تعالی سازمان و توسعه‌ پایدار با جاری سازی مدیریت دانش

سعید گل‌شناس به مناسبت دریافت جایزه ملی مدیریت دانش و تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر جلوگیری از آزمون و خطا و ایجاد توسعه پایدار از طریق جاری سازی مدیریت دانش تاکید کرد.

 

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در دومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین جایزه ملی مدیریت دانش که در روزهای ۴ و ۵ اسفند در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان سازمانی که فعالیت‌هایی چشمگیر در حوزه‌های مدیریت دانش داشته و در بسیاری از ابعاد مدیریت دانش، نتایج و پیشرفت‌های ارزنده‌ای به دست آورده است تقدیر به عمل آمد و «گواهینامه شایستگی در مدیریت دانش» به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمان تقدیم شد.

«گواهینامه شایستگی» به سازمان‌هایی تعلق می‌گیرد که در حوزه‌های مدیریت دانش فعالیت‌های چشم‌گیری داشته و در بسیاری از ابعاد مدیریت دانش، نتایج و پیشرفت‌های ارزنده‌ای به دست آورده باشند.

سعید گل‌شناس معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان درباره انگیزه شرکت در این همایش گفت: حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، زمینه ارتقای برند سازمان به عنوان سازمانی پیشرو در عرصه فرهنگ و هنر و بهره‌مندی از تجارب سایر سازمان‌ها را فراهم می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه جایزه مدیریت دانش، ابعاد گوناگون سازمان را به صورت علمی ارزیابی دانشی می‌کند، اعلام آمادگی برای شرکت در این فرآیند فرصتی مناسب برای سنجش بلوغ سازمان و سطح آمادگی ساختار‌ها و فرآیندهای جاری برای پذیرش الزام‌های این رویکرد نوین مدیریتی را فراهم می‌سازد. در حال حاضر با وجود نیاز فراوان به اشتراک‌گذاری تجارب، مهارت‌ها و درس‌های آموخته بین همکاران، فاصله زیادی تا بروز و ظهور عینی و خلق ارزش فراگیر مشاهده می‌شود.

گل‌شناس ادامه داد: در سال جاری برای تکمیل سامانه مدیریت دانش و ایجاد فضای مناسب برای به اشتراک‌گذاری تجارب مدیران اقدام شد. برای ایجاد سهولت در تسری تجارب موفق و درس آموخته‌ها، اقدام به تهیه نرم‌افزار مدیریت دانش کرده و سپس اظهارنامه مربوط به جایزه ملی تکمیل شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری در صدد بهره‌مندی بیشتر از سرمایه‌های نامشهود خود یعنی نیروهای انسانی است، افزود: همه شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌ها به این سرمایه ارزشمند نیاز دارند ولی در سازمان ما که موضوع آن فرهنگ، هنر و امور محتوایی است، دانش، تفکر و نوآوری، معنویت و تعالی نگاه، احساس و رفتار فرهنگی که همه پرتوهای درخشان یک انسان پرورش یافته است، جایگاهی ویژه می‌یابد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان در اشاره به نقش مدیریت دانش و جریان‌سازی آن گفت: دانش مدیران، معاونان و همکاران در تجربه مدیریت فرآیند‌ها و اجرای برنامه‌ها ظهور پیدا می‌کند و هنر مدیریت دانش این است که این تجارب را شناسایی، ثبت و ضبط و به سایرین منتقل کند. حالا که سازمان عنوان شایستگی در مدیریت دانش را به عنوان اولین مجموعه فرهنگی در کشور دریافت کرده است، لازم است تا قدر این موفقیت را بدانیم و برای افزونی آن تلاش کنیم.

وی با انتقاد نسبت به آزمون و خطاهای متعدد در ادارات گفت: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ دوباره کاری و آزمون و خطاهای متعدد است. در حقیقت ما به تولید صرف احتیاج نداریم و می‌توان از تجربیات گذشته بهره برد. خیلی موضوعات در گذشته شکل گرفته و حالا می‌توان با یک خلاقیت و نوآوری و بومی سازی آن را دوباره تولید کرد. بنابراین می‌توان با کسب تجربیاتی که در قالب مصاحبه گرفته می‌شود، به دانشی رسید که از دوباره کاری، موازی کاری و آزمون وخطا جلوگیری کرد تا آن‌طور که باید و شاید از دانش و تجربه عناصر انسانی سازمان با توجه به جابه جایی‌هایی که اتفاق می‌افتد، استفاده شود.

گل‌شناس در پایان یادآور شد: هدف بعدی ما ترسیم نقشه مدیریت دانش سازمان، رفع عارضه‌ها و در ‌‌نهایت بهبود عملکرد سازمان است. از دیگر اقدامات اخیر، طراحی نظام ارزیابی عملکرد با الگوبرداری از مدل‌های BSC، EFQM و منشور عملکرد بوده است. در حال حاضر، این نظام گام‌های لازم را برای رسیدن به استقرار، طی می‌کند. امیدواریم مجموعه این نظام‌سازی‌ها که از ویژگی‌های یک سازمان پیش رو است بهبود عملکرد سازمان را به دنبال داشته باشد.