نصرت الله تاجیک

متولد ۲۸/۸/۱۳۳۲ تهران . متاهل ، دارای دو فرزند ۲۳ و ۳۰ ساله.

تحصیلات :

دارای دیپلم ریاضی و دیپلم فنی در رشته برق از هنرستان صنعتی تهران در سال ۱۳۵۱، لیسانس مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۵۵، ام بی ا گرایش راهبردی از دانشگاه ولز سال ۱۳۹۰، دکترای عمران از دانشگاه وستمینستر لندن (گرایش بتن از مدرسه معماری و محیط زیست) سال ۱۳۸۷، اخذ مدرک گواهی نامه و دیپلم مدیریت از موسسه رهبری و مدیریت انگلیس و مدرک دورههای متعدد مدیریت و رهبری سازمانها از دانشگاههای دورهام و نیوکاسل انگلیس در سالهای ۱۳۸۲-۱۳۸۵٫

خلاصه زندگینامه:

سیاست‌مدار، دیپلمات، نویسنده ، فعال و زندانی سیاسی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ شمسی جمهوری اسلامی ایران است. وی مسئولیت های متعددی در جمهوری اسلامی ایران برعهده داشته است. وی در آبان ماه سال ۱۳۳۲ شمسی در تهران متولد شد و پس از ورود به دانشگاه فعالیت های سیاسی خود را علیه رژیم پهلوی آغاز نمود و در راستای همین اقدامات چندین بار توسط نیروهای امنیتی و ساواک دستگیر و روانه زندان شد و تا پیروزی انقلاب در زندان ماند و با وجود شکنجه و فشارهای عصبی در زندان فعالیت های سیاسی خود را متوقف نکرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولیت های متعددی از جمله مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قم، مشاور وزیر کشور، استاندار هرمزگان در زمان جنگ ایران و عراق، مشاور وزیر امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن هاشمی را برعهده داشته است. وی در زمان جنگ ایران و عراق و وقوع جنگ نفتکش ها در خلیج فارس به سمت استاندار هرمزگان منصوب شد. بسیاری از امکانات زیرساختی استان و جزایر ۳ گانه ایرانی در دوره وی احداث و بهره برداری گردید.همچنین در دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به اردن هاشمی معرفی شد. در مدت زمان مسئولین خود در اردن اقدام به تثبیت روابط سیاسی و تجاری بین دو کشور نمود و بسیاری از مجروحین انتفاضه فلسطین را برای درمان و رسیدگی به ایران فرستاد. در دوران سفارت وی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی ایران روابط دو کشور اوج گرفت و موجب بازدید ملک عبدالله پادشاه اردن هاشمی و همسر وی به ایران گردید.

در ۴ آبان ۱۳۸۵ و پس از اتمام ماموریت خود به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن در شهر دورهام انگلیس به اتهام خرید یکدست دوربین دید در شب برای جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه ۲ روز بعد از دستگیری وی برگزار و پس از آن تاجیک زندانی شد. دادگاه اعلام کرد که بازداشت تاجیک بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقتنامه استرداد بین دو کشور آمریکا و انگلیس مربوط به سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شده است. با پیگیری‌های وزارت خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، تاجیک با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی موقتاً آزاد و از آن زمان تا پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۱ در حبس خانگی و تحت تدابیر شدید امنیتی به سر برد. در سال ۱۳۹۱ دادگاه عالی بریتانیا پس از ۶ سال دعوای حقوقی رای به بیگناهی وی و سیاسی بودن پرونده مذکور داد. تمامی فعالیت های حقوقی پرونده توسط تیمی متشکل از وی و چندین وکیل معتبر بین المللی و با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفت. نصرت الله تاجیک پس از ۶ سال حبس خانگی در انگلیس، بامداد چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ وارد تهران شد. پس از بازگشت دوباره به وطن وی اقدام به تالیف و نشر مقالات مختلف در زمینه سیاست خارجی ایران نمود و در دی ماه سال ۱۳۹۴ کاندیداتوری خود را در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران از حوزه تهران اعلام نمود

سوابق شغلی:

دیپلمات بازنشسته، استاد و همکار افتخاری دانشگاه دورهام انگلیس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن، مشاور رئیس مرکز تحقیقات مسکن وزارت مسکن و شهرسازی، مدیر پروژه عملیات ساختمان سازی اداری- صنعتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، مشاور وزیر کشور، مشاور وزیر امور خارجه، مشاور و مسئول ستاد بازسازی وزارت مسکن و شهرسازی، مدیر کل مسکن و شهرسازی کردستان، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم و مشاور فنی شورای شهر قم.

مشاغل قبلی:

  • ۱- استاد و همکار افتخاری مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه دورهام انگلیس. ۱۳۸۲- ۱۳۸۵
  • ۲- سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن. ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲
  • ۳- مشاور رئیس مرکز تحقیقات مسکن وزارت مسکن و شهرسازی. ۱۳۷۶-۱۳۷۸
  • ۴- مدیر پروژه عملیات ساختمان سازی اداری- صنعتی. ۱۳۷۵-۱۳۷۷
  • ۵- کارشناس ارشد امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه. ۱۳۷۰-۱۳۷۸
  • ۶- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلیس.۱۳۶۸-۱۳۷۰
  • ۷- مشاور وزیر کشور.۱۳۶۷-۱۳۶۸
  • ۸- استاندار هرمزگان. ۱۳۶۴-۱۳۶۷
  • ۹- مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و رئیس ادرات هشتم و نهم سیاسی وزارت امور خارجه. ۱۳۶۱-۱۳۶۴
  • ۱۰- مشاور مطبوعاتی روزنامه اطلاعات و همکاری در انتشار اطلاعات جوانان و امید انقلاب. ۱۳۶۱
  • ۱۱- مشاور و مسئول ستاد بازسازی وزارت مسکن و شهرسازی. ۱۳۶۰-۱۳۶۱
  • ۱۲- مدیر کل مسکن و شهرسازی کردستان. ۱۳۵۹-۱۳۶۰
  • ۱۳- مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم و مشاور فنی شورای شهر قم. ۱۳۵۸-۱۳۵۹
  • ۱۴- رئیس کارگاه ساختمانی مجموعه صدوق قم. ۱۳۵۷-۱۳۵۸

فعالیتهای قبل از انقلاب:

از مبارزین دانشجوئی از سال ۱۳۵۱ و فعال سیاسی با سابقه سه بار دستگیری و تحمل بیش از دو سال زندانی در رژیم سابق که در سال ۱۳۵۷ در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد گردید. کسب آموزش از محضر اساتید در زمینه تفسیر قرآن (مرحوم سید مرتضی شبستری)، فلسفه و منطق (مرحوم مرتضی مطهری و رضا اصفهانی)، و و دارای مطالعه در زمینه جامعه شناسی، تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران، اقتصاد و مسائل سیاسی اجتماعی ایران و جهان.

تالیفات فارسی و انگلیسی:

دارای مقالاتی به زبان فارسی در زمینه سیاست داخلی، مباحث مدیریتی، سیاست خارجی و روابط بین الملل و مسائل سیاسی اجتماعی خاورمیانه و خلیج فارس در مطبوعات داخلی و خارجی.  

چاپ کتاب انگلیسی:

مولف دو جلد کتاب در زمینه ساختمانهای حجیم بتنی نظیر سد، پل و نیروگاههای هسته ائی و اثرات محیط زیستی آنها و همچنین چهار جلد کتاب به زبان انگلیسی در زمینه مسائل برنامه ریزی راهبردی در نهادهای عمومی عام المنفعه و مدنی، رهبریت عمومی در احزاب سیاسی و سازمانها، مدیریت راهبردی بر اساس منابع درونی سازمانها، جهانی سازی و رابطه دولت و جامعه مدنی و نقش رسانه های اجتماعی در حکومتهای مشارکتی و محلی.

Tajik, N. (2011). Early Age Thermal Cracking in Concrete Structures: New Experimental Tests in Internal and External Factors Influencing on the Early Age Thermal Cracking. Germany: LAP Publication.

Tajik, N. (2011). Early Age Thermal Movements of Mass Concrete Constructions: Restraints to Early Age Thermal Movements and Cracking in Concrete Structures.

Germany: LAP Publication.

Tajik, N. (2011). Impacts of Strategic Planning on Political Parties’ Achievements. Germany: LAP Publication.

Tajik, N. (2011). A New Paradigm of Leaders and Leadership in Political Parties. Germany: LAP Publication.

Tajik, N. (2012). New Paradigm of Strategic View to Public Leadership. Germany: LAP Publication.

Tajik, N. (2012). Social Media Impact on State and Partnership Governance. Germany: LAP Publication.

فعالیتهای پس از بازنشستگی:

زندانی و تحمل بیش از شش سال از ۱۳۸۵ در حبس خانگی در انگلیس و مبارزه علیه استرداد خود از انگبیس به آمریکا بدلایل سیاسی و تله گذاری و اقدامات غیر قانونی انگلیس و آمریکا، که نهایتا” با راهبری، مدیریت پرونده، بسیج امکانات کشور و فعالیت در کلیه سازمانها و نهادهای درگیر انگلیسی، ایرانی و اروپائی در سال ۱۳۹۱ حکم برائت در دادگاه عالی انگلیس صادر و این پرونده ملی به پیروزی رسید و نامبرده با موفقیت و سرافرازی در آذرماه ۱۳۹۱ به کشور بازگردید.

تشویقها:

دارای تشویقات مکرر از وزرای امور خارجه و کشور و نخست وزیر. دارای مدال درجه یک پادشاهی اردن بدلیل نقش و تلاش برجسته اش در تنظیم، بهبود و توسعه روابط دو کشور از پادشاه اردن.  

عضویت سازمانها:

سازمان نظام مهندسی، مجمع استانداران و انجمن سفرای جمهوری اسلامی ایران (در شرف تاسیس)، عضو غیر موظف هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی.

اشتغال کنونی:

نائل آمدن به افتخار بازنشستگی با حدود ۳۷ سال سابقه کار از وزارت امور خارجه و اشتغال به نوشتن خاطرات دوران قبل و بعد از انقلاب (به زبان فارسی) و پروسه و مقوله استرداد( به زبان انگلیسی). مشاوره، آموزش و پژوهش در زمینه امور مدیریتی و سیاست خارجی و مجری پروژه تاسیس تعاونیهای توسعه و عمران شهرستانی از سوی مجمع استانداران.

توانائیها:

کار گروهی، همیشه قابل دسترس، پر انرژی، مسئولیت پذیر، وظیفه مند و وقف کار، برنامه ریز، سازماندهی و تشکیلات، استفاده بهینه از نیروی انسانی سازمان، اعتماد به افراد، صبور و با حوصله، مشتری مدار، تخصیص بهینه منابع، توجه به منابع کمیاب، انگیزه بالای شغلی، حمیت سازمانی، مبدع، مبتکر و نو آور، طرفدار تغییر، فعال و تصمیم گیر در زمان تنش و بحران، دقیق و انعطاف پذیر ، توجه و رعایت اصول علمی مدیریت نظیر ارتباطات فعال، رهبری و هماهنگی تیمها، حل خلاقانه مسائل سازمانها، حل بحران و درگیری با روشهای اقناعی، کنترل، برنامه ریزی و نظارت مستمر سازمان، مذاکره و مصالحه و توجه به منافع ذینفعان هر سازمان. طرفدار نظریه های انسان محور ، تقویت نقش افراد در سازمانها ، احترام و تعالی شخصیت، کرامت انسانی افراد و تقویت و توانا سازی نهاد خانواده .

آشنا به مباحث تهیه برنامه راهبردی برای سازمانها و نهادهای عمومی عام المنفعه و مدنی، مدیریت و برنامه ریزی شهری، تامین مالی پروژه ها، بازارهای مالی نوین، تجارت بین المللی، مباحث توسعه کشورهای عقب نگاهداشته شده، بازاریابی، حقوق بین الملل، سیاست جهانی و روابط بین الملل، سازمانهای بین المللی، جهانی سازی، فلسفه و منطق، سخت و نرم افزار رایانه ائی، پایگاه دادهها و مدیریت سیستم اطلاعات، امنیت شبکه و فن آوری ارتباطات اینترنتی ، زبان انگلیسی و عربی.

ویژه گیهای شخصیتی:

عاطفی، منعطف، منظم، مصمم و قاطع، اخلاق مدار، مقید به ارزشهای دینی، طرفدار دین سمحه و سهله در مسائل سیاسی اجتماعی، ساده زیست، صرفه جو، طرفدار مظلوم، پر کار، اهل تعامل با مردم، خانواده دوست.

علاقمندیها:

فوتبال، شطرنج، پیاده روی و کوهنوردی، کشاورزی، باغبانی و دامداری، نویسندگی، مطالعه کتب تاریخی و سیاسی- اجتماعی، دیدن فیلمهای تاریخی، گوش دادن به موزیک سنتی، قرائت و تفسیر قرآن، زندگی در کنار اعضای خانواده، گردش دسته جمعی، پیگیری اخبار سیاسی اجتماعی، اینترنت و وبگردی.

تلفن: ۰۹۱۲۶۷۲۵۷۹۷  و ۲۲۰۰۵۷۹۷ نمابر: ۲۲۰۰۵۷۹۸ و tajik@tajik.ir