استاندار خراسان جنوبی: پذیرش نتیجه انتخابات به فرهنگ تبدیل شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به روند برگزاری انتخابات در فضایی سالم، شفاف و قانونمند، روز ۲۹ اردییهشت ۹۶در استان، تاکید کرد: نتیجه انتخابات را همه بپذیرند، تا این شیوه به فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سید علی اکبر پرویزی گفت: طرح بحث تخلف در اذهان عمومی و دامن زدن به این موضوع ، باعث ایجاد بی اعتمادی در جامعه می شود و در دوره های بعد با چالش مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۸۸ شاهد حوادثی بودیم که به دلیل القای ذهنیت اشتباه در جامعه بود، امروز هم همه داوطلبان انتخابات ، نتیجه آن را قبول کنند.

مقام عالی دولت در استان، اظهار کرد: با توجه به حضور گسترده نمایندگان شورای نگهبان، هیات های نظارت و اجرایی، نماینده داوطلبان، موضوع به گونه ای طرح نشود که به اعتماد مردم نسبت به انتخابات لطمه وارد شود، باید به گونه ای عمل کنیم تا شاهد مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات دوره های آینده نیز باشیم.

پرویزی، یادآور شد: انتخابات در خراسان جنوبی با حضور پرشور مردم در ۱۱شهرستان تابعه برگزار شد واز چند ماه قبل، فرآیندهای مرتبط با برنامه ریزی های اعلام شده وزارت کشور انجام شد.

وی تصریح کرد: بعداز تشکیل هیات های اجرایی، بازرسی و نظارت ، هفته قبل از انتخابات هم داوطلبان نمایندگان خود را به فرمانداری ها معرفی کردند.

وی تاکید کرد: روز رای گیری با حضور ناظران، بازرسان و نمایندگان فرماندار و بخشداران، انتخابات شروع شد و بدون هیچگونه حاشیه ای هم به اتمام رسید.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اقدامات مناسب شورای تامین و نیروی انتظامی به عنوان مسئول حفظ نظم و امنیت شعبه های اخذ رای به برگزاری انتخابات خوب و سالم در استان کمک شایانی کرد.

پرویزی ، ادامه داد: فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که با توجه به حضور ناظران ، بازرسان و نمایندگان داوطلبان و نظارت آنها امکان کمترین تخلف وجود دارد.

وی یادآور شد: در استان نظارت مردمی و نظارت های موجود باعث حضور ۸۵.۲۲ درصد مردم پای صندوق رای شد و نتیجه آن بعد از شمارش آرا با حضور ناظران و بازرسان و نمایندگانی داوطلبان صورتجلسه شد.

وی افزود: صورتجلسه های یادشده نیز به تایید و امضای نمایندگان هیات های اجرایی ، نماینده فرماندار و بخشدار، نمایندگان هیات نظارت و نماینده داوطلبان رسیده و بعد از آن نتیجه اعلام شد.

وی اظهار کرد: سابقه مردم خراسان جنوبی در حوزه مشارکت در انتخابات خوب است و این دوره هم مردم حضور پرشوری در شعبه های اخذ رای داشتند.

پرویزی یادآور شد: یکی از دلایل حضور پرشور مردم استان فعالیت ستادهای انتخاباتی داوطلبان و بخشی هم به دلیل ایجاد اعتماد و امانت داری مجریان انتخابات بود و تاکید شد، آنچه مردم تشخیص دهند همان را حراست و به عنوان حق الناس آن را به خوبی مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش مسئولان استان و گروه های اجتماعی و سیاسی و رسانه ها از دیگر عوامل حضور پرشور مردم خراسان جنوبی در انتخابات بود.

وی تاکید کرد: بعضی ایرادها به لحاظ شکلی در روز رای گیری وجود داشت و در طول تاریخ ۳۸ سال گذشته چنین ایراداتی بود، اما هیچ وقت این اشکال جزئی در برگزاری انتخابات تاثیری در نتیجه آن نداشته است.

به گفته پرویزی تصور بعضی از داوطلبان این است،حتما رای می آورند و از قبل قضاوتی در این ارتباط دارند یا اطلاعات نادرستی که ممکن است به آنها داده شود در مواجه با مردم دچار اشتباه می شوند.

وی افزود: با توجه به رفتار فرهنگی و اجتماعی جامعه بعضی از مردم خیلی صریح و شفاف اظهار نظر نمی کنند و هر کسی به آنها مراجعه کند، می گویند به شما رای می دهیم.

وی اظهار کرد: شاید بعضی نگرانی ها از عواقب اظهار نظر کردن باعث شده است تا تعدادی از مردم در این خصوص شفاف اظهار نظر نکنند، آنچه مهم و ارزش دارد، لحظه تعیین سرنوشتی است که مردم خود با حضور پای صندوق رای مشخص می کنند.

وی تصریح کرد: در مورد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ،خراسان جنوبی ثابت کرد که کاملاً قانونمند حرکت کرد و نتیجه آن هم موید این امر است و در کشور هم فرآیند بگونه ای نیست، کسی بتواند تاثیری در نتیجه انتخابات داشته باشد.

وی ادامه داد: اشکالات جزئی در همه دوره ها بوده مگر اینکه کاملاً نظام سیستمی، کارت هوشمند و الکترال ایجاد شود و شرایط روز به روز از قبل بهتر شود.

استاندار خراسان جنوبی ، یادآور شد: در حال حاضر تکلیف قانونی برای جمع آوری رای در روز برگزاری انتخابات این است، باید نمایندگان شورای نگهبان، هیات نظارت، بازرسان، اعضای شعبه ها، نماینده فرماندار و نیروی انتظامی حضور یابند، اگر نماینده یکی از این بخش ها نباشد عملاً فرایند اخذ رای شروع نمی شود.

وی تصریح کرد: اگر سرناظر یا بازرس نباشد باید منتظر بمانند، این موجب ایجاد تاخیر در فرآیند رای گیری در بعضی شعبه ها می شود یا ممکن است مامور نیروی انتظامی به موقع نرسد.

وی اضافه کرد: در خراسان جنوبی افرادی که در شعبه های اخذ رای حضور یافته بودند، توانستند در انتخابات شرکت کنند، آرا آنها اخذ شد، در شهر بیرجند در دو،سه شعبه با مشکل ازدحام جمعیت مواجه شدیم، تلاش شد با جابه جایی افراد با شعبه های دیگر مشکل رفع شود.

وی با بیان اینکه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه ۲۹اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شدافزود:کار اخذ رای از ساعت هشت صبح آغاز شد و پس از ۱۶ساعت پایان یافت.

مقام عالی دولت در استان ، ادامه داد: حدود سه هزار نفر مسئولیت تامین امنیت شعبه های اخذ رای را بر عهده داشتند و در مجموع ۱۳هزار و ۵۰۰ نفر در کار برگزاری انتخابات با ستاد انتخابات استان همکاری داشتند.

پرویزی، با اشاره به اینکه برای جمع آوری رای مردم استان در ۱۱ شهرستان،۹۰۲ شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده بود گفت: تعداد صندوق های اخذ رای ریاست جمهوری ۹۰۲ صندوق و برای شوراهای اسلامی شهر و روستا یک هزار و ۲۰۲ صندوق در نظر گرفته شد.

وی افزود: رای گیری شورای اسلامی شهر بیرجند در ۹۲ شعبه با پیش بینی ۴۱۰ صندوق اخذ رای به روش الکترونیکی انجام شد، و اخذ رای برای ریاست جمهوری دستی انجام شد.

وی با بیان اینکه در این دوره انتخابات شوراهای اسلامی در ۹۰۸ روستا برگزار شد و چهار هزار و ۸۱۷ نامزد شورا در حوزه روستایی استان، برای تصاحب ۲ هزار و ۸۲۲ کرسی، با هم رقابت کردند افزود: مجموع ثبت نام شدگان برای نامزدی شورای شهر و روستا، پنج هزار و ۶۷۸ نفر بود، نامزدها در حوزه شهری برای تصاحب ۱۳۹ کرسی با هم رقابت کردند.

استاندارخراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکهزار و ۱۷۰ ناظر و سر ناظر در استان مسئولیت نظارت برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عهده داشتندیادآورشد: جمعیت خراسان جنوبی بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن آبان ماه سال ۱۳۹۵، ۷۶۹هزار نفر اعلام شد که از این تعدادد ۴۵۴ هزار(۵۹درصد) نفر شهری و ۳۱۵ هزار نفر (۴۱درصد) روستایی هستند.

پرویزی تصریح کرد: از ۷۶۹ هزار نفر جمعیت استان، ۵۵۲ هزار نفر واجد شرایط حق رای در انتخابات این دوره بودند که از این تعداد ۱۵هزار و ۹۲۶ نفر رای اولی اند.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: تعداد واجدان شرایط رای در ایران در این انتخابات ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ تن اعلام شد که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ تن رأی اولی بودند.