تاکید استاندار تهران بر ساماندهی دستفروشان

تاکید استاندار تهران بر ساماندهی دستفروشان؛ اکثر دستفروش های تهران مهاجر و غیربومی هستند

تاکید استاندار تهران بر ساماندهی دستفروشان؛ اکثر دستفروش های تهران مهاجر و غیربومی هستند - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار تهران با اشاره به اینکه اکثر دستفروش های تهران مهاجر و غیربومی هستند بر اولویت ساماندهی دستفروشان به ویژه در مناطق پرتراکم نظیر ۱۱ ، ۴ ، ۱ ، ۱۲ ، ۲۰ و ۶ توسط شهرداری تاکید کرد.

‪به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ساماندهی دستفروش ها با اشاره به ساماندهی دستفروش‌ها بر اساس بخشنامه وزارت کشور اظهار داشت: استانداری تهران در جهت ساماندهی دست فروش‌ها بر اساس بخشنامه وزارت کشور عمل می کند؛ این طرح در راستای کاهش تجمعات و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در شهر و استان تهران عملیاتی می شود.
وی شرایط کرونا در استان تهران را به شدت شکننده و ناپایدار و امکان اجرای طرح زیست شبانه در شرایط فعلی در شهر تهران را منتفی دانست و ادامه داد: به طور کلی مکان های با تجمع و حجم تراکم بالای جمعیتی از مراکز پرخطر و آلوده به لحاظ انتقال ویروس کرونا هستند و باید از هرگونه فعالیت خودرویی دستفروشی و دوره گردی که موجب تجمع مردم شود جلوگیری شود.
استاندار تهران ادامه داد: محدودیت های ۲۱ گانه ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا کارشناسی شده و در این شرایط همه ملزم به رعایت آن هستیم و نشانه هایی وجود دارد که آمار سرپایی و بستری در کشور و استان تهران رو به افزایش است و اگر به موقع وارد عمل نشویم و اقدام به ساماندهی دستفروش ها نکنیم قطعا با خیزش جدیدی از کرونا در استان مواجه خواهیم بود.
لزوم غربالگری دستفروشان و دوره گردهای ثابت و متحرک
‪محسنی بندپی در ادامه تاکید کرد: برنامه ریزی مشخص برای غربالگری بین دستفروشان و دوره گردهای ثابت و متحرک از سوی مجریان این طرح ضروری است و از هم اکنون باید برای تجمعات پایان سال تدابیری اندیشید
وی با اشاره به شرایط تهران و کمبود زمین برای ساخت کلانتری و مدرسه گفت: اگر زمینی متعلق به اراضی اداره کل مسکن و شهرسازی در شهر تهران معرفی شود حتما با مطالبه گری می‌کنیم و بر اساس قانون نسبت به تملک آن و تجمیع دستفروش ها در این مکان اقدام خواهیم کرد.
استاندار تهران خاطرنشان کرد‌: واقعیت این است که برای ساماندهی دائمی دستفروش‌ها در مکانی مشخص و متمرکز با کمبود زمین در شهر تهران مواجه هستیم.
۱۴هزار دستفروش ثابت در شهر تهران داریم
 محسنی بندپی در ادامه محوریت اجرای این طرح را  با شهرداری عنوان کرد و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی در استان و شهر  تهران را برای اجرای هرچه دقیق تر این طرح ضروری دانست و افزود: در اجرای این طرح به هیچ عنوان برخورد فیزیکی و انتظامی با دستفروش‌ها نمی شود و حتما با درک شرایط این قشر آسیب پذیر اقدام می کنیم.
وی با بیان اینکه براساس اعلام شهرداری تهران تاکنون پنج هزار دستفروش در شهر تهران ساماندهی شده اند تصریح کرد: بر اساس اعلام فرمانداری تهران ۱۴هزار دستفروش ثابت در شهر تهران داریم که اغلب غیر بومی و مهاجر از سایر استان های کشور هستند.
اولویت ساماندهی دستفروشان در مناطق پرتراکم ۱۱ ، ۴ ، ۱ ، ۱۲ ، ۲۰ و ۶
استاندار تهران بر لزوم ساماندهی دستفروش ها در همه مناطق شهر تهران از شهرداری تاکید کرد و گفت: شهرداری در همه مناطق شهر تهران به ویژه مناطق پرتراکم نظیر ۱۱ ، ۴ ، ۱ ، ۱۲ ، ۲۰ و ۶ با اولویت ساماندهی دستفروشان و دوره گردی اقدام کنند.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران ظرف مدت یک هفته نسبت به سبک سازی مناطق پرتراکم شهر تهران از دست فروش ها و دوره گردها و همچنین ارائه برنامه در این خصوص اقدام کند و فرمانداران استان هم  باید نسبت به نظارت میدانی بر اجرای صحیح این طرح اقدام کنند.

منبع : وزارت کشور