انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور

انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور موجب توسعه می‌شود

انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور موجب توسعه می‌شود - وبسایت مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران

استاندار گفت: انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور موجب توسعه و رونق می‌شود و می تواند نقش مهمی در رضایتمندی مردم و رفع تشنگی آنها و در نهایت افزایش تولید و اشتغال، جان گرفتن کشاورزی و صنایع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در نشست تشریح اهداف برگزاری کارگروه استانی منطقه پنج کشور در فرمانداری چابهار اظهارداشت: بررسی فعالیت‌ها و عملکرد کارگروه در نشت‌های قبلی، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرق کشور، طرح لجستیک و مشکلات و برنامه‌های مختلف توسعه‌ای از جمله اهداف این کارگروه است.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای ۲۳ شهرستان و ۱۱.۵ درصد مساحت کشور را دارد، افزود: در این استان ظرفیت‌های خوبی از جمله معدن طلا، مس، کشاورزی و گردشگری وجود دارد.

استاندار ادامه داد: دستورکار این نشست بررسی آخرین وضعیت انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرق کشور، انتقال کالاهای اساسی، حمل و نقل، بهره‌گیری از ظرفیت منطقه آزادچابهار برای سرمایه گذاری است که امیدواریم تصمیمات خوبی گرفته شود.

وی بر تجارت، ترانزیت و ایجاد اشتغال تاکید کرد و  گفت: همکاری و همراهی استانداران نقش مهمی در توسعه شرق کشور دارد.

موهبتی افزود: از سال ۱۳۹۳ برای برنامه بهتر کارگروه استانی منطقه پنج کشور شکل گرفته که هم‌اندیشی برای حل مشکلات از دیگر اهداف مهم این کارگروه است.

وی تصریح کرد: در نشست‌های گذشته موضوعات حاشیه نشینی، بیابان زدایی، آب، معادن، بنادر، مرزهای مشترک، حمل و نقل، گازرسانی و پتروشیمی، ظرفیت‌های مختلف توسعه‌ای، تشکیل نشست مشترک با کشورهای مقابل، عرضه سوخت مرزنشینان، برگزاری نمایشگاه کالاهای تولیدی، توسعه خطوط ریلی مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

استاندار سیستان و بلوچستان حمل و نقل و طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های منطقه پنج را از بحث‌های مهم دانست.

وی به جایگاه ویژه چابهار در حمل و نقل و ترانزیت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تهران، خرمشهر، بندرعباس و چابهار به عنوان شهر لجستیک کشور انتخاب شده‌اند.

موهبتی گفت: اقدامات و مطالعات لازم برای انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در زمینه مجوزهای زیست محیطی، برداشت آب، تحویل زمین، تامین منابع مالی و بررسی معایب و مزایای طرح در حال انجام و امیدواریم سریعا عملیاتی تا مشکلات در این زمینه مرتفع شود.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست اظهارداشت: تمام طرح‌های تعریف شده برای بررسی و به نتیجه رسیدن باید منفعت آن به تمام استان‌ها برسد و عمدتا طرح‌های بزرگ را برای پیگیری و به نتیجه رساندن دنبال کنیم.

علی زینی وند استاندار کرمان نیز با اشاره به هم‌افزایی استانداران، گفت: فرصت خوبی برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به دلیل نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری وجود دارد که باید این موضوع با نگاه تکمیل پروژه تصمیم گیری شود.
بنا براین گزارش استانداران منطقه پنج کشور از مناطق حاشیه نشینی، ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی بندرشهید بهشتی چابهار بازدید کردند.