استاندار سیستان و بلوچستان:
بندر چابهار باید به کانون مسافرت های دریایی ایران تبدیل شود
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: بندر چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند و دارا بودن سالن مجهزمسافری باید به کانون مسافرت های دریایی ایران تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری به نقل از ایرنا احمدعلی موهبتی روز سه شنبه در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار اظهار داشت: چابهار می تواند به عنوان هاب منطقه ای ترانزیت، ترانشیب و کانون مسافرت های دریایی نقش ایفا کند.
وی بیان کرد: سالن مسافری بندر شهید کلانتری توانایی پذیرش همزمان ۶۰۰ مسافر را دارد و می توان مسافرت های دریایی به کشورهای همجوار را انجام داد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: کمک به کشورهای محصور در خشکی به شاخص های اقتصادی این کشورها منجر می شود.
وی بیان کرد: استفاده از مسیر چابهار برای ترانزیت کالا به اروپا علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی در زمان، نقش موثری در پایین بودن قیمت کالا برای سرمایه گذاران و مردم کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.
موهبتی تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری ها با کشورهای همجوار نظیر افغانستان محصور در خشکی نداریم و تمام کشورهای آسیای میانه می توانند از فرصت های بی نظیر این منطقه استفاده کنند.
وی با قدردانی از تاکید رهبر معظم انقلاب برای توسعه سواحل مکران، اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به نگاه ویژه همه مسئولان کشور شاهد تامین زیرساخت های پهلوگیری کشتی های غول پیکر هستیم.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری دولت در توسعه زیرساخت های بندر چابهار، گفت: با توجه به ظرفیت های این بندر ۶۰ تقاضای سرمایه گذاری به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال ارائه که برخی ها منجر به امضای قرارداد شده است.
وی بر تکمیل زیرساخت های حمل و نقل، ساخت آزاد راه و آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار و حل مشکلات تردد کامیون ها برای توسعه بهتر این شهرستان تاکید کرد.
بنابر این گزارش، همایش بین المللی توسعه چابهار یا ‘روز چابهار’ با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد، استاندار سیستان وبلوچستان، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و مهمانانی از ۱۷ کشور دنیا امروز /سه شنبه/ آغاز شد.
مقامات، سفرا و سرمایه گذاران کشورهای هند، افغانستان، اندونزی، قطر، استرالیا، آفریقای جنوبی، بلژیک، پاکستان، آلمان، ترکیه، چین، ژاپن، قزاقستان، عمان، کنیا و تاجیکستان از جمله شرکت کنندگان در همایش بین المللی توسعه چابهار هستند.
در این همایش ۹۳ مقام و میهمان خارجی ،۱۹ خبرنگار از رسانه های مختلف خارجی و ۲۳ رسانه و خبرنگار داخلی و حدودا ۳۰۰ نفر شرکت کننده داخلی و خارجی حضور دارند.