آیین افتتاحیه نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امروز برگزار می شود

صادقلو از برگزاری آیین افتتاحیه نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان خبر داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، استاندار گلستان در گفتگویی خبری اظهار کرد: نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ شهریور سال جاری در محل دائمی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گلستان در گرگان دایر خواهد بود.
وی از حضور سفرای ۶ کشور آسیایی و هنرمندان ۲۸ استان کشور در جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین خبر داد و گفت: مشکلات اعتباری مانع از دعوت سفرای دیگر کشورها شده است.
صادقلو افزود: با برنامه ریزی های انجام شده بنا داشتیم تا سفرای بیشتری از کشورهای آسیائی را دعوت کنیم، اما به دلیل همزمانی با عید سعید قربان، تنها سفرای شش کشور، موافقت خود برای حضور در این جشنواره را اعلام کردند.
به گفته وی، سفرای افغانستان، پاکستان، قزاقستان، عراق، تاجیکستان و قرقیزستان در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین حضور خواهند داشت.
استاندار گلستان گفت: در نمایشگاه و جشنواره امسال ۱۸۴ غرفه صنایع دستی استان های مختلف را در معرض دید عموم خواهند گذاشت و در بخش آیین ها و موسیقی سنتی تاکنون ۱۴ گروه از استان های مختلف برای حضور اعلام آمادگی کرده اند که امسال در برخی شهرهای استان نیز این گروه ها برنامه اجرا می کنند.
وی در خصوص هزینه های محل برگزاری نمایشگاه نیز گفت: سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال بابت اجاره فضای نمایشگاه پرداخت شد و امسال این مبلغ به یک و نیم میلیارد ریال افزایش یافته، اما با رایزنی های مختلف توانستیم، آن را تا سقف یک میلیارد ریال کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: محل کنونی برگزاری جشنواره مشکلاتی بخصوص در بحث پارکینگ دارد و تلاش می شود که در سال آینده جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با توجه به راه اندازی موزه روستائی در پارک جنگلی قرق، در آن محل برگزار شود.
صادقلو خاطرنشان کرد: به دلیل همزمانی برپائی این جشنواره با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، رویکرد برگزاری آیین های آن ازدواج سنتی اقوام خواهد بود که با هماهنگی های به عمل آمده با کمیته امداد و بهزیستی استان، بنا داریم تا با دادن جهیزیه به زوج های نیازمند، مراسم عروسی سنتی اقوام ترکمن، سیستانی و کتول را در این مکان برگزار نمائیم.