استاندار سیستان و بلوچستان: بسیاری از کشورها آرزوی ۱۰ کیلومتر از مرزهای این استان را دارند.

بازدید موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان به همراه دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور، بامری سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان چابهار ، از مرز ریمدان

‏استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معدل فاصله مرزهای رسمی در کشور ۲۱۴ کیلومتر است این درحالی است که در استان ما در ۹۵۰ کیلومتر مرز با کشور پاکستان تنها یک بازار رسمی داریم که این موضوع آسیبی برای استان است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان چابهار؛ احمدعلی موهبتی در این بازدید اظهار کرد: از آستارا در گیلان تا خرمشهر در خوزستان ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله است و در این بین ۲۰ مرز رسمی وجود دارد و فاصله دو مرز رسمی در غرب کشور ۱۵ کیلومتر است اما از بندر ترکمن تا چابهار ۳۰۰۰ کیلومتر فاصله است و تنها ۷ مرز رسمی در این بین وجود دارد؛ دو مرز رسمی ریمدان و پیشین هم مدت مدیدی است که تصویب شده اما راه اندازی نشده است.

وی تصریح کرد: مرزهای آبی استان ما و دسترسی به اقیانوس فرصت بسیار طلایی است که بسیاری از کشورها حتی آرزوی داشتن ۱۰ کیلومتر از این مرز را دارند در حالی که در این استان نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر ساحل داریم که فرصت بی بدیلی برای استان است .

موهبتی، مرز خشکی و دسترسی به کشورهای همجوار را فرصت دیگری عنوان کرد که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مرز فرصتی بی بدیل برای استان است لذا با وجود منطقه آزاد چابهار و معافیت این منطقه از تحریم‌های ظالمانه ظرفیت مناسبی برای ما و همسایگان مان به وجود آمده است و باید تلاش کنیم با ایجاد زیرساخت های لازم حداکثر بهره برداری از این بخش را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: وجود بازارچه‌های مرزی مفید است اما آنچه که در دنیا شناخته شده مرزهای رسمی است که بر اساس این باید تسهیل گری کنیم و مبادلات غیر رسمی را کم کنیم. متاسفانه مرز های رسمی را که باید فعال باشند بسته شده و بازارچه زده‌ایم؛ بازارچه را نیز تعطیل کرده‌ایم و گذر مرزی راه اندازی کرده‌ایم که این محل اشکال است.