استاندار خراسان رضوی خبر داد؛

بهره برداری از ۱۷ هزار میلیارد تومان طرح در خراسان رضوی طی سال ۹۶

استاندار خراسان رضوی گفت: ۱۷ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان پروژه صنعتی، معدنی، گردشگری و کشاورزی در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ در این استان بهره برداری می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علی رضا رشیدیان در جلسه ی ستاد اقتصاد مقاومتی استان که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: این پروژه ها در مجموع شامل ۳۱۷ طرح است که با انجام آن ۲۱ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
وی عنوان کرد: از این میزان ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن شامل ۱۵ پروژه بزرگ با اشتغال مستقیم هشت هزار و ۴۰۰ نفر است که با بهره برداری از آنها، که عمدتا در سال جاری تکمیل و تعدادی در ابتدای سال ۹۷ بهره برداری می شوند، جهشی در اقتصاد و تولید استان ایجاد می شود.
استاندار خراسان رضوی افزود: در حوزه جهاد کشاورزی نیز ۱۱ پروژه بزرگ امسال به بهره برداری می رسد که اعتبار و سرمایه گذاری آن ۹۹۷ میلیارد تومان است و با بهره برداری از آنها پنج هزار و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال می یابند.
رشیدیان ادامه داد: ۲۹۱ پروژه هم در حوزه گردشگری است که ۹۴ مورد آن امسال به سرانجام می رسد و حجم سرمایه گذاری آن پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم آن هفت هزار نفر است.
وی عنوان کرد: از ابتدای امسال نیز طرح های مهمی در استان به بهره برداری رسیده که واحد تولید شمش مجتمع فولاد خراسان با ۷۲۰ هزار تن تولید و سرمایه گذاری ۷۰۰میلیارد تومان و زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر، طرح اسید سیتریک جوین با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۷۵ نفر، کارخانه داروسازی طاها، سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال ۱۰۹ نفر از آن جمله است.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی هم ۱۰۴ میلیارد تومان در حوزه انتقال آب با لوله و در موضوع آبیاری تحت فشار ۱۷۵ میلیارد تومان، در بحث احیا و مرمت قنوات ۴۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و تامین آب طرح های کوچک ۱۵٫۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
وی افزود: در بحث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سدها ۲۳۰ میلیارد تومان، مجتمع های گلخانه ای ۲۳۵ میلیارد تومان، توسعه کشت گلخانه ای ۱۵۰ میلیارد تومان و در زمینه پروژه های مکانیزاسیون نیز ۴۷٫۵ میلیارد تومان تخصیص یافته که بخشی از تسهیلات ارائه و جذب شده و بخشی ابلاغ شده و کار در حال انجام است.
رشیدیان با بیان اینکه اعتبارات حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۷۰ میلیارد تومان است که به صورت کشوری، بخشی از آن ابلاغ شد و تا کنون به خراسان رضوی ۱۵ میلیارد تومان ابلاغ شده و در حوزه زیرساخت های مجتمع دامپروری چهار میلیارد تومان برای هشت مجتمع در نظر گرفته شده است.
استاندار خراسان رضوی افزود: بهره برداری از تعدادی از مجتمع های اقامتی نیز به انجام رسیده که ۳۱ هزار اشتغال مستقیم و ۴ هزار اشتغال غیر مستقیم دربر دارد.
وی افزود: در اجرای طرح رونق تولید و سیاست های دولت سال گذشته تولید استان رشد خوبی داشت و امسال نیز این رشد همچنان ادامه دارد.
رشیدیان گفت: در ۲ ماهه اول سال ۹۶ در تولید الیاف مصنوعی چهار درصد، انواع داروها ۲۷ درصد، کاغذ ۶۲ درصد و در تولید خودرو ۲۶ درصد رشد داشتیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین برای ایجاد واحد خودروسازی سبک بهمن در این استان با رقم ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سبزوار مجوز لازم صادر شده است.
رشیدیان در بحث خرید گندم از کشاورزان استان هم افزود: امسال تا کنون در بخش کشاورزی نیز ۳۷۱ هزار تن گندم، ۵۴ هزار تن جو و ۴۴۰۰ تن کلزا خریداری شده است.
وی با اشاره به وضعیت تورم در خراسان رضوی هم گفت: روند کاهشی تورم را داشته ایم و در خرداد ۹۶ به ۷٫۲ درصد کاهش یافت که از متوسط کشوری ۲ دهم درصد کمتر است اما احتمالا به دلیل سپرده های مردم که از سوی موسسات مالی و اعتباری دچار مشکل تسویه می شود این تورم اندکی افرایش داشته باشد که امری طبیعی است.
استاندار خراسان رضوی در حوزه پرداخت تسهیلات هم اظهار کرد: ۱۲۷۵ واحد در مجموع برای دریافت تسهیلات رونق تولید به مبلغ ۷۴۳ میلیارد تومان مصوب شده است که از این میزان یک هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان به ۸۳۷ واحد پرداخت شده است.
وی ۲ برابر شدن اعتبارات صندوق کارآفرینی امید با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در موضوع اشتغال های کوچک را موجب ایجاد بارقه امیدی دانست که امید است از این ظرفیت برای افزایش اشتغال استان بهره گرفته شود.
رشیدیان در خصوص حوزه اشتغال استان هم گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار ۹۵ رقم ۴۳٫۱ بوده، پیش بینی می شود با ۲٫۲ درصد رشد در بهار ۹۶ به ۴۵٫۳ درصد رسیده باشد که این به معنای وجود ظرفیت نیروی کار در استان است اما باید از آن استفاده شود.
وی نرخ بیکاری استان در بهار ۹۵ را نیز ۱۴٫۸ و در بهار ۹۶ را ۱۴٫۴ درصد ذکر و ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۶ برنامه استان برای تحقق ۱۶۰ هزار اشتغال محقق شود .
استاندار  خراسان رضوی ادامه داد: در حالی که در پایان سال ۹۵ بیش از ۲۹۰ هزار بیکار در استان داشتیم با رشد نرخ مشارکت در سال ۹۶ این رقم به ۳۲۰ هزار رسیده که عمده آنها جوانان دارای تحصیلات بالای دیپلم هستند و استان در این حوزه برنامه ریزی و تلاش می کند تا ظرفیت اشتغال این جمعیت هم ارتقا یابد .
وی با ارائه گزارشی از وضعیت واردات و صادرات استان نیز گفت: در سه ماه نخست امسال تراز تجاری استان ۳۴۷ میلیون دلار مثبت بوده است.