استاندار آذربایجان شرقی:

استاندارد بین‌المللی برای محصولات تولیدی استان تدوین شود

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر تدوین استاندارد بین‌المللی برای محصولات تولیدی استان، گفت: تدوین استانداردهای مختلف در سطح ملی زمان‌بر است و ما نباید منتظر باشیم که دستگاه‌های ملی در این خصوص اقدام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، جبارزاده در جلسه شورای استاندارد استان، افزود: استانداری آماده است در صورت تهیه فهرستی از این محصولات، اعتبار لازم برای تدوین استاندارد آنها را از محل اعتبارات دولتی و بخش خصوصی تأمین کند.
وی با بیان اینکه باید بخش‌های تولیدی و خدماتی را به رعایت استاندارد تشویق کنیم، گفت: عدم رعایت استاندارد مخصوصاً در اموری که با سلامت و امنیت مردم در ارتباط است قابل گذشت نیست و سازمان استاندارد موظف است با عمل به وظایف حاکمیتی خود، عملکرد دستگاه‌ها را در این خصوص بررسی و گزارش کند.
جبارزاده با اشاره به اینکه با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در کشورمان، استانداردهای اجباری روز‌به‌روز در حال افزایش است، افزود: استاندارد باید علاوه بر کیفیت کالا، نشانه اعتماد و امنیت خاطر مردم باشد و کسانی که به ناحق از علامت استاندارد استفاده می‌کنند باید شناسایی و با آنها برخورد شود.
وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای استاندارد، گفت: تجربیات خوب وزارت بهداشت در معرفی کالای استاندارد به مردم باید در همه بخش‌ها به کار گرفته شود و مخصوصاً بخش خصوصی باید نسبت به این مسأله اهتمام جدی داشته باشد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص مصوبه جلسه گذشته شورای استاندارد استان مبنی بر لزوم درج مهر استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد بر روی پروانه‌های ساختمانی، گفت: این مسأله یک امر بدیهی است که در همه امور عمرانی اعم از پروانه‌های ساختمانی و ساخت‌وسازهای دستگاه‌های اجرایی باید رعایت شود.
وی افزود: مهندسان ناظر و دستگاه‌های نظارتی مکلف به رعایت این موضوع هستند و در صورت عدم رعایت استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در پروژه‌های عمرانی، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

جبارزاده تأکید کرد: سازمان استاندارد نیز باید به صورت دوره‌ای بر استفاده از مصالح ساختمانی نظارت کند.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم رعایت استاندارد در محل‌های بازی کودکان، گفت: همه محل‌هایی که برای بازی کودکان توسط دستگاه‌های مختلف احداث شده و استاندارد اجباری دارند، اگر فاقد شرایط استاندارد باشند اجازه فعالیت نخواهند داشت، زیرا سلامت فرزندان ما از همه چیز مهم‌تر است.

وی در خصوص موضوع کالیبراسیون تجهیزات پزشکی مورد استفاده در مراکز دولتی و غیردولتی نیز گفت: با توجه به اینکه این کار یک کار کاملاً تخصصی و از وظایف ذاتی وزارت بهداشت است، لذا شورای استاندارد تأکید می‌کند که دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جهت رعایت حقوق مردم، نسبت به کنترل، بازدید و نظارت بر تجهیزات پزشکی اقدام و به این شورا گزارش دهد.

جبارزاده همچنین در خصوص مصوبه شورای استاندارد مبنی بر بازرسی وسایل سنجش مورد استفاده در دادوستد عمومی، گفت: این کار یک کار حاکمیتی است و باید توسط دستگاه‌های دولتی انجام شود و تجربه نشان داده است که واگذاری این امور به بخش خصوصی نتیجه خوبی ندارد.

وی افزود: متأسفانه کنترل ابزار سنجش توسط شرکت‌های خصوصی، موجب سوءاستفاده‌هایی می‌شود که نارضایتی اصناف را به دنبال دارد؛ در حالی که این کار باید به‌صورت مستمر و تصادفی و توسط خود سازمان استاندارد انجام شود و این سازمان در این زمینه مسئول است.

جبارزاده تصریح کرد: سازمان استاندارد باید با تدبیر و روش منطقی و جلب همراهی اتحادیه‌های صنفی به وظیفه خود عمل کند تا ضمن رعایت حقوق مردم، رضایت اصناف نیز جلب شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه موضوع آب و انرژی، مشکل آینده کشور و استان است، گفت: همه واحدهای اداری دولتی و غیردولتی استان در جهت کنترل مصرف آب و انرژی، یکی از نیروهای تحت امر خود را معرفی کنند تا با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط، مسئولیت کنترل و نظارت بر نحوه مصرف آب و انرژی در دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را عهده‌دار شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه الزامی شدن استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و استاندارد را مورد تأکید قرار داد و گفت: مصالح بی‌کیفیت و غیراستاندارد با قیمت ارزان وارد بازار می‌شود و بسیاری از سازندگان ساختمان‌ها از این مصالح استفاده می‌کنند که این امر تولیدکنندگان کالاهای استاندارد را با زیان مواجه کرده است.

محمدصادق پورمهدی افزود: باید در این راستا یک الزامی وجود داشته باشد تا افراد نتوانند از مصالح بی‌کیفیت ساختمانی استفاده کنند.

وی همچنین از موازی‌کاری در تصمیم‌گیری‌های حوزه استاندارد انتقاد کرد و گفت: بهتر است موارد جزئی این حوزه در کارگروه‌های تخصصی بررسی شود و تصمیم‌گیری نهایی برعهده شورای استاندارد باشد.

ساسان فرشی، مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی هم با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل در سال ۹۵، گفت: در سال ۹۴ اداره کل استاندارد در سطح کشور موفق به کسب رتبه اول شده بود که در طول سال ۹۵ نیز میزان این عملکرد از لحاظ کمی و کیفی بالاتر رفته است.