مهندس علی اوسط هاشمی یکشنبه شب در آستانه فرارسیدن هفته دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان متشکل از تمامی گروهها و جناح ها با گرامیداشت این هفته اظهار داشت: کشور ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد هجوم و حملات ناجوانمردانه دشمنان و مزدوران آنها قرار داشته و در این راه شهدای گرانقدری همچون رجایی، باهنر، بهشتی و سایر شهیدانی که با خون خود درخت انقلاب را آبیاری کرده اند، اهدا شده است.

وی با تقدیر از رهنمود های مقام معظم رهبری به ویژه در عرصه مذاکرات هسته ای بر اصل پیروی از ایشان و سرلوحه قرار دادن سخنان معظم له در تمام عرصه ها تاکید کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با موفقیت در مذاکرات هسته ای هم اینک شاهد ورود هیات های تجاری از نقاط مختلف دنیا به این استان هستیم به طوری که چندی قبل هیات های تجاری اروپایی و تجار افغانستانی ساکن در اروپا به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری به منطقه آزاد چابهار سفر کرده بودند و اخیرا نیز سفر هیات تجار پاکستانی و اعضا اتاق بازرگانی افغانستان به این استان نشان از آینده روشن توسعه در این منطقه است و با توجه به فعالیت های انجام شده هم اینک این استان در بین پنج استان با تجارت مرزی رتبه دوم را دارد که نشاندهنده تعالی استان در زمینه تجارت است.
وی ادامه داد: با وجود شرایط طاقت فرسای تحریم و فشارهای موجود بر دولت، بیشتر زیرساخت ها توسط دولت در سیستان و بلوچستان مهیا شده به طوری که هم اینک این استان بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های خود دارد. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش بی وقفه دولت آن هم در شرایط دشوار تحریم، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه ساخت و ساز زیربناها تبدیل و پیشتار توسعه و آماده سرمایه گذاری در هر زمینه ای شده است.
هاشمی در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران حاضر در نشست خبری با تشریح خدمات دولت در طول ۳۷ سال انقلاب و بویژه در دولت تدبیر و امید در استان به محروم بودن بسیاری از شهرستانهای این استان از نعمت گاز طبیعی اشاره و گفت: مساله گاز یکی از مهمترین مسایل مورد پیگیری در استان است و هم اکنون تامین سوخت دو نیروگاه چابهار وکنارک با مصرف روزانه ۲٫۵ میلیون لیتر سوخت نفتگاز علاوه بر استهلاک، حدود ۱۴۸ میلیارد تومان در سال برای استان بار مالی دارد. وی گفت: هم اینک دو سوم تجهیزات و کارهای زیربنایی برای انتقال گاز به سراسر استان توسط دولت انجام شده که نشاندهنده عمق توجه دولت یازدهم به استان است و برای یک سوم دیگر نیز با یک شرکت معتبر رایزنی هایی انجام شده است. این طرح به اندازه ای اهمیت دارد که ‘دکتر زنگنه’ اعلام داشته است برای انعقاد قرارداد آن به استان سفر خواهد کرد. همچنین در هفته دولت امسال ۶۱۵ طرح با اعتبار ۷ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال در استان به بهره برداری می رسد که شاهد رشد ۵۴ درصدی در تعداد پروژه ها و رشد ۱۴۶ درصدی در میزان اعتبارات نسبت به سال قبل هستیم.
وی با تاکید مجدد بر ظرفیت ها و توانمندی های این استان در زمینه سرمایه گذاری ادامه داد: برنامه ریزی هایی برای برپایی نمایشگاه توانمندی های سیستان و بلوچستان در برج میلاد تهران انجام شده است که در این نمایشگاه از افرادی که میل به سرمایه گذاری در استان داشته باشند دعوت خواهد شد. همچنین بزودی کلنگ ایجاد کارخانه لاستیک سازی در شمال استان و کارخانه فولاد در چابهار به زمین زده خواهد شد و کارخانه تولید آنتیموان نیز در سفیدآبه افتتاح و برای راه اندازی مجدد کارخانه بافت بلوچ در ایرانشهر کارگشایی می شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد منطقه آزاد سیستان خاطر نشان کرد مهمترین مساله برای منطقه آزاد تجاری در سیستان قطعی شدن این طرح در شورای کارشناسان مناطق آزاد کشور بوده و به طور قطع این طرح ادامه خواهد یافت.
استاندار، تاسیس بیمارستان تنفسی در شمال سیستان و بلوچستان را از دیگر اقدامات در دست انجام دولت برشمرد و بیان کرد: برای تاسیس بیمارستان تنفسی در منطقه سیستان تمام اعتبارات شامل ۷۰ میلیارد ریال در سال ۹۳ و ۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۴ تخصیص یافته و عملا باید حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته باشد که فعالیت علوم پزشکی زابل تعیین کننده زمان اتمام طرح است.
وی در باره تامین آب آشامیدنی زابل و زاهدان از چاه نیمه ها تصریح کرد: تامین آب آشامیدنی در اولویت نخست قرار دارد و حتی اگر منجر به تعطیلی فعالیتهای کشاورزی شود، انتقال آب از زابل به زاهدان تاثیر زیادی بر منابع ذخیره چاه نیمه ها نمی گذارد و مجموع آب انتقالی از زابل به زاهدان ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است به طوری که میزان تبخیر آب در زابل حداقل ۳۰۰ میلیون متر مکعب است.
استاندار اجرای طرح انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید ذکر کرد و اظهار داشت: با اجرای طرح انتقال آب به ۴۶ هزار هکتار زمین در سیستان حداقل ۹۲ هزار خانوار از نعمت آب برای مصارف کشاورزی بهره مند می شوند که از این طریق می توان از یک سو از تبخیر آب جلوگیری و از سوی دیگر مدیریت صحیحی بر منابع آبی داشت. در این طرح راندمان آب از ۳۵ درصد به ۹۰ درصد افزایش می یابد. با توجه به شرایط بحرانی ریزگردها و توفان در زابل از وزارتخانه ها و دستگاه های دست اندرکار تقاضای برگزار نشست ستاد بحران کشوری در منطقه سیستان کرده ایم.
استاندار سیستان و بلوچستان در زمینه رویکرد فرهنگی خود در سال ۹۴ گفت: مقدمات کلنگ زنی یک پروژه ۲۰۰ میلیارد تومانی فرهنگی با مشارکت بخش خصوصی در زاهدان مهیا شده است که شامل احداث دو باب سینما، هتل پنج ستاره، بیش از ۱۵۰ غرفه تجاری، ایجاد سرزمین موج های آبی و ۱۰ هکتار فضای سبز می شود. هاشمی با اشاره به مجهز شدن استان به سامانه SNG تلویزیونی خاطر نشان کرد: هم اینک ۲۰ دستگاه برای راه اندازی سامانه گیرنده های دیجیتال خریداری و در صدا و سیمای استان آماده نصب است و طی دو سال گذشته ۲۰۰ منطقه استان به شبکه دیجیتال صدا و سیما اضافه شده اند.
وی تلاش برای جذب ۱۶۸ هزار بازمانده از تحصیل به کلاسهای درس را از دیگر اقدامات فرهنگی دولت در استان عنوان کرد و استفاده از بانوان در مدیریتهای اداری، فعال سازی شورای کارشناسان ادارات و پایین آوردن سن مدیریتها را از اقدامات فرهنگی در راستای نقش دادن بیشتر به مردم دانست.
وی گفت: برای تامین امنیت حاکم بر استان باید علاوه بر تقدیر از نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی از مردم استان تشکر کرد به طوری که در دو سال اخیر هیچ حادثه تروریستی در استان رخ نداده است.
وی با بیان تاثیر انتشار مطالب از سوی رسانه ها اظهار داشت: رسانه ها نباید در انتشار اخبار منفی ذوق زده شوند بلکه باید اخبار به گونه ای انتشار یابد که دید منفی که بیش از صد سال به این استان بوجود آمده را از بین برد. استاندار اجرای طرح خط ریلی چابهار- زاهدان- خراسان را از دیگر طرحهای دولت یازدهم برشمرد و افزود: در مسیر ریلی زاهدان چابهار با ۱۳٫۷ درصد پیشرفت فیزیکی و ۲۹۰ کیلومتر احداث ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند. همچنین یکی از کارهای مثبت انجام شده در دو سال گذشته راه اندازی بیمارستان های غیر فعال در استان و به کارگیری حدود ۶۰۰ نفر در این مراکز بوده است بطوریکه از ابتدای دولت تا کنون موفق به جذب هزار و ۵۰۰ نفر در دستگاه های مختلف استان شده ایم.
استاندار در پایان به سفر در پیش روی وزیر مسکن و شهرسازی به استان اشاره و این سفر را به منظور بررسی طرح روستا مرکزی، حاشیه نشینی، توسعه بندر و فرودگاه بین المللی در چابهار، مطالعه راه اندازی قطار سریع السیر و تکمیل پروژه های مسکن مهر در استان اعلام کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رسالت من در وظیفه استانداری باعث شده من خودم را متعلق به این استان دانسته و تمام تلاش خود را برای اجرای طرح های مصوب انجام دهم.