استان خراسان شمالی با عناوینی همچون: اظهار تمایل استاندار خراسان شمالی به ورود سرمایه گذاران ترکیه به این استان، کشتی با چوخه، افزایش تولید عسل در خراسان شمالی،گلیم ثبت شده در یونسکو و مسجد تاریخی جاجرم را در سایت رسمی خود منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ خبرنگار خبرگزاری آناتولی که اخیرا به همراه سرکنسول ترکیه در مشهد، دیداری با محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی داشتند، در این گزارش ها تلاش کرده است گوشه هایی از ظرفیت و قابلیت های این خطه در حوزه های مختلف را برای آگاهی مخاطبان خود منتشر کند.
به عنوان نمونه، این خبرگزاری  با انعکاس مصاحبه خود با استاندار خراسان شمالی نوشته است: محمدرضا صالحی در گفت و گو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران ترک را به سرمایه‌گذاری در استان خراسان شمالی که بر سر راه تاریخی ابریشم واقع شده است، دعوت می‌کنم. این استان با دارا بودن میراث تاریخی، منطقه توریستی محسوب می‌ شود و از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیک دارای ساختاری مشابه با ساختار کل ایران است.
در ادامه این گزارش خبرگزاری آناتولی به نقل از استاندار آمده است: صالحی در ادامه این گزارش از دیگر توانمندی های استان چنین گفت: در استان خراسان شمالی کارخانه‌های پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد وجود دارد و همچنین دامپروری و قالیبافی نیز از شغل‌های مهم در منطقه محسوب می‌شود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه سخنان خود با بیان این که خراسان شمالی منطقه کم‌بارانی به شمار می‌رود، افزود: این کمبود را وجود فاکتور خورشید جبران می‌کند لذا برای استفاده بهینه از انرژی خورشیدی طرحی برای راه‌اندازی یک سامانه ۳۱۰ مگاواتی خورشیدی داریم.

وی اظهار داشت: انرژی بادی نیز یکی دیگر از منابع مهم انرژی در منطقه است و مراحل اولیه تفاهم‌نامه ساخت یک سامانه ۹۹ مگاواتی انجام  شده است.
در ادامه این گزارش ها، خبرگزاری آناتولی ترکیه از کشتی با چوخه  به عنوان میراث مشترک اقوام خراسان شمالی  یاد کرده و اظهار داشته که کشتی چوخه (چوخا) با صدها سال ریشه تاریخی یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین ورزش ها در میان اقوام مختلف استان خراسان شمالی (ایران) است و عاشقان این رشته را هر سال به محل برگزاری آن در شهرها و روستاهای مختلف می کشاند.
در بخش دیگر گزارش های این خبرگزاری رسمی ترکیه، از افزایش تولیدات عسل در روستای رویین اسفراین خبر داده و اشاره شده است که در روستای رویین اسفراین، حدود ۱۰۰ تن عسل سالانه به دست می آید که هرساله این رقم افزایش می یابد.
گلیم دستباف خراسان شمالی گواهی شده در یونسکو در استان خراسان شمالی از دیگر ظرفیت های قابل توجه این استان است که بنا بر گزارش های میدانی خبرگزاری آناتولی ترکیه، این گلیم بدون استفاده از تمرین و طراحی انجام می شود.
در ادامه این گزارش ها، خبرگزاری آناتولی سراغ مسجد جامع جاجرم رفته و قدمت این بنا را به اوایل اسلام و به روایتی به سال ۵۷۷ هجری قمری مربوط دانسته است. این مسجد دارای ورودی یک ایوانی با سقف جناقی در ضلع شمال است که از یک حیاط کوچک در وسط و دو صفه (سکو) با سقف‌های گنبدی و گچ‌ کاری شده در شرق و غرب تشکیل شده است.
در ادامه این گزارش ها خبرنگار ارشد خبرگزاری آناتولی  ترکیه سراغ استاد بزرگ موسیقی مقامی رفته و از او به عنوان نوازنده قوی دوتار که به “عیسی بخشی” مشهور و حافظ بسیاری از داستان ها ،مقام ها و آهنگ های کهن منطقه شمال خراسان است، یاد می کند. عیسی بخشی دارای عناوین ممتاز هنری از جشنواره های ملی، استانی و خارجی است.
این خبرگزاری در ادامه سلسله گزارش های خود از ظرفیت ها و قابلیت های خراسان شمالی، گزارش های اجمالی از موضوعاتی هم چون کارگاه های فرش دستباف، قلعه بلقیس اسفراین، چادرهای عشایری و چاروق دوزی منتشر کرده است.