?استاندار: نقطه‌نظرات استانداران ادواری سیستان و بلوچستان چراغ راه روشنی برای توسعه استان خواهد بود.

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: آرزوی همه استانداران گذشته توسعه همه جانبه استان و کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است و اکنون که شما بیرون از گود مسئولیت استان هستید تجربیات ارزشمند و نقطه نظرات شما چراغ راه روشنی برای توسعه استان خواهد بود.

 به گزارش روابط عمومی استانداری، احمدعلی موهبتی در مجمع استانداران ادواری سیستان و بلوچستان که در چابهار برگزار شد، گفت: از نظرات ارشادی، حمایتی و هدایتی جمع حاضر که می تواند منجر به تصمیمات خوبی برای استان شود، استقبال می کنم.  موهبتی افزود: حضور شما در استان می تواند منشا خیر و برکت برای استان و پشتوانه مهمی برای خودم که به تازگی به این عرصه پا گذاشته ام، باشد.

 استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بنا به گفته رئیس جمهور محترم؛ استان سیستان و بلوچستان استراتژیک ترین و مهم ترین استان کشور و پیشانی جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: همه شما جمع حاضر در این استان نقش آفرین بوده اید و کارهای بزرگی را بنا نهاده اید که هم اکنون نیز در حال اجرا می باشد و بایستی به بهره برداری برسد؛ به همین دلیل هم در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور و چندتن از وزرای دولت به استان در جلسات متعدد به ایشان گفتم که بنا نیست در استان کار جدیدی را شروع کنیم.

احمدعلی موهبتی گفت: دوخواسته مهم ما این بود که هر آنچه مسئولین کشوری از سالهای قبل در سفر به استان قول و تعهد داده‌اند، همان طرحها اجرا شود و به اتمام برسد.

وی گفت: همچنین خواست بعدی ما این بود که همه وزرا و مسئولین کشور خود را متعهد بدانند؛ تا پایان این دولت میانگین شاخص های توسعه ای استان را به میانگین شاخص های کشوری برسانند.

 استاندار گفت: متاسفانه در برخی شاخص ها از جمله فرهنگ و هنر فاصله عمیقی با شاخص‌های کشوری وجود دارد.

موهبتی ادامه داد: سرانه بودجه فرهنگی و هنری استان پهناور سیستان و بلوچستان یک دهم میانگین کشوری است و در سایر شاخص ها از جمله آب آشامیدنی، بهداشت، آموزش و … نیز در عین حال که تاکنون کارهای مهمی انجام شده است، اما هنوز هم فاصله بسیار زیادی با شاخص های کشوری داریم.

 وی افزود: علیرغم توجه خوب دولت به سیستان و بلوچستان ؛ در تقسیم بودجه کشوری از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور فقط کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱.۷ دهم بودجه به استان اختصاص یافته است که مطمئنا با این بودجه نمی توانیم شاخص‌های این استان را به میانگین کشوری برسانیم.

 استاندار در پایان گفت: تراکم جمعیت در استان سیستان و بلوچستان در هر کیلومتر  ۱۵نفر و معادل یک چهارم تراکم  کشوری است که هزینه خدمات هم به همین ترتیب افزایش پیدا می‌کند و نشان می دهد که نیازمند توجه بیشتر و نگاه ویژه مسئولین کشوری است.

به گزارش روابط عمومی استانداری; حسین طاهری دبیر مجمع استانداران در نشست استانداران ادواری سیستان و بلوچستان که در چابهار برگزار شد،  ضمن بیان این مطلب که از همه نقطه نظرات و پیشنهادات اعضا استقبال می‌کنیم افزود: با تغییر مسئولان برنامه‌ها نیز تغییر می‌کند که این روند مناسب و درستی نیست زیرا بعضی از برنامه ها کارساز و بسیار اساسی می باشند و حتی با  تغییر مدیران باید ادامه پیدا کنند و برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی نیروی انسانی که بسیار نیز حائز اهمیت است، بایستی تکمیل کننده برنامه ها و کارهای نیمه تمام قبل باشیم.

 وی در این نشست به عنوان چهارمین کمیته استانی خواستار ارائه مطالب معاونین در رابطه با تصمیمات و مصوبات کمیته های قبلی شد و اظهار داشت: تصمیمات کمیته های قبلی باید با بیان اولویت ها و راهکار و پیشنهاد جهت بهبود شرایط فعلی,در این نشست مطرح و نتیجه گیری مطلوب ارائه شود.

 وی در پایان با توجه به اینکه ۱۰ نفر از استانداران اسبق این استان در این نشست حضور دارند ابراز امیدواری کرد و بیان داشت: امیدواریم بتوانیم از نقطه نظرات و پیشنهادات استانداران اسبق به عنوان چراغ راهی در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و توسعه این استان بهره ببریم.

?رئیس سازمان برنامه و بودجه استان: بندر، راه آهن، حمل و نقل، گاز و منابع آبی؛ پنج پیشخوان توسعه استان هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان: بندر، راه آهن، حمل و نقل، گاز و منابع آبی؛ پنج پیشخوان توسعه استان هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گفت: استان سیستان و بلوچستان پنج پروژه پیشخوان برای رسیدن به توسعه دارد و تا زمانی که زیرساختهای مورد نیاز این پنج پروژه که بندر، راه آهن، ترانزیت و حمل ونقل، گاز و منابع آبی می باشد، فراهم نشود؛ هیچ گونه توسعه ای در استان اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش روابط عمومی استانداری غلامرضا مالکی شجاع در همایش استانداران ادواری در چابهار گفت: در گذشته در استان تنها یک دانشگاه با یک رشته مهندسی داشتیم اما اکنون ۴۱ مرکز آموزش عالی با ۱۲۰ هزار دانشجو داریم که با استفاده از اندیشه و توان این تعداد نیروی انسانی مستعد و فراهم شدن این پروژه های پیشرو ، می توان به توسعه دست یافت.

مالکی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی مردم سیستان بلوچستان بسیار پایین است و سرمایه‌گذاری خود بومی‌ها در استان انجام نمی‌شود و این یعنی اینکه با فرار سرمایه مواجه هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه سواحل مکران و همچنین توسعه سیستان و بلوچستان پهناور، نیازمند تخصیص بودجه و نگاه ویژه مسئولین کشوری است، گفت: باید نگاه ملی به استان سیستان و بلوچستان تغییر کند چرا که توسعه بدون بودجه به دست نمی آید و یک استاندار و حکمران خوب هم وقتی بودجه نداشته باشد، کارایی مناسبی نخواهد داشت.

?بازدید استانداران ادواری استان در طول چهل سال انقلاب اسلامی ایران از زیرساختهای عمرانی و تجهیزات استراتژیک بندر شهید بهشتی چابهار

?استاندار: سیستان و بلوچستان خط مقدم کشور است و نیاز به تقویت دارد

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان خط مقدم جبهه امنیت، اقتصاد، فرهنگ، مبارزه با مواد مخدر و کالاهای قاچاق است و این خط مقدم کشور نیاز به تقویت و توجه دارد.

 به گزارش روابط عمومی استانداری، احمد علی موهبتی در پایان همایش استانداران ادواری سیستان و بلوچستان گفت: در این استان فارس و بلوچ، شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می کنند و اکثرا انسان های عاقل و اندیشمندی هستند اما بالطبع در هر دو گروه عده ی اندکی افراطی وجود دارند و اگر این شرایط به خوبی تدبیرنشود، حتما آسیب پذیر خواهد بود.

 وی افزود: همه این مردم سرمایه های استان هستند و ضرورت دارد بدون در نظر گرفتن مذهب و جناح از وجود افراد توانمند و لایق در پست‌های حساس و مدیریتی برای رسیدن به پیشرفت و توسعه استان استفاده کنیم.

موهبتی خاطرنشان کرد: توسعه مناطق مختلف استان هم بایستی متوازن باشد البته تاکنون از نظر تخصیص بودجه به این استان توجه چندانی نشده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مرز نقطه اقتدار و توسعه ملی است و تنها برای مردم این استان نیست بلکه برای کل کشور حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: اقدامات و فعالیت های جدید در راستای افزایش ظرفیت بندر چابهار و احداث راه آهن پروژه های ملی و فراملی است و صرفاً منافع این پروژه ها به مردم این استان نمی رسد بنابراین نباید اجازه دهیم توسعه محلی؛ لگدمال توسعه ملی شود.

وی افزود: در استانی که یازده و نیم درصد مساحت و ۳۰ درصد مرزهای کشور را دارا می باشد، باید در هنگام تقسیم اعتبارات؛ بودجه مرزها به عنوان بودجه ملی تعریف شود و سهم جداگانه ای داشته باشد.

استاندار در پایان گفت: اولویت استفاده از مبادلات و منافع مرزی مردم مرزنشین هستند و بایستی شرایطی فراهم شود تا مرزنشینان دو کشور با حفظ احترام متقابل از این ظرفیت منتفع شوند.

?قول مساعد معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای اختصاص اعتبار مطالعه دیوار ساحلی در چابهار

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان بحران کشور  در نشست ادواری استانداران برای تامین اعتبار مطالعه طرح احداث دیوار ساحلی در چابهار قول مساعد داد.

 به گزارش روابط عمومی استانداری رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ایجاد دیوار ساحلی برای محافظت از سونامی در منطقه چابهار الزامی است.

 وی افزود: وجود گسل مکران و سونامی هایی که در گذشته در این منطقه اتفاق افتاده ایجاد دیوار ساحلی را ضروری می‌نماید و نشان دهنده تهدید جدی برای بندر و خود چابهار است .  نجار گفت: بحث شن های روان نیز موضوعی مهم است که زندگی را برای مردم سخت و دشوار کرده و کاهش شدید جمعیت را در مناطق مرزی بخصوص سیستان به دنبال داشته است .

 وی گفت: براساس دستور مقام معظم رهبری ۴ میلیارد دلار به مباحث اینچنینی در کشور اختصاص پیدا کرده که از این اعتبار ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان محیط زیست اختصاص یافته و از این محل می توان با استفاده از روش کربن و همکاری جوامع محلی در مهار شن ها و ریزگردها گام موثری برداشت .

وی در خصوص اختصاص تانکرهای آبرسانی برای ۴۰۰ روستا در منطقه چابهار گفت : این موضوع باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود چرا که اختصاص تانکرهای آبرسانی نیازمند اختصاص راننده و سایر ملزومات مورد نیاز از جمله سوخت میباشد و هزینه های گزافی را به دنبال خواهد داشت. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین در خصوص تقاضای اختصاص آب شیرین کن نیز گفت: این موضوع باید از طریق وزارت نیرو مورد مطالعه قرار گیرد و از این وزارتخانه پیگیری شود.