استاندار کرمان: افزایش آگاهی و سواد افراد، جرم و آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد

استاندار کرمان با بیان اینکه افزایش آگاهی و سواد افراد، جرم و آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد، گفت: کادر آموزش و پرورش رتبه اول اعتماد جامعه را دارا هستند و با این ضریب اطمینان، می توانند کارهای بزرگی را در جامعه محقق سازند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علیرضا رزم حسینی صبح سه شنبه در شورای آموزش و پرورش استان کرمان افزود: خداوند نعمت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را به ما داده و باید با مدیریت صحیح، جامع  و فراجناحی آن را تداوم بخشیم وهمه ارکان جامعه برای ماندگاری این نظام اقدام کنند.
وی با تاکید بر تدوین طرح جامع و مدون برای بهینه کردن اوقات فراغت دانش آموزان، گفت: معین های اقتصادی نیز به این عرصه وارد شده است.
استاندارکرمان اظهار داشت: فرصت سه ماهه تعطیلات تابستانی، ارزش بسیار زیادی برای خانواده ها، دانش آموزان و نظام دارد و باید دستگاه های حکومتی از حداکثر ظرفیت خود برای تعالی نظام استفاده کنند.
رزم حسینی بر بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان با یک طرح مدون تاکید کرد و ادامه داد: مشارکت معین های اقتصاد مقاومتی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان را دنبال می کنم و در این زمینه باید با برنامه ریزی زمان بندی شده مشخص حرکت کنیم و در نهایت نیز باید آسیب شناسی لازم انجام شود.
وی با اشاره به اینکه با توجه به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کاهش آسیب های اجتماعی، باید آگاه سازی دانش آموزان را در اولویت قرار داد، یادآور شد: درک می کنم که جامعه فرهنگیان تا چه میزان در ارتقای سلامت و تعالی جامعه نقش داشته باشند و باید قدردان تلاش های دست اندرکاران این حوزه بود.
استاندار کرمان بر همکاری تمامی دستگاه ها برای بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان تاکید کرد و افزود: تمامی دستگاه های مسئول که امکاناتی را در اختیار دارند، باید به صحنه آمده و امکانات خود را کار گیرند زیرا این کار به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: باید براساس یک برنامه مدون، آسیب ها را شناسایی کرده و کار را بر اساس الویت ها آغاز کنیم و در این رابطه نقاط حاشیه ای در اولویت قرار دارد.
وی بیان کرد: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان مسئول شناسایی و هماهنگی تمامی دستگاه های متولی امر اموزش برای پر کردن اوقات فراغت دانش اموزان خواهد بود.
استاندار کرمان گفت: در راستای بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان باید به عنوان یک پروزه زمان بندی شده به پیش رفته و کمیت و کیفیت کارها را به صورت مستمر ارزیابی کنیم و در این رابطه باید یک دستگاه نظارتی نیز تعریف شود.
رزم حسینی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد که کمتر به آنها توجه شده است، افزود: مردم، متخصصان و معلمان داوطلب زیادی هستند که آماده اند که وقت خود را برای آموزش اختصاص دهند و باید به این حوزه توجه لازم را داشته باشیم.
وی یادآور شد: فعالیت های داوطلبانه در سطح دنیا جزء رزومه مثبت افراد است و این امر به اندازه مدرک تحصیلی افراد مهم است که در کشور ما نیز این امر باید مورد توجه قرار گیرد و نمونه آن را می توان در راستای اجرای طرح بهینه سازی اوقات فراغت دانش اموزان محقق کرد.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان، اختیاری بودن آموزش ها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید همه دستگاه ها را برای پرکردن بهینه اوقات فراغت به صحنه آورد.
رزم حسینی فعالیت های داوطلبانه و خیر را از تاکیدات دینی برشمرد و گفت: باید در راستای بهینه کردن اوقات فراغت دانش آموزان از چارچوب های قدیمی و کهن جدا شده و شیوه های نوین و جدید را پیاده سازی کنیم.

*** اولویت بر حرفه آموزی در تابستان امسال
فرماندار کرمان گفت: براساس تاکیدات استاندار کرمان، موضوع حرفه آموزی در تابستان امسال به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
محمد علی توحیدی افزود: در شهرهای کوچک شهرداری ها و در روستاها نیز دهیاری ها آماده هستند تا از ظرفیت های منطقه ای خود برای توسعه حرفه آموزی اقدام کنند.
وی اظهارداشت: در مناطق بهره مند و برخوردار اولیاء دانش آموزان نسبت به ثبت نام فرزندان خود در کلاس های مختلف اهتمام ویژه ای دارند اما این موضوع در حاشیه ها و مناطق کمتر توسعه یافته، کمرنگ است.
فرماندار کرمان ادامه داد: در حاشیه ها و مناطق کمتر توسعه یافته باید تمرکز بیشتری صورت گیرد زیرا این افراد بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند.
توحیدی خاطرنشان کرد: دستگاه های متولی از جمله بهزیستی باید با استفاده از امکانات سیار خود، زمینه را برای پرکردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان در حاشیه ها و مناطق کمتر توسعه یافته فراهم کنند.

*** استقرار ۱۸۵ روحانی فعالیت های فرهنگی در سطح استان
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز گفت: ۱۸۵ روحانی مستقر در سطح استان فعالیت های فرهنگی را در ایام تابستان با رویکرد بهتری انجام می دهند.
حجت الاسلام علی جلالی ادامه داد: ۱۲۳ موسسه قرانی، ۸۸ خانه قرآن شهری و ۳۲۷ خانه قرآن روستایی در استان کرمان وجود دارد که درتابستان امسال نیز در راستای پرکردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه کلاس های آموزشی تابستانی اداره کل تبلیغات اسلامی از ۱۰ تیرماه آغازمی شود و تا ۱۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت، یادآور شد: ۳۵ هزار دانش آموز در ایام تابستان زیر پوشش فعالیت های تابستانی اداره کل تبلیغات اسلامی قرار می گیرند.

*** ظرفیت های آموزش و پرورش جوابگوی بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به حضور ۵۶۰ هزار دانش آموز در استان کرمان، گفت : ظرفیت های آموزش و پرورش از نظر اجرایی و امکانات جوابگوی نیازهای این جمعیت دانش  آموزی در راستای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان نیست.
محمد محسن بیگی افزود: سال گذشته ۱۲۰ هزار دانش آموز از فضاها، امکانات و کلاس های آموزش و پرورش در راستای بهینه سازی اوقات فراغت استفاده کرده اند.
وی با اشاره به تعطیلی مدارس و اوقات فراغت دانش اموزان بیان کرد: دانش آموزان در طول هشت ماه  حضور خود در مدارس، بخش زیادی از وقت خود را به آموزش و یادگیری اختصاص می دهند و برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت دانش اموزان موجب پیشگیری از آسیب های مختلف می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: ۱۳۰ هزار دانش آموز در جنوب استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که یک چهارم کل دانش آموزان استان کرمان را شامل می شود.
محسن بیگی بیان کرد: در سال گذشته ۴۱۵ هزار دانش آموز در کلاس های قرآنی و احکام شرکت کرده و ۱۰ هزار دانش آموز نیز به مشهد مقدس اعزام شده اند.
وی با اشاره به حضور هشت هزار دانش آموز در اردوهای راهیان نور، گفت: برنامه های فرهنگی در اموزش وپرورش نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش چشمگیری داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید بر اینکه فرهنگیان جزء شریف ترین افراد هستند، گفت: ۵۰ دارالقرآن در استان کرمان فعالیت دارند و در هر جایی که متقاضی وجود داشته باشد، امکان ارائه مجوز وجود دارد.
محسن بیگی گفت: در آموزش و پرورش اعتباری برای اوقات فراغت نداریم و به همین دلیل بخشی از هزینه ها از سوی دانش آموزان پرداخت می شود.

***برگزاری کلاس های اوقات فراغت از دهم تیرماه
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ۱۳۰ پایگاه، ۷۴ کانون دانش موزی، ۲۰ باب اردوگاه، ۳۱ پژوهشسرا، ۴۴ باب فضای ورزشی، ۱۲۸ باب مدرسه و ۳۱ باب دارالقرآن در تابستان جاری آماده برگزاری دوره های مختلف برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان هستند.
صدیقه مرادی ادامه داد:  کلاس های اوقات فراغت دانش آموزان در چهار رشته قرآنی، هنری، ورزشی و علمی تقسیم بندی شده است.
وی خاطرنشان کرد: کلاس های اوقات فراغت دانش آموزان از ۱۰ تیرماه تا ۱۰ شهریورماه برگزار می شود.

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در بخش اعتبارات استانی امسال ۴۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای بخش ورزش و جوانان اختصاص یافته که بخشی از آن برای اوقات فراغت تابستانی هزینه می شود.