استاندار: دولت باید به سیستان نگاه ویژه داشته باشد
به گزارش روابط عمومی استانداری، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشستی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در زابل برگزارشد؛ اظهار داشت: دولت باید به منطقه سیستان نگاه ویژه داشته باشد چرا که مردم سیستان پاسداری از مرزهای کشور را بر عهده دارند و لازمه پاسداری از مرز تثبیت و نگه داشت جمعیت انسانی در این منطقه است.
استاندار ابراز امیدواری کرد: امیدآفرینی به مردم سیستان از برنامه ها و اهداف این سفر باشد؛ چرا که با توجه به شرایط کنونی منطقه سیستان؛ بعضی گفتمان ها امید را از مردم سلب می کنند.
موهبتی تصریح کرد: برنامه های توسعه ای و پروژه های مربوط به وزارت جهادکشاورزی از جمله آبرسانی با لوله و مالچ پاشی در سیستان با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی گفت: یکی از این پروژه ها طرح بزرگ آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان است که دولت تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار در این بخش هزینه کرده و باید به بهره برداری مناسب برسد چرا که در حال حاضر عدم شفافیت نظام بهره برداری از آب موجب نارضایتی مردم شده است.
رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان همچنین خواستار برنامه ریزی دولت برای تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در این منطقه شد.
استاندار در ادامه به مبحث شن های روان پرداخت و بیان داشت: البته کانون اصلی شن‌های روان در کشور افغانستان است و نیاز به فعال شدن دیپلماسی سیاسی دیگر دستگاه‌ها در کنار وزارتخانه جهاد کشاورزی می باشد.
وی تصریح کرد: توجه به دانش جدید نانو تکنولوژی و استفاده از ماده طبیعی کنترل ریزگردها که نمونه‌هایی از مطالعات تحقیقاتی این طرح در همین استان نیز به نتیجه رسیده است؛ باید مورد توجه قرار گیرد.
موهبتی گفت: باید از همه ظرفیتهای داخلی موجود خودمان استفاده کنیم؛ گروه های دانشگاهی و بخش خصوصی نیز که به این دانش دست یافته اند، مورد توجه قرار دهیم چرا که جزیره ای عمل کردن حتما آسیب پذیر خواهد بود.
وی گفت: باید مردم را به این باور برسانیم که در امور مربوط به خودشان مشارکت کنند؛ طرحهای الگویی و تحرک بخشی که آغاز شود؛ مردم هم مشارکت می‌کنند.
احمدعلی موهبتی خاطرنشان کرد: اولویت در اجرای طرحهای مالچ پاشی با نقاطی است که مردم در آن سکونت دارند؛ اما در عین حال حتما باید به کانون اصلی ریزگردها که در کشور افغانستان است؛ نیز توجه داشته باشیم تا کنترل شود.
استاندار در پایان گفت: مردم ما باید باور کنند که مسئولین آنان را فراموش نکرده‌اند و امیدوارم این سفر؛ آغاز حرکت امیدآفرین به مردم باشد و با بسیج همه نیروها در کنار مجموعه جهاد کشاورزی آرامش به منطقه سیستان برگردد.