نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی با محوریت بررسی وضعیت رسیدگی به مطالبات معوق بانکی، ساماندهی چگونگی اعطای تسهیلات به مشتریان و واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به مردم تشکیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، چهار ساعت گفتگو و تبادل نظرات استاندار البرز و مدیران بانک ها، با محوریت ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی.
بررسی آخرین وضعیت چرخش منابع مالی و تسهیلات واگذار شده بانک ها و ارزیابی راهکارهای ساماندهی اعطای تسهیلات بانکی به مشتریان محور نشستی بود که در استانداری تشکیل شد و تا شامگاه نیز ادامه داشت.
یافتن راهکارهایی برای توسعه رونق تولید و افزایش سهم اشتغال با رفع موانع بانک ها بر مدار اقتصاد مقاومتی، اصلی ترین اهدافی بود که از این نشست دنبال شد.
طهائی به همراه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی خود دغدغه های بانکی ها شنید و از انتظارات خود گفت.
*انتظار می رود مدیران بانک ها عملکرد خود را نقد کنند
وی با بیان اینکه بانک ها باید عملکرد خود را نقد کنند، گفت: باید علت اصلی مشکلات بانک ها ریشه یابی شود. در حال حاضر گره تسهیلات بانکی معوقات بلاوصول است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
*هنر مدیران بانک ها روشن نگه داشتن چراغ تولید باشد
طهائی با تأکید بر اینکه باید انگیزه وصول مطالبات بانکی که بخش قابل توجهی از آن نیز در حوزه تولید صرف شده است، از سوی بانک ها فراهم شود، افزود: تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ تولید هنری است که در شرایط کنونی باید بکار گرفت.
استاندار البرز ضمن اینکه احصاء اهم مشکلات بانک ها را در دستور کار ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی استان قرار داد.
وی جلسات بدون خروجی را آفت اصلی برای درجا زدن در شرایط موجود اعلام کرد و افزود: باید مشکلات بانک ها، تجار و بازرگانان در جلسات جداگانه ای بصورت کارشناسی شده و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات نیز جهت برون رفت از وضعیت موجود مورد توجه واقع شود.
*بانک ها تزریق انگیزه داشته باشند
بانک ها انگیزه تزریق کنند؛ طهائی با بیان این جمله مدیران بانک ها را برای حرکت های جدید تشویق کرد و گفت: اعتماد به افراد با تجربه در حوزه بانکداری و استفاده از فکرهای اقتصادی آنان می تواند بانک ها را از رکود خارج کند.
وی با بیان اینکه اصل مدیریت داشتن «هنر» است؛ توان و استعداد را در مراحل بعدی لازمه کار مدیران دانست و گفت: در شرایط کنونی با مشکلاتی که از گذشته به ارث رسیده است، هنر مدیران باید این باشد که واحدهای سرپا را فعال نگه دارند.
طهائی در ادامه با تأکید بر اینکه هر چند باید بین بدحسابان و خوش حسابان بانکی تمایز وجود داشته باشد؛ استمهال و بخشودگی بانکی را در شرایط فعلی مستحق بدحسابان بانکی ندانست.
*طرح های نیمه تمام عمرانی استان شناسایی شود
استاندار البرز در خصوص ساماندهی طرح های نیمه تمام عمرانی نیز احصاء آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: طرح های عمرانی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند باید شناسایی و تعیین تکلیف شوند.
وی  شناسایی موانع سرمایه گذاری و ایجاد هماهنگی در فعالیت های این حوزه را نیز مورد تأکید قرار داد.
ایجاد مزیت های رقابتی با طرح ایده های جدید در حوزه بسته بندی کالاهای تولیدی در استان محور دیگری از سخنان استاندار را خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان را به خود اختصاص داد.
طهائی با مرتبط دانستن فرایند رکود اقتصادی با عدم تحقق سهم اشتغال افزود: هر میزان رونق بانک ها و تسهیلات در گردش بانکی وجود داشته باشد، فرصتی برای ایجاد شغل فراهم خواهد بود.
گفتنی است، در این نشست ۴ ساعته مدیران بانک های استان بخشی از موانع و دغدغه های فرا روی خود را نیز با استاندار در میان گذاشته و ایده ها و پیشنهاداتی را جهت برون رفت از وضعیت موجود ارائه دادند.