استاندار گیلان در مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی جام دریا بیان داشت؛

برگزاری مسابقات جام دریا به میزبانی ایران، زمینه‌ساز تعمیق دوستی‌ها بین کشورهای حاشیه خزر است

برگزاری مسابقات جام دریا به میزبانی ایران

برگزاری مسابقات جام دریا به میزبانی ایران، زمینه‌ساز تعمیق دوستی‌ها بین کشورهای حاشیه خزر است استاندار گیلان گفت: برگزاری ششمین دوره مسابقات بین المللی جام دریا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز افزایش تعاملات و تعمیق دوستی‌ها بین کشورهای حاشیه دریای خزر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ ارسلان زارع در مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات بین المللی جام دریا که در سالن همایش های منطقه آزاد انزلی و با حضور معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده نداجا برگزار شد؛ با درود به روح پرفتوح بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی ایران و آرزوی سلامتی روزافزون برای فرماندهی معظم کل قوا ، از حضور ارزشمند فرماندهان ارشد نظامی کشورهای دوست روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان، جانشین نیروی دریایی روسیه، دریادار امیر سیاری معاون محترم هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.
وی اظهار داشت: به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران مفتخرم ضمن خوش آمد گویی مجدد به همه میهمانان ارجمند ، بگویم که دریای خزر دریای صلح و دوستی است.
وی ادامه داد: معتقدم برگزاری این دوره از مسابقات جام دریا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز افزایش تعاملات و تعمیق دوستی‌ها بین کشورهای حاشیه دریای خزر است.
زارع خاطرنشان کرد: روابط مستحکم میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر از نوع روابط قوی و محکم است و هرچه زمینه ارتباطات نظامی، اقتصادی و سیاسی این منطقه افزایش پیدا کند؛ امنیت و آرامش بیشتر در این دریا را به دنبال دارد.
وی گفت: کشورهای منطقه، ضامن امنیت دریای خزر هستند و حضور دیگران در این دریا معنا ندارد؛ از این رو افزایش صلح و دوستی در خزر، راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است.
استاندار گیلان این مسابقات را بشارت‌دهنده‌ تداوم روابط خوب بین کشورها خواند و ابراز امیدواری کرد که فصل نوینی از همکاری‌های چند جانبه برای تقویت پیوندهای استراتژیک پیش روی کشورهای حاشیه دریای کاسپین قرار گیرد.
زارع یادآور شد: استمرار این مسابقات در سال‌های آینده علاوه بر آشنایی بیشتر و بهتر کشورهای حاشیه دریای کاسپین؛ به تجربیات و آموزش‌های روز نظامی و ورزشی و تقویت برادری میان آنان، منجر به ارتقاء دوستی و همکاری میان نیروی دریایی کشورهای حاضر نیز می‌شود.
وی در خاتمه گفت: امیدوارم در ایام حضور خود، خاطرات خوشی از جمهوری اسلامی ایران و استان زیبا و سرسبز گیلان که آوازه بلندی در فرهنگ اصیل و بومی دارد، به یادگار داشته باشید.
ششمین دوره مسابقات بین المللی جام دریا با حضور حدود ۴۰۰ نیروی نظامی از کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقزستان و ایران، از سوم شهریورماه جاری در بندر انزلی آغاز شد.
این مسابقات که به جهت افزایش مهارت دریانوردان برگزار می‌شود، شامل شش مرحله بود که چهار مرحله تیراندازی سطحی، هوایی، تیراندازی به ماکت مین و مهار بویه در دریا و دو مرحله بقاء در دریا و کنترل صدمات در ساحل انجام شد.
ناوهای موشک انداز جوشن و پیکان از جمهوری اسلامی ایران، ناوهای «مانگیستاو» و «ساری آرکا» از کشور قزاقزستان ، «مخاچ قلعه» و «آستراخان» و ۷۳۸ SB یدکش تشریفات از ناوگان دریای خزر روسیه و ناوهای ” G-۱۲۲ ” و ” G-۱۲۴” از جمهوری آذربایجان در این دوره از مسابقات جام دریا که در چارچوب مسابقات نظامی بین المللی آرمیا-۲۰۲۱ برگزار شد، شرکت کردند.
تیم جمهوری اسلامی ایران، با کسب ۲۰۴ امتیاز و با اقتدار، به مقام نخست این مسابقات دست یافت، تیم روسیه دوم و تیم های آذربایجان و قزاقستان بطور مشترک سوم شدند.

منبع:وزارت کشور