ملک سلمان به دنبال ایران هراسی برای حل مشکل داخلی است

« نصرت الله تاجیک» در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان با اشاره به اظهارات ضد ایرانی پادشاه عربستان در اجلاس شب گذشته شورای همکاری خلیج فارس گفت: متاسفانه در منطقه توسعه نیافته ای زندگی می کنیم که آن رواداری، مسامحه و مصالحه کم است. و پادشاه عربستان به دنبال آن است که با ایران هراسی مشکلات داخلی کشورش را حل کند.
سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه مصالحه یکی از ابزارهای تفکر سیاسی است که کشورها می توانند با کمک آن مسایل را به نفع روند توسعه ایی همه کشورهای منطقه حل کنند، افزود: در چنین وضعیتی ایران از هرگونه گردهمایی و تشکلی که بتواند به حل مشکلات منطقه از طرق سیاسی کمک کند، استقبال مینماید. اما شورای همکاری خلیج فارس اصل اساسی این شورا را نه تنها در تاسبی بلکه اقدامات و جهت گیریهایس تقابل با ایران قرار داده است.
وی با تأکید بر این نکته که ایران به عنوان کشور قدرتمند منطقه که ژئوپولیتیک آن قابل اغماض نیست جایگاهی دارد که این اصل و روند شورای همکاری خلیج فارس با موقعیت ژئوپولیتیک ایران متناقض است، خاطرنشان کرد: اگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به جای ایجاد تقابل به همکاری سازنده در منطقه فکر کنند باید از این تناقض ها خارج شوند.
تاجیک با تاکید بر این نکته که اظهارات ملک سلمان در این اجلاس برای فراموش کردن مشکلات سیاسی و اجتماعی موجود در فضای کشورهای عربی و عربستان از جمله گسلهای نسلی ، جنگ قدرت، بحران جانشینی، درگیری درون خاندانی و مطالبات انباشته شده در سالیان سال اتخاذ شده است، تصریح کرد: عربستان دچار تقابل سنت و مدرنیته شده زیرا از سویی حکومت این کشور سنت محافظه کارانه دارد و از سوی دیگر سعودی به دلیل ذخایر نفتی فراوان نیازمند ارتباط با اقتصاد جهانی است گخ باید خود را با اسنانداردهای جهانی در زمینه سیاست و حکومت و نیز جامعه سعودی نزویک کند و همین امر موجب تقابل سنت و مدرنیته در این کشور شده و سران ریاض برای ایجاد انسجام ملی در برابر این مشکلات سعی به فرافکنی دارند. بطور مثال نفش عربستان در گسترش تروریسم و خشونت در سوریه ک یا همین مساله خاشفجی بیانگر ظرفیت و روند تخرببی عربستان در منطقه است!
وی تاکید کرد: این سیاست سران عربستان نه تنها پاسخگو نیست بلکه موجب گسترش خشونت و تروریسم در منطقه می شود و عقلای منطقه با توجه به جایگاه مهم خاورمیانه در اقتصاد و سیاست بسیاری از کشورهای دنیا باید به دنبال آرامش در این منطقه باشند زیرا آرامش در خاورمیانه به نفع همه کشورهای جهان است. در حالیکه سعودیها نه تنها ظرفیت مصالحه ندارند بلکه به مطامع و منافع کشورهای مخالف خود جنبه امنیتی داده ک با ان درگیر میشوند!
سفیر اسبق کشورمان در اردن یادآور شد: این اقدامات عربستان در راستای ایران هراسی نه تنها آرامشی برای منطقه به دنبال ندارد بلکه موجب آرامش گورستانی با جنگ و خونریزی در خاورمیانه خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سران سعودی به برخی از کشورهای منطقه برای حل مشکلات داخلی درصدد ایجاد ایران هراسی یا یک لولو در منطقه هستند که ما باید به این مسئله دقت داشته باشیم و با انجام اقدام یا عمل سیاسی در زمین آنها بازی نکنیم./
منبع: خبرگزاری شبستان سرویس سیاسی – سیاست خارجی. زمان: ۱۳۹۷/۹/۱۹ – ۱۳:۰۷ شناسه خبر: ۷۴۶۶۷۱