چهارمین کنگره ملی برگزیدگان فرهنگ و هنر روستا و عشایر کشور در مشهد برگزار شد

با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، استاندار خراسان رضوی و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، چهارمین کنگره ملی برگزیدگان فرهنگ و هنر روستا و عشایر کشور در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سید ابوالفضل رضوی در این جلسه اظهار داشت: پیشرفت و توسعه کشور در گرو توسعه روستاها است.
وی افزود: روستاییان و عشایر بر خلاف آنچه تصور می شود مشارکت و احساس مسوولیت بیشتری در کشور دارند.
رضوی گفت: نظام برنامه ریزی در کشور نتوانست با نظام سیاسی متحول شود زیرا نظام برنامه ریزی نگاه توسعه شهری داشت و این نگاه باعث ایجاد مشکلات فرهنگی بسیار زیادی در کشور شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: روستاها گهواره تمدن بشری هستند، بیشتر آثار تاریخی در روستاها قرار دارند و اکثر بزرگان نیز از مناطق محروم و روستایی رشد کرده اند.
وی ادامه داد: برای پیشرفت و عمرانی کشور باید دولت به تمامی مناطق محروم رسیدگی کند، بر همین اساس یکی از دستورات هیات دولت در سفر به مشهد حل معضل حاشیه نشینی بود.
رضوی گفت: حل مشکل حاشیه نشینی در شهرها در گرو حل مشکلات روستایی است چنانکه ۶۰ درصد کارتن خوابهای تهران را روستاییان تشکیل می دهند.
وی به دلایل شکل گیری حاشیه نشینی در شهرها اشاره و بیان کرد: بخاطر کمبود منابع مالی، روستاییان کم درآمد از روستاها فرار می کنند تا منبع درآمد مناسب را در شرها پیدا کنند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: برای حل مشکلات فرهنگی باید به مشکلات اقتصادی توجه ویژه شود.
وی گفت: تشکیل یک شرکت سهامی خاص و یا تعاونی با حضور ۵۰ خانواده روستایی، عشایر و مهاجران باعث می شود اشتغال در روستاها رونق بگیرد.
چهارمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر با حضور ۷۰۰ نفر از نخبگان روستایی سراسر کشور از امروز در مشهد آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه دارد.