بسمه تعالی

صورتجسله دویست و پنجاه و هشتمین جلسۀ هیأت رئیسه و مشاورین مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران ۱۶/۷/۹۷

حاضرین آقایان : حمید حاجی عبدالوهاب ، حسین طاهری ، کرم رضا پیریائی ، سید محمود میرلوحی ، محمد ناظمی اردکانی (تا ساعت ۱۶:۰۰) ، غلامعباس زارع میرک آباد ، مجید غفوری روزبهانی ، علی بخش جهانبخش ، سید صولت مرتضوی ، سید محمود حسینی پزوه و نصرت الله تاجیک .

غائبین آقایان : اسماعیل نجار(با اطلاع) ، محمود عباس زاده مشکینی ، محمد حسین مقیمی ، محمد حسن تولایی ، محمود صلاحی ، محمد حسن اصغرنیا ، اصغر ابراهیمی اصل و حسین صادق عابدین .

پس از تلاوت آیاتی از کلام الهی و خیر مقدم به حاضرین ، ابتدا اعلام شد که به مدت ۱۵ دقیقه اخبار مهم توسط حاضرین مطرح شود . (به عنوان بخش الف دستور کار جلسه)

۱- آقای عبدالوهاب توضیح دادند که در رابطه با چند مسئله مهم در سطح کشور ، دیدارهائی را با مسؤولین                    داشته اند که عناوین آنها عبارتند از : ۱/۱- دیدار با آقای جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد زیرساختهای مدیریت و رصد کالا و خدمات ، نقدینگی ، سرمایۀ غیر نقدی و نیروی انسانی ، ۲/۱- دیدار با آقای سینکی در مورد مقابله با احتکار کالا و رفع مشکلات نظام توزیع ، ۳/۱- پیگیری تشکیل کانون خیرین کارآفرین و اشتغال در دو استان سمنان و البرز ، ۴/۱- مذاکره با آقای احمدی مشاور معاون اجرائی رئیس جمهور در مورد نوسانات قیمت ارز و طلا و مشکلات ناشی از تحریم .

۲- آقای میرلوحی : تصویب FATF رویداد مهمی بود که اتفاق افتاد و بهانه از دست آمریکا ، اسرائیل و عربستان گرفته شد ولی متاسفانه جابجائی پول بنحوی است که می توان گفت هیچ جای دنیا چنین وضعی وجود ندارد . ۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی سالانه است ولی هیچ اطلاعی در رابطه با مسیر جابجائی این رقم وجود ندارد .

ب مواردی جهت اطلاع

۱- پیرو در اختیار گرفتن پایگاه اطلاعاتی مجمع ، طی نامه ای از اعضاء خواسته شد که مقالات ، مطالب ، نظرات و پیشنهادات خود را جهت انعکاس در پایگاه یاد شده به دبیرخانه ارسال نمایند .

۲- با توجه به اینکه وزارت کشور نمی تواند در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان از استانداران مستعفی حتی به عنوان مشاور نیز در حوزۀ ستادی استفاده نماید طی نامه ای به عنوان وزیر کشور درخواست شد که مجمع استانداران اتاق فکری از استانداران موصوف تشکیل داده و ارجاعات وزارت کشور و استانداران را در قالب تفاهمنامۀ شماره ۱۰۸۲۲۲/۴ مورخ ۱۸/۹/۹۲ (که مدت آن می باید تمدید شود) بررسی و نتیجه را منعکس نماید .

۳- تأییدیه بازرسین سال ۹۷ مجمع در تاریخ ۱۱/۷/۹۷ به ادارۀ ثبت مؤسسات غیر تجاری ابلاغ شده است .

۴- به پیشنهاد آقای زارع میرک آباد نامه ای به استاندارانی که در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان ، مستعفی خواهند بود ارسال و خواسته شد که در فرصت باقیمانده ،کمیته استانی خود را تشکیل و جمعبندی اقدامات به عمل آمده و نظرات و پیشنهادات استانداران ادوار را به استانداران جدید منتقل نمایند . آقای زارع همچنین پیشنهاد داده است که مجمع استانداران در رابطه با بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اقدامات تبلیغی متنوعی به عمل آورد و نیز در رابطه با ماه های محرم و صفر یک یا چند شب مراسم عزاداری برگزار نماید .

۵- آقای دکتر فیروز رازنهان با عنوان مدیر طرح پژوهشی «تدوین مدل توسعۀ جمع گرائی نهادی در ایران» با ارسال پرسش نامه ای اعلام نموده است که طرح یاد شده در رابطه با ۳۳ نهاد رسمی کشور در حال اجرا است و از مجمع استانداران درخواست می شود که با فراهم نمودن تسهیل دسترسی به صاحب نظران و اعضای مجمع در مرحلۀ گردآوری داده ها از طرح یاد شده حمایت به عمل آورد .

۶- مالیات متعلقه به فعالیتهای مجمع در سال ۹۵ به مبلغ حدود ۶ میلیون تومان که قسمت اعظم آن در رابطه با واریز وجوه حاصل از فروش کتاب مدیران توسط آقای زارع به حساب مجمع و برداشت از آن است پرداخت گردید . قرار است آقای زارع در چهار قسط ماهانه مالیات متعلقه را به حساب مجمع واریز نماید .

۷- آقای نصرت الله تاجیک مرتباً مقالاتی را در رابطه با مسائل غرب آسیا و اظهارات ترامپ در رابطه با این منطقه و به ویژه ایران منتشر می کند که تعدادی از آنها در پایگاه اطلاعاتی مجمع نیز منعکس شده است .

ج مواردی جهت بحث و اتخاذ تصمیم

۱- اظهار نظر در رابطه با موارد بند ب فوق

۱/۱- آقای پیریائی : نوشتن نامه به وزارت کشور چه حسنی دارد ؟ برگزاری کمیته های استانی بهتر است با استانداران جدید باشد . (در هر دو مورد پاسخ مورد نیاز توسط دبیر مجمع ارائه گردید)

۲/۱- آقای مرتضوی : مسئله مستعفی شدن بازنشستگان مشکل مدیریتی بزرگی برای کشور است .

۳/۱- آقای عبدالوهاب : پیشنهاد داده شود که از بازنشستگان به عنوان مشاور در همان ردۀ شغلی و در قالب تعداد ساعات مجاز استفاده به عمل آید .

۴/۱- آقای میرلوحی : در سال گذشته دولت صدور مجوز برای بازنشستگان را ممنوع کرد ولی ابهاماتی در رابطه با اجرای مفاد آن وجود داشت . این بار در رابطه با مقامات موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری در قانون مصوّب امسال تصریح شده است . متن قانون به وسیلۀ آقای مرتضوی قرائت گردید .

۵/۱- آقای جهانبخش : این قانون در رابطه با صیانت از سرمایۀ اجتماعی در بخش های مختلف بسیار مضر و خسارت بار است ، لازمست با تکیه بر این نکته پیشنهاد تجدید نظر بدهیم .

۶/۱- آقای حسینی پزوه : این قانون با عجله و بدون رعایت جهات و جوانب موضوع تصویب شده و در عین حال اصلاً قابل پیگیری نیست . بهتر است در مورد مشاور شدن این افراد که مستعفی خواهند شد به نحو فوق پیگیری به عمل آید . (بصورت مستقل و با کار کارشناسی قوی و بر مبنای تعداد ساعات مجاز در هفته)

۷/۱- آقای زارع : پیشنهاد من این بود که وزارت کشور قرادادی با ما ببندد و ما حقوق استانداران مستعفی را از آن محل پرداخت کنیم . (این نظر مورد موافقت اعضا قرار نگرفت) .

– در مورد کمیته های استانی می باید اعضای هیأت رئیسه نیز کمک کنند که تشکیل شود . ما می توانیم با تشکیل کمیتۀ استانی در استانهائی که استاندار مستعفی خواهد شد ، کارنامۀ استاندار فعلی و تجربیات استانداران ادوار را به استاندار آینده منتقل کنیم .

– در مورد چهلمین سالگرد نظام جمهوری اسلامی ، مجمع حتماً باید کاری بکند .

– برگزاری مجالس روضه در ماه محرم و صفر موجب ارتباط معنوی نزدیکتری بین اعضاء خواهد شد (این مورد نیز رأی نیاورد) .

۸/۱- آقای حسینی پزوه : برای چهلمین سال باید فکری بشود و کار نویی صورت بگیرد .

۹/۱- آقای میرلوحی : در مورد چهل سالگی انقلاب هم دستاوردها قابل توجه است و هم چالشها ، ولکن نگرانی رئیس جهمور در رابطه با امنیت ملی است . بهتر است به اعضای مجمع اطلاع داده شود که در این مورد به اندازه یک ، دو صفحه مطلب آماده کنند و در جلسۀ عمومی آینده مطرح شود (تأیید شد) .

۱۰/۱- آقای حاجی عبدالوهاب : موضوع بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی در استان مرکزی و سمنان و گیلان مطرح شده و همه ، نظرشان در رابطه با بیان شمه ای از کارهای انجام شده بود . ولکن شعبات مختلف صدا و سیما نگران از بین رفتن بیش از پیش اعتماد مردم هستند .

۱۱/۱- آقای طاهری : دستاوردها ضرورتی ندارد و عموم مردم اطلاعاتی در این مورد دارند ولکن مهمترین چالشها می باید مطرح و راه کار مناسبی برای آنها ارائه شود .

۱۲/۱- آقای جهانبخش : مقایسۀ کارهای انجام شده و تحلیل آنها خیلی مهم است . در مورد پیشنهاد آقای زارع بهتر است ایشان یک مطلب دو صفحه ای در مورد سیمای استانداران چهل سال گذشته تهیه و ارائه دهد .

۱۳/۱- آقای غفوری روزبهانی : بهتر است با انعکاس اطلاعات به اعضای مجمع ، این آمادگی به آنها داده شود که در جلسۀ عمومی آینده مطالب مطالعه شده ای را ارائه دهند .

۱۴/۱- آقای جهانبخش : با ارائه عملکرد چهل ساله و آمار فعالیتها می توانیم نقاط قوت و ضعف را شناسائی و                برنامه ریزی کنیم .

۱۵/۱- قرار شد آقای جهانبخش و آقای زارع نسخه ای از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب را تهیه و برای منظور فوق ارائه دهند .

۱۶/۱- آقای عبدالوهاب : لازمست در مورد چالشهای مهم موجود و راهکارهای برخورد با آنها به جامعه اطلاعاتی منعکس شود.

۱۷/۱- آقای مرتضوی : مردم واقعاً در رابطه با چالشها و مسائل اخیر کشور بسیار صبورانه و بزرگوارانه برخورد کرده اند . امام فرمودند که اختلاف بین قم ، اصفهان و شیراز بر مبنای هوای نفس است در حالیکه اگر همۀ پیامبران با هم مبعوث می شدند هیچ اختلافی بین آنها به وجود نمی آمد . اختلافاتی که بین اعضاء دولت وجود دارد بر مبنای چیست ؟ بدنۀ دولت آیا اعتقادی به حل و فصل این مسائل و پیدا کردن راهکار به چالشها دارند ؟

– لازمست استانداران دور هم بنشینند و راهکارهائی بدور از دیدگاههای حزبی و گروهی برای حل مشکلات ارائه دهند .

۱۸/۱- آقای جهانبخش : جلسۀ گذشته عمومی جلسۀ خوبی بود و انتقاد از هیأت رئیسه مطرح شد و در جلسۀ عمومی آینده می باید به انتقادات پاسخ داده شود .

۲- بند دوّم بخش ج : موضوع نیاز روستاها و مناطق محروم به افراد کارآفرین که اهل محل باشند مطرح و آقای عبدالوهاب توضیح دادند که بهتر است جلسه ای برگزار و با تعیین محدودۀ مشخصی قراردادی با مجمع منعقد و موضوع پیگیری گردد . پیشنهاد این است که از آقای رضوی معاون توسعه روستائی و مناطق محروم ریاست جمهوری دعوت و با حضور ایشان تصمیم گیری به عمل آید . این پیشنهاد مورد تأیید جلسه قرار گرفت .

۳- آقای میرلوحی : برنامۀ سوم توسعۀ شهر تهران را ارائه و پیشنهاد کردند که جلسه ای برگزار و توضیحات لازم از سوی نماینده شورای شهر تهران داده شود . این پیشنهاد نیز مورد تأیید قرار گرفت . این جلسه در ساعت ۱۶:۰۰ پایان یافت .