نگارخانه‌ها و مراکز هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برپایی نمایشگاه‌هایی متنوع از هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان به هنر در اردیبهشت‌ ماه هستند.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچون هفته‌های گذشته نمایشگاه‌های متعددی را برای علاقه‌مندان در زمینه‌های مختلف به نمایش درآورده‌اند.

خانه کاریکاتور

علاقه‌مندان به کاریکاتور می‌توانند برای بازدید آثار کارتون مطبوعاتی جواد تکجو و تماشای نمایشگاه انفرادی این هنرمند به خانه کاریکاتور بروند.

این نمایشگاه تا ۱۹ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۷ به نشانی تهران، خیابان شریعتی، تقاطع همت، خیابان گل نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، شماره ۴۴ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

باغ موزه هنر ایرانی

نمایشگاه فتوآرت با عنوان «پارارگون در عکاسی» با گردآوری تصاویر جاوید رمضانی در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی میزبان مخاطبان هنر عکاسی است.

هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه شامل: زینب ثقفی. نگین فیروزی. سارا بافتی‌زاده. امیر کوشامنش. محدثه شادمهر. سیاوش عیدانی. محمد شاه حیدری و اعظم شادپور می‌شود که ۴۵ اثر ارائه داده‌اند.

عکاسی آلترناتیو (Alternative Photography) به شیوه‌هایی از عکاسی و چاپ اطلاق می‌شود که بر پایه نگاتیو بوده و به صورت دستی انجام می‌گیرند، و باعث ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در عکس می‌گردند که آن را به نقاشی نزدیک می‌گرداند. یگانگی هر اثر چاپ شده و تفاوت آن با سایر نسخه‌ها، ایجاد جلوه‌های بصری ویژه، کیفیت بسیار بالا و ماندگاری طولانی، موجب گردیده این نوع از چاپ در دنیای عکاسی معاصر مورد توجه واقع شود و هنرمندان معاصر به ویژه هنرمندان بینا رشته‌ای نسبت به آن علاقه زیادی نشان دهند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰، به باغ موزه هنر ایرانی واقع در میدان تجریش، خیابان شهیددربندی (مقصودبیگ)، سه راه دکتر حسابی، شماره ۳۰ مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۶۸۶۰۶۴ تماس بگیرند.

نگارخانه لاله

نمایشگاه آثار منتخب سومین سالانه تبادل چاپ دستی (کارت پستال) تا ۲۲ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

این سالانه پس از برگزاری موفقیت آمیز دو دوره پیشین که با استقبال و توجه هنرمندان زیادی همراه بود، برنامه ریزی و سامان دهی شده است. از مهم‌ترین اهداف این رویداد می‌توان به بسترسازی برای تبادل تجربیات هنرمندان با یکدیگر، بازخوانی ارزش‌ها زیبایی‌شناسی و قابلیت‌های چاپ دستی و اهدای آثار بین هنرمندان عرصه تجسمی اشاره کرد.

جدیدترین برنامه نگارخانه‌های پایتخت//
طی انتشار فراخوان سومین سالانه در بهمن ماه سال گذشته، ۲۰۱ نفر از علاقه‌مندان آثار خود را با دو موضوع نوروز و آزاد به دبیرخانه سالانه ارسال کردند که پس از بررسی، تعداد ۱۸۴ اثر دارای شریط و استانداردهای چاپ دستی و قوانین تیراژ شناخته شد. همچنین در بخش مدعوین سالانه نیز ۲۴ هنرمند فعال در عرصه چاپ دستی ایران شرکت کرده‌اند.

در مجموع آثار ۲۰۸ هنرمند با یکدیگر تبادل شد. طبق قوانین سالانه، هر هنرمند تعداد ۱۳ نسخه چاپی همسان را به دبیرخانه ارسال کرده است که از این تعداد ۱۰ نسخه به صورت انتخاب تصادفی به دیگر شرکت کننده‌ها به عنوان عیدانه تحویل داد شده و هر هنرمند نیز ۱۰ اثر از آثار هنرمندان دیگر را دریافت کرده و ۲ نسخه نیز در آرشیو نگارخانه نگهداری می‌شود.

در نمایشگاه آثار منتخب سالانه تعداد ۱۱۹ اثر شامل ۹۵ اثر از بخش فراخوان به انتخاب دبیر سالانه و ۲۴ اثر از هنرمندان مدعو ارائه خواهد شد. آثار ارائه شده با تکنیکهایی همچون: کالکوگرافی) حکاکی روی فلز)، زیلوگرافی (حکاکی روی چوب و لینولئوم)، لیتوگرافی، سریگرافی (سیلک اسکرین) وکولاگرافی خلق شده‌اند.

دبیری این رویداد بر عهده مهدی درویشی (هنرمند نقاش و فعال در عرصه چاپ دستی) است و برخی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد عبارتند از: رضا بانگیز، رضا هدایت، فرزاد ادیبی، معصومه مظفری، سعید روانبخش، جواد نوبهار، الهه مقدمی، امیر طباطبایی، المیرا می‌رمیران، زهرا حسینی، مسعود غفاری، مجتبی شعبانی، فرشته متقی، امیر کبیرنژاد، مسعود جزنی و…
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۹۶۰۴۹۲ تماس بگیرند.

موزه عکسخانه شهر

نمایشگاهی از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی از فضای داخلی اتاق‌ها و اشیای آن‌ها که از آرشیو موزه عکسخانه شهر، کاخ گلستان و مجموعه‌های شخصی گردآوری شده‌اند و تا اول خرداد روی دیوارهای موزه عکسخانه شهر خواهند بود.

علاقه مندان می‌توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج‌شنبه ۹ تا ۱۳ برای تماشای نمایشگاه به موزه‌ عکسخانه شهر، در میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند.

نگارخانه پردیسان

در این نمایشگاه ۳۱ اثر برگزیدهٔ هیئت انتخاب آثار به همراه ۳۰ اثر از آثار هنرجویان کارگاه طراحی پوستر خلیج فارس به سرپرستی محمد اردلانی و همچنین آثار استادان مدعو در قالب‌های پوس‌تر، تایپوگرافی، تصویرسازی، آرت ورک و لباس در گالری‌ ۱ و ۲ نگارخانه پردیسان به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۹ تا ۱۷ به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره ۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.