به گزارش روابط عمومی استانداری; احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه نشست بررسی مسائل و مشکلات استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، به خبرنگاران گفت

استان سیستان و بلوچستان مورد عنایت مقام معظم رهبری, ریاست جمهوری , دولتمردان و مسئولان کشوری بوده است که سفر امروز معاون اول ریاست جمهوری و چند تن از اعضای هیئت دولت، خود گواه این موضوع می باشد.
احمد علی موهبتی همچنین به بخشی از خواسته‌های بسیار مهم از این مقام مسئول اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر ما خواستار اتمام طرح های نیمه تمام و محقق کردن قول‌های مسئولان در استان هستیم و همچنین رساندن شاخص‌های این استان به میانگین کشوری از دیگر خواسته های ما برای توسعه استان سیستان و بلوچستان می باشد. وی همچنین با اشاره به طرح های بسیار مهم و بزرگ استان از قبیل بندر, راه آهن ,بزرگراه و گاز عنوان کرد: اجرای این طرح‌ها اگرچه که به رشد و توسعه استان بسیار کمک می کند ولی از آنجایی که بخشی از این طرح ها توسعه ملی را به دنبال دارد در توسعه محلی نقش به‌سزایی نخواهد داشت.
وی افزود: شاخص های ما در استان جهش مطلوبی ندارد و از آنجایی که اعتبارات جهت طرح‌های ملی می باشد مانع از حمایت ما از بخش خصوصی می‌شود.
استاندار سیستان و بلوچستان به مشکلات و کمبودهای استان در بخشهای بهداشت ,آموزش و منابع آبی اشاره نمود و افزود: مادامی که ما در زمینه منابع آبی, بهداشت و آموزش مشکل داشته باشیم اعتبارات ما نباید صرف طرح‌های ملی شود زیرا این مسائل برای این استان اولویت بیشتری دارد.
این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری نسبت به برآورده شدن بخشی از آرزوهای دیرینه مردم این استان و اتمام پروژه های نیمه تمام عنوان داشت: تمامی تلاش ما در این سفر مصوبات بسیار خوب برای توسعه استان است ضمن اینکه ما باید از فرصت مرز بخوبی بهره ببریم و در راستای توسعه استان تمامی وعده‌های مسئولان را محقق کنیم.
موهبتی در پایان افزود: در این سفر سند توسعه استان به همراه ۸۶ نامه تهیه شده که در هر کدام از این نامه ها یکی از خواسته های استان قید شده است و لازم به ذکر است که بخشی از این سند درخواست کمک به بخش خصوصی و تخصیص ۱ یا ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با حمایت و موافقت مقام معظم رهبری برای توسعه استان سیستان و بلوچستان می باشد.

وزیر نیرو: نشست کمیساریای آب هیرمند با حضور مقامات دولت افغانستان هفته آینده در تهران تشکیل می شود
به گزارش روابط عمومی استانداری؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست بررسی مسائل و مشکلات سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار، نمایندگان مجلس، مدیران و مسئولان، معتمدان و نخبگان استان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ما به هیچ عنوان بنای سستی در مطالبه حقابه رودخانه هیرمند را نداریم و بدین منظور هفته بعد نشست کمیساریای آب هیرمند در تهران با حضور مقامات دولت افغانستان تشکیل می شود.
وزیر نیرو افزود: این وزارتخانه اعلام آمادگی کرده است که بیش از پیش با توان ملی برای تحقق حقوق ما از رودخانه هیرمند فعالانه وارد صحنه شود که این امر مستلزم بخشی هماهنگی ها‌ با وزارت امور خارجه است.
وی با اشاره به اهمیت حوزه آب سیستان و بلوچستان بیان کرد: در موضوع آب به عنوان اصلی ترین مشکل سیستان و بلوچستان طرح های اضطراری آب شرب با بیش از ۶۲۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص دادیم که عمده آن در قالب هفت طرح آب روستایی اجرا می شود.
وزیر نیرو آبگیری خطوط انتقال آب در دو سد جنوبی استان سیستان و بلوچستان، ساخت ۱۸ مجتمع آبرسانی برای ۲ هزار و ۲۰۰ روستا افزایش تانکرها و سهمیه آب شرب در روستاهای فاقد شبکه آبرسانی را از مهم‌ترین برنامه های امسال این وزارتخانه در استان عنوان کرد.
اردکانیان با اشاره به ظرفیت شیرین کردن آب دریا گفت: شیرین کردن آب دریا با توجه به مطالعات انجام شده و نیاز افق آب آشامیدنی در افق ۱۴۲۰ گرفته شده مجوز شیرین کردن آب دریا به میزان ۲۲۸ میلیون مترمکعب به زودی به شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان داده خواهد شد.
وی با تاکید بر حضور بخش خصوصی در شیرین سازی آب دریا گفت: موضوع خرید تضمینی آب شرب هم در دستور کار قرار می گیرد.
وزیر نیرو گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاههای برق در استان سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۹۹ به ۲ هزار و ۶۸۵ مگاوات خواهد رسید.
وی اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم در این استان ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۹۴۰ مگاوات بود که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۳۷۰ مگاوات افزوده شده است.
وی ادامه داد: همچنین تا پایان دولت دوازدهم هزار و ۳۷۵ مگاوات دیگر به مجموعه ظرفیت برق این استان اضافه خواهد شد یعنی تا پایان سال ۹۹ ظرفیت نصب شده نیروگاهی در این استان ۲ برابر می شود که چنین رشدی را در هیچ استانی نداشتیم.
وزیر نیرو گفت: اعتباراتی که این وزارتخانه برای طرح های در دست اجرا در سیستان و بلوچستان هزینه می کند بیش از ۹۷۴ میلیون یورو است.
اردکانیان با بیان اینکه نیروگاه ها نیازمند شبکه انتقال و توزیع و تجهیزات لازم هستند گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۷۸۲ میلیارد تومان در این استان سرمایه گذاری شده است و تا پایان تابستان ۹۸، ۶۲۱ میلیارد تومان دیگر هزینه می شود.
گفتنی است معاون اول رئیس جمهور به همراه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، نیرو، صمت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل فرودگاهها، رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس بنیاد مستضعفان به استان سفر کرد.
جهانگیری پس از افتتاح ترمینال فرودگاه ایرانشهر به اتفاق هیات همراه عازم قصرقند شد و بدو ورود به این شهرستان مورد استقبال علما، مسئولان و معتمدان قرار گرفت.
شرکت در نشست هم اندیشی با نخبگان، معتمدان، جوانان و فعالان اجتماعی جنوب سیستان و بلوچستان در ایرانشهر، سفر به قصرقند، شرکت در نشست معتمدان، جوانان، فعالان اجتماعی و کار آفرینان در زاهدان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه جهانگیری به این استان بود.
معاون اول رئیس جمهوری به اتفاق هیات همراه سه شنبه شب زاهدان را به قصد تهران ترک کرد.