در نشست تخصصی با موضوع شورای اجتماعی کشور  مطرح شد؛

بررسی عملکرد شورای اجتماعی کشور از بدو تاسیس

بررسی عملکرد شورای اجتماعی کشور از بدو تاسیس

بررسی عملکرد شورای اجتماعی کشور از بدو تاسیس/ بیشترین فعالیت شورای اجتماعی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است/ سیاست گذاری اجتماعی نیازمند بازاندیشی مستمر در فرایندها، ساختارها و راه کارهای حل مسئله است/ شورای اجتماعی ظرفیتی بزرگ در نهاد سازی دارد/ لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی در کشور

به منظور  آسیب شناسی، بررسی عملکرد و جایگاه شورای اجتماعی کشور، از بدو تاسیس تاکنون، نشستی تخصصی با حضور مدیران فعلی و گذشته  این شورا در محل وزارت کشور برگزار  شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛  در نشست تخصصی «پتانسیل ها، فرصت ها و چالش های شورای اجتماعی کشور برای تحقق انسجام در مدیریت اجتماعی» مدیران شورای اجتماعی کشور در دولتهای سابق، اقدام به بررسی ، نقد و تحلیل جایگاه این شورا  نمودند.
بر اساس این گزارش؛ در  این نشست حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و معاون سابق اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، دکتر ایازی معاون سابق اجتماعی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نعمتی مدیر کل  اجتماعی  سابق وزارت کشور و کوچکیان فرد رئیس فعلی دبیرخانه شورای اجتماعی کشور و فرهاد رستگار نسب سرپرست دفتر مطالعات، رصد و پیوست اجتماعی  سازمان امور اجتماعی و  جمعی از مدیران امور اجتماعی استانداری های سراسر کشور حضور داشتند.
در این نشست فرهاد رستگار نسب سرپرست دفتر مطالعات، رصد و پیوست اجتماعی گفت: سیاست گذاری اجتماعی نیازمند بازاندیشی مستمر در فرایندها، ساختارها و راه کارهای حل مسئله است.
وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری اجتماعی علاوه بر شناخت وضعیت کنونی، ترسیم وضعیت مطلوب، نیازمند بازاندیشی مستمر در فرایندها، ساختارها و راه کارهای حل مسئله است، اظهار کرد: برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش بهزیستی اجتماعی نیازمند تحقق سه لایه، ارتقاء نظام حکمرانی متناسب با استانداردهای جمهوری اسلامی برای مدیریت آسیب ها و مسائل اجتماعی، استقرار نظام جامع مدیریت اجتماعی مسائل و تقویت نظام حمایت های اجتماعی هستیم.
رستگار نسب در ادامه تصریح کرد: بررسی آماری از فعالیت شورای اجتماعی در دولت های مختلف نشان دهنده این است که بیشترین اهتمام به این موضوع در دولت های یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است.
سرپرست دفتر مطالعات، رصد و پیوست اجتماعی همچنین خاطرنشان کرد: نتایج این نشست در قالب نشریه داخلی دفتر مطالعات، رصد و پیوست اجتماعی منتشر خواهد شد و نشست های آتی در این زمینه با حضور اساتید دانشگاهی و مدیران عضو شورای اجتماعی کشور برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست، دکتر ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور ضمن اشاره به اهمیت شورای اجتماعی و مشابهت این ساختار با مرکز رصد تحولات اجتماعی یونسکو، از شورای اجتماعی به عنوان یک ظرفیت بزرگ در نهاد سازی یاد کرد.
دبیر کل کمیسیون یونسکو همچنین خاطرنشان کرد: تحولات امروز سرعت بسیار زیاد یافته تا جائی که حتی حوزه های علمی در علوم اجتماعی از تحلیل تحولات یاد شده عقب مانده‌اند. مدیریت این تحولات برای نهادها و سازمانهای متولی  کار دشورای است که این نهادها و سازمانها و همچنین مراجع علمی باید از سرعت تحولات غافل نباشند.
ایوبی با بیان اینکه شورای اجتماعی می تواند از تجربه کشورهای دیگر در زمینه مسائل اجتماعی استفاده کند، افزود: تقویت پیوند شورای اجتماعی با شوراهای محلی و شهرداری ها نیز می تواند به رصد مسائل اجتماعی و شکل گیری راه حل ها مبتنی بر شواهد منجر شود.
دکتر ایوبی همچنین براهتمام صدا و سیما بر تولید برنامه ها متناسب با مسائل مطرح در شورای اجتماعی تاکید کرد و با بیان این مطلب که سازمان امور اجتماعی باید اعتبار علمی پیدا کند، مرجع باشد و فصل الخطاب تلقی شود، گفت: سازمان امور اجتماعی نباید درگیر موضوعات روزمره شود و بایستی برای رصد مسائل اجتماعی از مراکز دیگری که خارج از دولت هستند، استفاده نماید.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر ایازی معاون سابق اجتماعی و فرهنگی  وزارت بهداشت نیز به بررسی فعالیت های شورای اجتماعی در دولت های یازدهم و دوازدهم و اهمیت شورای اجتماعی پرداخت.
وی در تشریح ویژگی شورای اجتماعی کشور گفت: منسجم تر شدن تشکیل جلسات شورای اجتماعی دردوره اخیر، فعال تر شدن دبیرخانه شورای اجتماعی، تعیین شدن اولویت های مداخله از سوی مقام معظم رهبری و در اولویت قرار دادن این مسائل در دستور شورای اجتماعی، شکل گیری تقسیم کار بین دستگاهی و همچنین حضور مستمر دکتر رحمانی فضلی و هدایت شورای اجتماعی کشور از جمله ویژگی های اصلی شورای اجتماعی در سالهای اخیر بوده است.
ایازی همچنین درخصوص ارتقاء عملکرد شورای اجتماعی گفت:  توجه به منافع عمومی و مردم در طرح مسائل اجتماعی،  کوتاه مدت نبودن سیاست گذاری ها و اقدامات در شورای اجتماعی کشور، لزوم توجه به نتایج مصوبات و ارزیابی میزان تحقق آنها، لزوم توجه به موضوع مشارکت های محلی در حل مسائل ، تغییر پارادایم حل مسئله و توجه به مسائل ایجابی مانند مشارکت های مردمی، نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی ، ایجاد پیوند بین مطالعه و اقدام در شورای اجتماعی کشور ، پیشگیری از فعالیت موازی سازمان های متولی ، ایجاد و تقویت نظام منسجم آماری در زمینه مسائل اجتماعی  و توجه به تبعات اجتماعی برنامه ها و اقدامات برای حل مسائل و ارزیابی تاثیر اجرای برنامه بر تشدید مسائل اجتماعی  می تواند در ارتقای سطح عملکرد شورای اجتماعی کشور موثر باشد.
نعمتی مدیر کل سابق امور اجتماعی وزارت کشور نیز به بیان تاریخچه ای از شکل گیری شورای اجتماعی در دولت های قبلی پرداخت و بر لزوم توجه به مبحث مسئولیت اجتماعی، همکاری با شهرداری ها برای کنترل و کاهش اجتماعی تاکید کرد.
وی همچنین آسیب شناسی طرح های کنترل معتادین متجاهر و جمع آوری متکدیان و توجه به نقش سازمان های مردم نهاد مهم و اساسی تلقی کرد.
در بخش دیگری از این نشست کوچکیان فرد رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی کشور به تبیین مراحل تشکیل شورای اجتماعی پرداخت و با اشاره به تاریخچه ای از تعداد جلسات تشکیل شده شورای اجتماعی بر حسب دولت های مختلف، بر روند مسئله یابی در کارگروه های شورای اجتماعی تاکید کرد.
همچنین این نشست تخصصی که به صورت ویدئو کنفرانس با مشارکت استانها برگزار شد، تعدادی از مدیران و کارشناسان استانی به بیان دیدگاهها و نظرات خود در خصوص شورای اجتماعی پرداختند.

منبع: وزارت کشور