امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و سازمان مدیریت بحران کشور

نجار: توسعه و تامین خدمات کاربردی در تمام چرخه مدیریت بحران

روسای سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان فضایی تفاهم‌نامه‌ای مشترک را امضاء کردند که بر اساس آن سرعت و دقت در پیشگیری و امداد رسانی در حوادث و بحران‌ها افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از سازمان مدیریت بحران کشور؛ اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: سازمان فضایی ظرفیت عظیمی است که کشور ما از آن بهره مند است و سازمان مدیریت بحران نیز از مدت‌ها قبل همکاری‌ها و ارتباطاتی با این سازمان داشته است؛ اما به این فکر افتادیم که تفاهم‌نامه‌ای را تدوین و امضاء کنیم تا بر اساس آن همکاری‌های دو سازمان منسجم‌تر و دقیق‌تر باشد.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور از ظرفیت‌های سازمان فضایی استفاده می‌کند، ادامه داد: یکی از ظرفیت‌هایی که در سازمان فضایی وجود داشته و سازمان مدیریت بحران نیز می‌تواند از آن استفاده کند در مباحث پیش بینی و پیشگیری است. ما با استفاده از امکانات ماهواره‌ای و دیتاهای این سازمان و همچنین ارتباطاتی که با مجامع بین‌المللی دارد می‌توانیم از وقوع پدیده‌هایی همچون گرد و غبار، سیلاب، فرونشست زمین، خشکسالی، تغییرات اقلیم و … زودتر مطلع شده و تدابیر و پیشگیری‌های لازم را برای کاهش خسارات انجام دهیم.
وی با بیان اینکه امکانات سازمان فضایی در حوزه امدادرسانی نیز نقش بسزایی دارد گفت: به عنوان مثال هنگام وقوع آتش سوزی در یک جنگل با استفاده از امکانات این سازمان می‌توان در همان دقایق اولیه مختصات محل دقیق حریق را شناسایی و بلافاصله نیروها را به این محل اعزام کرد. همچنین در حوادثی مانند زلزله نیز با استفاده از امکانات این سازمان می‌توان محل دقیق و همچنین میزان خسارات و آسیب دیدگی به بناها و معابر را در سریع‌ترین زمان ممکن و پیش از نیروهای ارزیاب به محل تشخیص داده و اقدامات لازم را در سریعترین زمان ممکن انجام داد.
نجار با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران نیز امکانات و تجهیزاتی را در اختیار طرف مقابل قرار خواهد داد افزود: با امضای این تفاهم نامه تعهدات دو طرف به یکدیگر از امروز اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از تشکیل کمیته‌هایی با حضور کارشناسان دو سازمان خبر داد و گفت: در این کمیته‌ها نحوه تبادل اطلاعات و جزئیات فعالیت‌ها بررسی و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.
به گفته وی برخی از اطلاعات سازمان فضایی کشور نیز در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گرفته و در درازمدت می‌تواند در بررسی‌های مربوط به تغییرات اقلیم تاثیرگذار و موثر باشد.