آقازاده در مراسم روز جهانی استاندارد در اراک، گفت: استاندارد سازی کالاهای تولید داخل و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولیدی نقش مهمی در تامین ایمنی و سلامت جامعه، اعتمادسازی و نیز ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد: ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی از مهم ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار محسوب می شود و استانداردسازی کالاهای تولید داخل و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولیدی نقش مهمی در تامین ایمنی و سلامت جامعه، افزایش سطح رفاه عمومی، اعتمادسازی و نیز ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی دارد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در جهت ارتقای کیفیت محصولات و کالاهای تولیدی برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان داخلی و دستیابی به بازارهای جهانی و افزایش رقابت‌پذیری از مهم‌ترین اصول در توسعه اقتصادی کشورهاست که استاندارد سازی شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت کالاها در این زمیه نقش موثری ایفا می کند.

وی افزود: ترویج و تحقق شعار ایرانی کالای ایرانی بخر نیازمند تولید کالاهای باکیفیت و استاندارد در کشور است زیرا زمانی مردم به سمت استفاده از کالاهای داخلی می روند که از کیفیت آن اطمینان خاطر داشته باشند و این مهم با تلاش تولیدکنندگان محقق می شود.

آقازاده تصریح کرد: امروز با توجه به اینکه با محدودیتهای اقتصادی و منابع روبرو هستیم  ارتقا کیفیت محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار است که همه باید برای تحقق این مهم  تلاش کنیم چرا که این امر تنها از عهده دولت و یا یک دستگاه بر نخواهد آمد.

استاندار مرکزی  گفت: تولید محصولات با کیفیت به گسترش استفاده از کالای داخلی کمک می کند و نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات و درآمدهای ارزی  دارد.

استاندار  مرکزی خاطر نشان کرد: ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار کارگر در سه هزار واحد صنعتی این استان به فعالیت اشتغال دارند که با احتساب خانواده آنان حدود ۲۰ درصد جمعیت استان با صنعت استان ارتباط مستقیم دارند.

آقازاده گفت: نیاز است در کنار استاندارد سازی در تولید محصولات صنعتی استان مرکزی، مسئله آموزش به کارگران در دستور کار مدیران این واحدها قرار گیرد زیرا این مهم یکی از راهکارهای باارزش تولید کالاهای باکیفیت است.

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد نیز گفت: سازمان استاندارد ایران به عضویت هیات مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) درآمد.

یحیی زاده افزود: مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد وظیفه مدیریت امور فنی ۱۶۳ کشور را برعهده دارد و استانداردهایی که توسط این کشورها تدوین می شود را مدیریت می کند.

وی ادامه داد: مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد توسط کشورهای مطرح دنیا از جمله آمریکا، کانادا و فرانسه راهبری می شود و امسال کشور ایران موفق شد به عنوان یکی از ۱۵ عضو هیات مدیره فنی این مدیریت پذیرش شود.

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد خاطر نشان کرد: این افتخار توسط یک بانوی ایرانی و در راستای ارتقای حضور بانوان در سطح ملی و بین مللی برای کشور به دست آمد.

یحیی زاده با یادآوری حضور و فعالیت ۵۰ ساله کشور در حوزه استاندارد گفت: جمهوری اسلامی ایران با تلاش در حوزه تدوین و استاندارد سازی کالاهای تولیدی در بین ۱۶۳ کشور رتبه ۲۳ را به خود اختصاص داده و همتراز کشورهای مطرح دنیا در این حوزه قرار گرفته است.

یحیی زاده گفت: سازمان استاندارد در حوزه کدکس غذایی استاندارد که وظیفه استاندارد نویسی در حوزه غذایی را برعهده دارد توانسته به واسطه فعالیت ارزنده اش، برای بار دوم مسئولیت و ریاست کمیته منطقه ای خاور نزدیک با عضویت ۱۸ کشور پرچالش را بر دست آورد و اقدام های مناسبی را انجام دهد.

وی ادامه داد: سازمان استاندارد در سال جاری توانسته استاندارد محصول لبنی دوغ را در این حوزه به تصویب برساند که این مهم می تواند نقش مهمی در صادرات محصولات لبنی و معرفی محصولات تولیدی ایران در منطقه و جهان برای کشور به همراه داشته باشد.

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد یادآور شد: بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی توسط این سازمان تدوین و تجدید نظر شده است که یک سوم آن از سال ۹۲ تا کنون بوده است.

گفتنی است در این مراسم مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز سخنانی را بیان کرد.