نجار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کردستان:

دستگاه ها اعتبارات پیشگیری از بحران خود را جذب کنند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دستگاه های اجرایی برای پیشگری از آسیب بحران ها در جامعه، در زمان عادی اعتبارات این بخش را از سازمان های مرکزی با هدف تسریع در اجرای طرح های مورد نظر مطالبه و جذب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که روز گذشته به استان کردستان سفر کرده است در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان اظهار داشت: اصول مدیریت بحران و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشگری از وقوع بحران ها در کشور است که برای این مهم باید تمام دستگاه ها قبل از وقوع بحران چاره آن را اندیشیده باشند.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مواقع دستگاه ها پس از وقوع حوادث اقدام به مطالبه گری می کنند، افزود: هنگام بررسی درخواست های آنها متوجه می شویم برای پیشگری از این موارد دولت اعتبارات مختلفی را به همان دستگاه ها مصوب کرده اما در جذب آن مشکل داشته اند.
نجار اضافه کرد: بهتر است دستگاه ها قبل از وقوع حوادث نسبت به جذب اعتبارات خود اقدام کنند و نظارت های شان در ساخت و سازها را به بهترین نحو انجام دهند تا هنگام وقوع حوادث آسیب کمتری به زیرساخت ها و دیگر ابنیه ها وارد شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: نظارت در ساخت و ساز خانه ها، ابنیه های خدماتی و عمومی، نصب و راه اندازی سامانه های ضد تگرگ و سرما در اراضی کشاورزی، تشویق مردم به استفاده بیمه محصولات کشاورزی از جمله مواردی است که می توان با عمل به آنها آسیب ها را در زمان بحران کاهش داد.
وی تاکید کرد: تغییر اقلیم یک واقعیتی است که بیشتر در اثر مصرف بی رویه آب و آلودگی ها، جامعه به صورت جهانی دچار آن شده و به دنبال آن بیابان زایی نیز در مناطق مختلف از جمله رشته کوه زاگرس از عواقب آن است که می توان با مدیریتی بهتر مانع از آسیب های آن شد.
نجار گفت: در سال جاری برای مدیریت بحران از منابع مختلف اعتباراتی تخصیص یافته که از جمله ۱۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه صندوق بیمه کشاورزی، ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل ماده های ۱۰ و ۱۲ بحران، چهار هزار میلیارد ریال برای خرید ماشین های آتش نشانی مجهز به نردبان های بلند مرتبه و ۳۲ هزار میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات راهداری و ۲۰۰ میلیون دلار برای ساماندهی پسماندهای زباله ها تخصیص یافته است.
وی یادآور شد: این اعتبارات برای افزایش قدرت مانور دستگاه ها در مواقع بحرانی است که انتظار می رود با جذب و هزینه این اعتبارات قدرت دستگاه ها در برابر بحران ها بیش از گذشته شود.
همچنین پس از نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران نجار ضمن بازدید از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، تجهیزات استان برای مقابله با فصل سرما ارزیابی کرد.
گفتنی است عصر دیروز اسماعیل نجار در بدو ورود به استان کردستان با آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه و عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفتگو کرد.