استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه علم باید در خدمت اجرا قرار گیرد، گفت: با وجود فعالیت مراکز متعدد علمی و تحقیقاتی، هنوز توانمندی این حوزه در خدمت بخش اجرایی قرار نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدرضا پورمحمدی در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری (آپفن) استان، افزود: در حوزه علم و فناوری، کارهای بزرگ و خیره‌کننده‌ای توسط جوانان و دانشمندان کشورمان انجام شده است، اما هیچ سازمان و ساختار مشخصی برای یکپارچه کردن این توانمندی‌ها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه باید بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه و استفاده از ظرفیت حوزه پژوهش و فناوری در بخش اجرایی، گفت: کارگروه آپفن از این منظر اهمیت بسیار زیادی دارد و همه اعضا باید مصوبات این کارگروه را جدی بگیرند.
پورمحمدی با بیان اینکه وظیفه اصلی این کارگروه، نظارت بر نحوه عملکرد حوزه فناوری و پژوهش و ارائه راهکار برای توسعه این بخش است، افزود: پژوهش و فناوری، مبنای همه اقدامات است و عملکرد این کارگروه باید الگوی سایر کارگروه‌های تخصصی در استان باشد.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: عملکرد کارگروه آپفن باید به نحوی باشد که از موازی‌کاری و هم‌پوشانی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی جلوگیری کند.
پورمحمدی با بیان اینکه این کارگروه، نهاد بالادستی حوزه پژوهش و فناوری در استان است، افزود: تمام مصوبات این کارگروه بعد از تصویب شورای برنامه‌ریزی استان لازم‌الاجراست و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان، در همه فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود، به غیر از ماموریت‌های ملی، باید با این کارگروه هماهنگ باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته وجود این کارگروه، نافی مسئولیت‌های جاری دستگاه‌ها نیست و انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه از سوی دستگاه‌ها باید به صورت دقیق و منظم استمرار داشته باشد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرآیند نیازسنجی اولویت‎های تحقیقات کاربردی و نیازهای اساسی پژوهشی استان، اظهار داشت: نیازسنجی اولویت‎های استان باید با توجه به جهت‎گیری‎های کلان صورت گیرد و نگاه مسأله‌گرا در چارچوب امکاناتی که وجود دارد نیز مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: برای شناسایی اولویت‌‏های تحقیقاتی از امکانات مراکز دانشگاهی و آموزشی و در صورت نیاز از خدمات مشاوران استفاده شود که البته باید هم‌پوشانی و اقدامات موازی نیز به حداقل برسد.
پورمحمدی یادآور شد: کارگروه آپفن می‎تواند طرح‎های بزرگ ضروری را پیشنهاد کند تا مراکز آموزشی و تحقیقاتی اجرا و اعتبار لازم را خارج از یک درصد سهم هزینه پژوهشی دستگاه‎ها تامین کنند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از کثرت جلسات استانی انتقاد کرد و گفت: ادغام کارگروه‎های شورای برنامه‎ریزی اقدام مطلوبی است که از تشکیل جلسات غیرضروری و وقت‎گیر جلوگیری می‎کند.
وی افزود: کثرت جلسات در برخی مواقع موجب می‎شود مدیران بیشتر وقت خود را بیرون از مجموعه سازمانی صرف کنند و بعضا از وظایف و تکالیف روزمره بازمانند.
در این جلسه، آئین‎نامه جدید شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان و کارگروه آپفن و همچنین گزارش عملکرد این کارگروه از سال ۱۳۹۵ تاکنون و گزارش نیازسنجی اولویت‎های پژوهشی استان مطرح و مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.