نخستین همایش بین المللی خلیج فارس با پیام وزیر کشور/ نام خلیج فارس نشان دهنده اقتدار مبتنی بر عزت و توانمندی است

با پیام وزیر کشور نخستین همایش بین المللی خلیج فارس در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ؛ در پیام دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور به این همایش که به مناسبت روز ملی خلیج فارس و با مشارکت جمعی از نهادهای علمی و اجرایی از جمله مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور و استانداری های بوشهر، هرمزگان و خوزستان؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علم و فرهنگ وپژوهشکده گردشگری برگزارشد ، آمده است :
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر چه نام‌های جغرافیایی عموماً واژگانی ارزیابی می‌شوند که حکایت از تحولات تاریخی و فرهنگ‌های ملی و یا ملاحظات ژئوپلتیکی دارند؛ اما در این میان هستند عناوینی که بواسطه تجلی سرگذشت تمدنی ملت‌ها، از ارزشی دو چندان برخوردارند. «خلیج‌فارس» از جمله این نام‌های پرآوازه به شمار می‌آید که در بلندای تاریخ ایران قرار داشته و از شهرت و اهمیت جهانی برخوردار است. نامی که پیوسته با صلح ، همکاری و دوستی شناخته شده و نشان دهنده اقتدار مبتنی بر عزت و توانمندی است. از این منظر اولویت راهبردی ایران در این منطقه حساس و مهم آن است که خلیج‌فارس را به گستره تعاملات مثبت و سازنده همسایگان تبدیل نماید و از این طریق راه را بر حضور قدرت‌های مداخله‌گر خارجی سد نماید. در این صورت خلیج‌فارس، نمادی از اقتدار، امنیت و همکاری خواهد بود؛ ایده‌ای مهم و تأثیرگذار که جمهوری اسلامی ایران منادی آن می‌باشد.
با تأمل در ظرفیت‌های قابل توجه مادی و معنوی خلیج‌فارس، مشخص می‌شود که چگونه این منطقه راهبردی بواسطه نقش فعال جمهوری اسلامی ایران توانسته موقعیتی فرهنگی – اقتصادی یافته وقدرت‌های سلطه‌‌طلب را به تعارض فراخواند. بنابراین خلیج فارس به مثابه یک فرهنگ راهبردی بیانگر آموزه‌های کلانی است که از آزادی، امنیت مشترک، اقتدار و البته ایستادگی و مقاومت حکایت دارد.
ثبت دهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس نشانگر آن است که ملت و دولت ایران نسبت به این سرمایه عظیم تاریخی – تمدنی‌ بی‌توجه نبوده و دو سیاست مهم را در دستور کار دارد:
نخست. سیاست همکاری و تعامل با هدف تقویت امنیت و ثبات در منطقه بر مبنای منافع مشترک.
دوم. سیاست اقتدار و مقاومت در برابر دست‌اندازی‌های نیروهای خارجی و زیاده‌خواهی‌های احتمالی داخلی که از ارزشمندی این منطقه حکایت دارد.
به عبارت دیگر خلیج فارس نمادی بارز از تمدنی مترقی و متعالی است که نرمش و تعامل با دوستان و سختی و شدت با دشمنان را به زیباترین وجهی درگسترده تاریخی به نمایش گذارده است.
اینجانب برگزاری همایش بین‌المللی خلیج فارس را به تمامی متصدیان علم اندیش آن و حضار گرامی تبریک عرض نموده و امیدوارم از این طریق زمینه شناخت هر چه بیشتر ظرفیت‌های راهبردی این منطقه و بهره‌برداری از آنها جهت افزایش امنیت و ثبات منطقه – که جمهوری اسلامی ایران پیشگام آن است – فراهم آید.
عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور