حمایت از تولید ۱۶ فیلم سینمایی / افزایش ۶۰ درصدی بودجه سازمان فرهنگی هنری

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آخرین نشست خبری سال ۹۴ با تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال گذشته، از افزایش ۶۰ درصدی بودجه این سازمان و حمایت موسسه تصویرشهر از ساخت و تولید ۱۶ فیلم سینمایی در سال آینده خبر داد.

 

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آخرین نشست خبری محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری با حضور امیرعبدالحسینی معاون هنری، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، علی اصغر خسروی مدیرکل حوزه ریاست و رئیس فرهنگسرای ابن‌سینا و بیش از ۵۰ خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر صبح دوشنبه ۲۴ اسفند در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری از حضور پررنگ اهالی رسانه در برنامه‌های سال ۹۴ این سازمان تشکر کرد. محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری نیز با تبریک سال ۹۵، مهم‌ترین اتفاقات و برنامه‌های ویژه این سازمان در سال گذشته را تشریح کرد.

انتشار مجدد ماهنامه ایران کارتون بعد از ۶ سال وقفه
صلاحی ادامه داد: برپایی کارگاه تصویرگری ۴۶۴ شهید جانباخته منا در میدان امام حسین (ع) توسط بیش از ۴۰۰ هنرمند، نمایشگاه پوستر مرواریدهای خاکی روایت هنرمندان با بازگشت ۲۷۰ شهید که در نگارگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) به نمایش درآمد. برپایی پنجمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران که در نگارخانه لاله برگزار شد که بیش از پنجاه درصد از آثار ارائه شده طی یک هفته به فروش رسید.

حمایت از تولید ۱۶ فیلم سینمایی / افزایش ۶۰ درصدی بودجه سازمان فرهنگی هنری

وی افزود: دو نمایشگاه پوستر لخ مایفسکی و اشتفان بوندی هنرمندانلهستانی و سوئیسی در موزه امام علی (ع) و مسابقه طراحی شخصیت کارتونی ایرانی اسلامی برگزار شد و ماهنامه ایران کارتون بعد از ۶ سال وقفه، مجدداً انتشار خود را از سر گرفت.

رئیس هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری همچنین با اشاره به تاسیس باشگاه نخبگان فرهنگی هنری در این سازمان گفت: در برنامه نوگلان حسینی ۲۷۰ نفر شرکت کردند که به همراه مسابقات بچه‌های محراب و مسابقات تسنیم و سراج، برگزیدگانش در باشگاه نخبگان عضو شدند.

به گفته مشاور شهردار تهران، برگزاری همایش ارتقای محصولات فرهنگی، برگزاری مسابقه تهران کاپ برای اولین بار در فرهنگسرای رسانه و جشنواره گل و گلاب در فرهنگسرای اشراق از برنامه‌های مهم سازمان فرهنگی هنری در سال گذشته بود.

دیدار با هنرمندان در چهارشنبه‌های هنر
رئیس سازمان فرهنگی هنری افزود: از جمله برنامه‌های دیگر هنری چهارشنبه‌های هنر بود که در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود و با هنرمندان با هماهنگی معاونت هنری دیدار می‌کنیم و صحبت‌ها، پیشنهاد‌ها ارائه می‌شود و اگر هنرمندی طرحی داشته باشد برای اجرایی شدن آن اقدام می‌کنیم؛ از جمله پیشنهاد علی جهاندار برای اجرای ردیف‌های آوازی. همچنین برنامه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، تولد ماه است که هر ماه برای تجلیل از چهره‌های فرهنگی هنری در موزه امام علی (ع) جشن تولدی برای بزرگداشت هنرمندان برگزار می‌کنیم.

صلاحی درباره ویژه برنامه‌های نمایشی سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۴ گفت: دومین سوگواره نمایشی خمسه در ۶ بخش صحنه‌ای، خیابانی، آیینی، تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی در ۱۴ سالن پایتخت برگزار شد. ۷۰ نمایشنامه برای اجرا نام نویسی کردند و ۳۲ اثر برای اجرای برنامه انتخاب شدند. ۸ نمایش صحنه‌ای، ۴ نمایش در بخش شهدای مدافع حرم و ۶ نمایش ویژه برای اجرای هنرمندان پیشکسوت از بخش‌ها مورد توجه دومین سوگواره خمسه بود.

وی افزود: چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر با حضور ۱۰۲۴ نفر در ۷۳ گروه نمایشی و ۱۶۴ اجرا در ۱۵ سالن سطح پایتخت یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فرهنگی هنری در حوزه هنرهای نمایشی بود که سال آینده هم برگزار خواهد شد.

مشارکت سازمان فرهنگی هنری در تولید ۱۶ فیلم سینمایی
صلاحی ادامه داد: دوسالانه جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در سال ۹۴ رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت و با حضور ۵۰ میهمان خارجی از ۲۶ کشور مختلف و با شرکت ۱۰۹ فیلم در بخش مسابقه ایران و ۶۱ فیلم در بخش بین‌الملل برگزار شد. حضور ۱۵۶ فیلم شهروندی در بخش محله جشنواره و ۲۰ عنوان طرح اولیه فیلم‌نامه سینمایی از دیگر دستاوردهای این جشنواره بود. برگزاری اختتامیه بخش تئا‌تر کنگره ۲هزار شهید هنرمند با عنوان «ملکوتیان صحنه» در ایوان شمس نیز از دیگر برنامه‌های شاخص سازمان در حوزه نمایشی بود.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه به حضور موفق سازمان فرهنگی هنری در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سازمان اشاره کرد و گفت: پردیس سینما گالری ملت به کاخ مردمی جشنواره تبدیل شد و فیلم سینمایی «گیتا» که در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش در آمد با مشارکت ۵۱ درصدی سازمان فرهنگی هنری تولید شد.

حمایت از تولید ۱۶ فیلم سینمایی / افزایش ۶۰ درصدی بودجه سازمان فرهنگی هنری

وی در ادامه به تقویت تولید آثار سینمایی در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: موسسه تصویر شهر در سال آینده ۲ فیلم را به صورت ۱۰۰ درصدی تولید خواهد کرد، در تولید ۴ فیلم مشارکت ۲۵ درصدی خواهد داشت و ۱۰ فیلم سینمایی از حمایت ۱۰ درصدی سازمان فرهنگی هنری بهره‌مند خواهند شد. همچنین ۴۰ اثر کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای نیز در سال آینده توسط موسسه تصویر شهر تولید خواهند شد.

وی با اشاره به اجرای موفق نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی گفت: در این جشنواره ۸ کشور مسلمان و ۹ گروه از استان‌های ایران در فرهنگسراها روی صحنه رفتند و استقبال به حدی بود که در بیشتر اجراها گنجایش سالن‌ها برای علاقه‌مندان کافی نبود.

حمایت سازمان فرهنگی هنری از فیلمنامه‌های حوزه شهری
صلاحی درباره اولویت‌های سازمان برای حمایت از آثار سینمایی گفت: طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی با اولویت مباحث شهری، نقد بدرفتاری‌های اجتماعی، مسائل زیست‌محیطی، زیست شهری و خدمت‌رسانی به شهروندان و در کل سبک زندگی ایرانی و اسلامی خواهد بود که البته با توجه به فراخوانی که از سوی موسسه تصویر شهر ارسال می‌شود علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را ارائه کنند که پس از بررسی در شورای سیاست‌گذاری این موسسه که متشکل از چهره فرهنگی و سینمایی شناخته شده کشور است، نسبت به حمایت و تولید آن‌ها اقدام شود.

صلاحی در ادامه گفت: البته حمایت سازمان از فیلم‌های سینمایی به این سر فصل‌ها محدود نخواهد شد و سازمان آمادگی لازم از حمایت آثار اکران شده با موضوعات اجتماعی را دارد.

اجرای ۴۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری در ۲۰۰ مرکز پایتخت
رئیس هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری همچنین از برگزاری ۴ هزار و ۵۷۹ برنامه فرهنگی و هنری در سال ۹۴ خبر داد و گفت: طبق آمار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه یک هزار و ۱۰۷ برنامه در بهار، یک هزار و ۲۴۵ برنامه در تابستان، یک هزار و ۵۸ برنامه در پاییز و یک هزار و ۴۴ برنامه در زمستان اجرا شد که به همراه ۱۲۵ برنامه متمرکز ستادی، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ برنامه در ۲۰۰ مرکز فرهنگی هنری پایتخت به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

حمایت از تولید ۱۶ فیلم سینمایی / افزایش ۶۰ درصدی بودجه سازمان فرهنگی هنری

صلاحی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش بودجه سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۵ هم گفت: متاسفانه پایه بودجه در سال گذشته پایین بود اما خوشبختانه ۱۰۰ درصد محقق شد و حتی هزینه کرد اضافه بر بودجه داشتیم. انتظار افزایش بودجه در سال ۹۵ هم چندصد درصدی بود اما افزایش ۶۰ درصدی حاصل شد که البته تنها سازمانی بودیم که با افزایش بودجه روبه‌رو شدیم و با توجه به حمایت‌های شخص شهردار تهران از فعالیت‌های فرهنگی، مشکلی در حوزه بودجه نخواهیم داشت.

وی افزود: تمام برنامه‌هایی که برای سال ۹۴ در نظر داشتیم اجرا کردیم و البته تعدادی برنامه دیگر مثل جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی، ضبط ردیف‌های آوازی و جلوه سوگ در میدان امام حسین (ع) را اضافه بر سازمان برگزار کردیم که شهردار تهران از بخش‌های دیگر کمک کردند. سال آینده در صدد هستیم تا برنامه‌ها افزایش پیدا کنند.

برای مطالعه بخش دوم نشست خبری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اینجا کلیک کنید.