استاندار کرمانشاه مسئله و مشکل اول استان را بیکاری دانست و گفت: سالهاست که استان کرمانشاه از بیکاری رنج می‌برد و نام این استان در آمارهای مربوط به بیکاری در رده‌های آخر اشتغال کشور جاخوش کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ اسدالله رازانی در کارگروه تخصصی اشتغال استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان کرمانشاه در آخرین سرشماری که در پاییز سال گذشته انجام گرفت با نرخ بیکاری ۱۵٫۶ درصد بیکارترین استان کشور بوده است، گفت: این مسئله گویای وضعیت نامناسب این استان از حیث بیکاری است.
رازانی سپس با تاکید بر اینکه امسال اشتغال و توسعه سرمایه گذاری اولویت اول استان خواهد بود، حل معضل اشتغال در استان را نیازمند عزم جدی دانست و گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که شاهد تغییرات اساسی در این وضعیت باشیم.
استاندار کرمانشاه کسب نمره قبولی برای خود و مدیران استان را در گرو بهبود وضعیت بیکاری استان کرمانشاه دانست و گفت: باید با برنامه ریزی به سمتی حرکت کنیم که جایگاه استان در حوزه اشتغال در همه فصول سال به طور ثابت به جایگاه حداقل بیستم برسد، در غیر اینصورت کارنامه ما مردود است.
رازانی در ادامه تعداد بیمه شدگان اصلی استان کرمانشاه را ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه در کشور ۱۳ میلیون بیمه شده داریم و استان کرمانشاه ۲٫۵ درصد جمعیت کشور را در اختیار دارد، باید آمار بیمه شدگان استان کرمانشاه حدود ۳۵۰ هزار نفر بود که در این زمینه ۱۰۰ هزار نفر با شرایط مناسب فاصله داریم.
وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته در مجموع بین چهار تا پنج هزار نفر به تعداد بیمه شدگان استان اضافه شد، گفت: این عدد مطلوب نیست و با ادامه روند کنونی این فاصله‌ها در حال بیشتر شدن است.
رازانی افزود: باید برای افزایش تعداد بیمه شدگان برای بیمه شدن ماهانه هزار نفر برنامه ریزی کنیم.
وی تعداد بیمه شدگان و آمارهای مرکز آمار را شاخص تعیین کننده وضعیت بیکاری دانست و گفت: اگر این آمارها در سه ماه و یک سال آتی تغییر کرد وضعیت مطلوب بوده، در غیر اینصورت باید فکر دیگری کرد.
وی سپس یکی از ضعف‌های استان در حوزه آمار بالای بیکاری را بی توجهی به اشتغال خرد عنوان و بر لزوم برنامه ریزی در راستای احداث کارگاه های کوچک و ایجاد اشتغال خرد تاکید کرد.
وی در ادامه تعیین تعهد اشتغال برای ادارات و ارگان‌ها را راهکار عملی حل معضل بیکاری ندانست و گفت: باید پا را فراتر گذاشته و از یک سو دستگاه ها را ارائه کننده طرح و برنامه کرده و از دیگر سو خانواده ها را درگیر پرداختن به اشتغال خرد کرده و از همه پتانسیل‌های نهفته بهره بگیریم.
وی افزود: استان کرمانشاه در بخش های مختلف کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و… ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی دارد که می تواند اشتغالزایی پایدار را در پی داشته باشد.
نهادینه کردن فرهنگ خرید داخلی، ایجاد اقبال نسبت به استفاده از پیمانکاران بومی، رونق ساخت و ساز در محور شهرها و… نکاتی بود که رازانی در راستای ایجاد اشتغال در استان بر آنها تاکید داشت.
در ادامه این نشست تعهد اشتغال استان کرمانشاه در سال گذشته در مجموع ۴۰ هزار و ۱۴۵ نفر اعلام شد که ۳۲ هزار و ۴۶۶ نفر آن معادل ۸۱ درصد عملیاتی شده که استاندار کرمانشاه در برابر این آمار موضع گیری کرد و گفت: اگر این آمار درست بود، استان کرمانشاه رتبه اول بیکاری کشور را یدک نمی کشید.
وی با تاکید بر اینکه آمارهای سامانه رصد قابل اعتماد نیست، این آمارها را دلخوش کننده دانست و گفت: باید شاخص ها تغییر کند.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این نشست عملکرد این صندوق در استان کرمانشاه در بخش تسهیلات اشتغال را تشریح کرد و گفت: در سال ۹۴ در مجموع ۳۵۱۶ فقره تسهیلات به میزان ۴۱۸ میلیارد و ۲۳۲ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شده که این رقم در سال قبل از آن ۱۴۷۵ فقره با ارزش ۲۱۳ میلیارد و ۴۶۹ میلیون ریال بوده است.
به گفته مسعود خاکسار بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته ۴۰۵۶ اشتغال بر حسب تسهیلات پرداختی ایجاد شده که این تعداد در سال قبل از آن ۲۱۳۳ مورد بوده است.
معراج محرابی رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه هم با تاکید بر جایگاه بخش خصوصی در حل معضل اشتغال ابراز امیدواری کرد: با شرایط اقتصادی موجود و با اجرایی شدن برجام، در بخش خصوصی ایجاد انگیزه بیشتری برای حل معضل اشتغال ایجاد شود.
محرابی با تاکید بر اینکه آمار اشتغال باید ماهیانه رصد شد، گفت: اشتغال باید با شاخص مناسب ارزیابی و رصد شود.
ابراهیم رحیمی‌زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نیز نبود فرهنگ کار را یکی از اصلی ترین علل آمار بالای بیکاری در استان کرمانشاه برشمرد و گفت: برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ کار می تواند نقش مهمی در حل معضل بیکاری در استان داشته باشد.
در ادامه دیگر مدیران و مسئولین دستگاه های اجرایی استان کرمانشاه نقطه نظرات را در رابطه با حل معضل بیکاری در استان مطرح کردند.